​SŽ zahájila projektovou přípravu vysokorychlostní trati z Prosenic do Brodku

​SŽ zahájila projektovou přípravu vysokorychlostní trati z Prosenic do Brodku

17.10. - Správa železnic (SŽ) zahájila projektovou přípravu úseku vysokorychlostní trati mezi Prosenicemi a Brodkem u Přerova ve směru na Olomouc. Projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí připraví sdružení společností Sagasta a Egis Rail. "Dvanáct kilometrů nové vysokorychlostní trati zkvalitní zejména dopravní obslužnost Olomouce," sdělil mluvčí SŽ Jan Nevola. Plánovaná trať mezi Prosenicemi a Brodkem u Přerova naváže na již projektovanou první část vysokorychlostní trati Moravská brána mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku. Využívat ji budou pouze osobní vlaky, jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu.

"Úkolem projektantů je navrhnout umístění a technické řešení dvanáctikilometrové trati, její napojení na stávající koridor mezi Prahou a Ostravou a doprovodnou infrastrukturu. Součástí zakázky je také inženýrsko-geologický průzkum, zpracování dokumentace pro posouzení vlivů na životní prostředí EIA a geografický informační systém, ve kterém si veřejnost prohlédne aktuální technický návrh on-line," uvedl Nevola.

Vybudování 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Stavba má začít v lednu 2026 a zabrat zhruba šest let. Po vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy by mělo denně projet až 180 dálkových vlaků typu expres. Nyní v tomto úseku denně jezdí přibližně 130 expresů a rychlíků.

Prodloužení vysokorychlostní trati z Prosenic do Brodku u Přerova vychází podle Nevoly ze schválené studie proveditelnosti z roku 2021, která se týká železničního spojení z Brna do Ostravy. "Olomouci přinese vybudování tohoto propojení s plánovanou trasou vysokorychlostní tratí řadu benefitů v podobě zkrácení jízdních dob mezi jednotlivými městy nebo rozvoje bydlení," podotkl Nevola. Projekt zahrnuje napojení vysokorychlostní trati do stanic Brodek u Přerova a Prosenice. "Zpracovatelé v dokumentaci zohlední také zrušení projektu vodní infrastruktury Dunaj-Odra-Labe," uvedl Nevola.

Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Podle odhadů vyjdou investice na obě připravované rychlodráhy na více než 400 miliard korun, díky nim se má jízdní doba mezi Prahou a Ostravou zkrátit na necelé dvě hodiny.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner