Žofínské fórum

Vít Bárta obhajuje zapojení čínských firem do výstavby českých dálnic

Vít Bárta obhajuje zapojení čínských firem do výstavby českých dálnic

Ministr dopravy Vít Bárta minulý týden na Žofínském fóru před zástupci místních stavebních firem hájil záměr na zapojení čínských podniků do výstavby českých dálnic. Podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví je však takzvaná čínská cesta nesmyslná ve chvíli, kdy má české stavebnictví kapacity, že by mohlo každoročně prostavět kolem jednoho sta miliard Kč.

„Proč v této situaci otevíráte čínskou kartu?“ zeptal se prezident svazu Václav Matyáš ministra. Připomněl, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok se oproti letošku snižuje o více než třetinu na 61 miliard Kč. Podle Václava Matyáše už letos muselo 60 procent stavebních firem propouštět, neboť zaznamenaly pokles výkonů. „Investiční příprava se v příštích letech prakticky zastaví. V Polsku zvítězilo čínské konsorcium vysoce dumpingovými cenami,“ řekl Václav Matyáš.

Bárta: „Platíme za chyby předchozích vlád“

Ministr Vít Bárta si za svým postupem stojí. „Tato vláda platí za chyby předchozích vlád. Nežijeme na zelené louce, řešíme krizový management nedobrého stavu státního sektoru,“ řekl. Ministerstvo podle něj musí vyzkoušet a využít všechny možnosti, které povedou ke snížení cen výstavby dopravní infrastruktury. „To je politická otázka,“ zdůraz-nil Vít Bárta. Jednání s Číňany je podle ministra teprve na začátku, zatím vznikla pouze pracovní skupina ministerstva a čínského velvyslanectví.

Za možný vzor pro Českou republiku označil Vít Bárta polskou cestu spolupráce Číny a polských firem. Otázkou je, co se přiveze z Číny, určitě to však podle ministra nebudou čínští dělníci.

„Je třeba kombinovat pohledy na Čínu z hlediska lidských práv, ekologie a ekonomiky,“ poznamenal dále ministr. Připravovaná komise bude muset mimo jiné řešit také otázku nedovolené státní podpory, která by mohla být v rozporu s evropskou legislativou.

Prioritou jsou obchvaty měst

Celá diskuse se následně točila kolem nedostatku peněz na dopravní stavby. „Řada dopravních staveb, po kterých občané volají, prostě nebude,“ řekl ministr. Za prioritu v následujících letech označil obchvaty obcí a nikoliv nové silnice a dálnice.

Některé kraje přitom obchvaty odmítají a argumentují tím, že v případě výstavby obchvatu se nikdy nedočkají celé nové silnice. „Pokud nechcete obchvaty, tak nebudete mít ani obchvat, ani tu dálnici, je to velmi tvrdé,“ vzkázal krajům a obcím ministr.

Zopakoval, že brzy by se na financování dálnic měl podílet soukromý kapitál v rámci projektů PPP. Ze soukromých prostředků by se měla dostavět dálnice D3 k Českým Budějovicím, rychlostní silnice R35 ze severních Čech na Moravu, obchvat kolem Prahy a rozšířit dálnice D1.

V cenách loňského roku si tyto stavby vyžádají 130 miliard Kč. Pokud se však nepodaří projekty PPP spustit, dostavba zmíněných komunikací bude v nedohlednu. Rozpočet fondu dopravy s nimi nepočítá ani výhledově.

„Už dnes se Česká republika musí připravit na to, že bude trpět nedostatkem peněz na dopravní infrastrukturu. Řada staveb, po kterých se volá, nebude, protože nebudou finanční prostředky,“ řekl Vít Bárta. „Nesmíme prodlužovat informační agonii, že ministerstvo bude mít více peněz. Nebudeme mít dostatek peněz pro výstavbu potřebné infrastruktury,“ do­dal.

Vznikne dopravní superkoncepce

Ministerstvo dopravy nyní pracuje na „dopravní superkoncepci“, která má mimo jiné určit priority státu v dopravním stavitelství do roku 2025. Vláda by se měla dokumentem zabývat v lednu.

„Ministerstvo připravuje strategický dokument, který tvoří stabilní strategii, jež by měla přežít tuto vládu. Ambicí tohoto dokumentu je zabývat se nejen jednotlivými druhy dopravy, ale pohlédnout na dopravu integrovaně, jako na jeden celek,“ uvedl ministr.

„Snížili jsme cenu pro železniční dopravní cestu pro nákladní dopravu a zvýšíme mýto. Činíme maximum pro to, abychom přilákali dopravu na železnici,“ řekl ministr na dotaz, jak hodlá ministerstvo například podpořit převod dopravy ze silnice na železnici.

K řadě plánovaných staveb se podle Víta Bárty musejí vytvořit nové projekty; díky tomu se údajně nyní například pro obchvat Českých Budějovic počítá s osmi místo s původně navrženými dvanácti miliardami Kč. „Původně tam byl třeba tunel pod fotbalovým hřištěm za dvě miliardy Kč,“ ilustroval změnu Vít Bárta.

Stavebníci jsou k plánům státu ve-směs skeptičtí, nevěří například současným slibům, že se od roku 2012 navýší rozpočet fondu dopravy o 14 miliard Kč. Z toho čtyři miliardy navíc má přinést mýtné; o tomto čísle pochybuje i ředitel SFDI Gustav Slamečka.

(čtk/pat)

spinner