Dokončení tunelu Blanka

Tunel Blanka se otevře pro zkušební provoz na počátku prosince

Tunel Blanka se otevře pro zkušební provoz na počátku prosince

PRAHA (1.10.) – Tunelový komplex Blanka se otevře 2. prosince. Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, která dosud trvala na dubnu 2015. Informoval o tom náměstek pražského primátora Jiří Nouza. Klíčová a taky hojně kritizovaná stavba měla původně řidičům začít sloužit v roce 2011. Politici termín několikrát odložili, první motoristé jím tak nakonec projedou v den, kdy slaví Blanka svátek. Nejdelší tunel v Česku bude stát 36,9 miliardy korun. Proti plánu se prodražil o šest miliard. Už v noci z 5. na 6. října se otevře Trojský most, který je součástí komplexu.

„Vše je samozřejmě podmíněno úspěšným testováním technologické části, bezpečnostních systémů a převzetím díla investorem stavby," upozornil radní Jouza. Jak dlouho potrvá zkušební provoz, neuvedl. Kolaudace stavby je ovšem podmíněna dokončením vnějšího okruhu Prahy, která je v nedohlednu.

Stavbu tunelového komplexu, kterou naplánovalo někdejší vedení města v čele s Pavlem Bémem, provází řada problémů a nesrovnalostí. V průběhu stavby totiž vznikly miliardové vícenáklady a Praha si nevěděla rady s jejich proplacením. Spor se stavební firmou Metrostav na začátku letošního roku skončil u rozhodčího soudu. Soud nakonec nařídil Metrostavu dostavět tunel do konce září a Praze zaplatit pět miliard. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv, a zároveň odblokovali stavbu, kterou Metrostav loni pozastavil.

Stavaři v souladu s výrokem soudu do konce září stavební část díla dokončili. Praha od nich podle Nouzy začne stavbu přebírat. „Půjde o postupný proces, přebírat budeme 850 stavebních objektů," vysvětlil. Mluvčí Metrostavu František Polák řekl, že firma oficiálně předala Praze Trojský most. Jeho zprovoznění tak patrně nic nestojí v cestě.

Kvůli neproplaceným fakturám vede Praha arbitráž i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). A kvůli dluhům hrozila městu zastavením prací a žalobou i firma ČKD Praha DIZ. Minulé vedení města v čele s Bémem tvrdilo, že náklady na stavbu tunelového komplexu budou 21 miliard korun. Podle současného vedení města ale už tehdy muselo být politikům jasné, že za takovou částku není možné tunel vybudovat. Před volbami v roce 2010 už podle TOP 09 věděli, že náklady za stavbu, technologie, geodetické práce a výkupy pozemků budou kolem 31 miliard.

(čtk)

spinner