​Schváleno 195 projektů s příspěvkem 6,7 miliardy €

​Schváleno 195 projektů s příspěvkem 6,7 miliardy €

Dne 8. července členské země Evropské unie oficiálně schválily 195 dopravních projektů (včetně staveb na území České republiky – viz zprávu z 8. července na http://ec.europa.eu/transport), které na základě výzvy z roku 2015 získají 6,7 miliardy € z Fondu pro propojování Evropy (CEF).

Tento seznam byl předložen Evropskou komisí 17. června a následně podrobně probírán i na konferenci TEN-T Days, která se uskutečnila 20. a 21. června v Rotterdamu. Spolu s Investičním plánem komise je fond CEF nástrojem pro překlenování propastí v investování na území Evropy, který má stimulovat ekonomiku unie. Investice, které byly před dvěma týdny oficiálně potvrzeny, tak otevřely možnost pro další veřejné i soukromé spolufinancování v kombinované výši 9,6 miliardy €. Očekává se, že s touto pomocí dojde do roku 2030 k vytvoření až 100 000 pracovních míst.

„Jsem ráda, že máme podporu členských států pro naši multimiliardovou investici do 195 prioritních dopravních projektů. Převážná většina těchto prostředků byla alokována do střední a východní Evropy, kde pomohou překlenout mezery v investicích mezi regiony Evropské unie. CEF tak přispívá k lepší, zelenější a bezpečnější dopravě napříč celou Evropou,“ řekla dopravní komisařka Violeta Bulc.

Jednotlivé dohody o grantech budou připraveny Výkonnou agenturou pro inovace a sítě (INEA) a podepsány s příjemci v druhé polovině roku. Na období let 2014 až 2020 je v CEF na projekty TEN-T vyčleněno 24,0 miliardy €.

Další zdroje financování

Důležitým zdrojem pro financování je i Evropský fond pro strategické investice (EFSI), který vytvořila Evropská komise spolu s Evropskou investiční bankou (EIB) s cílem pomoci překonat nedostatečný objem investic v EU prostřednictvím mobilizace soukromých finančních zdrojů pro strategické investice. Na dopravu jde nyní z jeho prostředků celkem 13 procent. EIB očekává, že s pomocí tohoto financování celkové investice do současných projektů (včetně jednoho na Slovensku) vzrostou více než dvojnásobě – dvě miliardy by měly nakonec vygenerovat 5,66 miliardy €.

Předpokládá se, že z Evropských strukturálních a investičních fondů (ESI) bude od roku 2014 do roku 2020 vynaloženo celkem zhruba 70 miliard € – 35,6 miliardy z Kohezního fondu a 34,5 miliardy z Evropského fondu regionálního rozvoje. Lze využít i programu Horizon 2020, který na drobnou, zelenou a integrovanou dopravu disponuje rozpočtem 6,3 miliardy €.

Doprava potřebuje stovky miliard €

„Bez investic není žádný projekt, nejsou žádné pracovní příležitosti, nové služby. A to je i důvod, proč investice a inovace jdou ruku v ruce. Doprava je jedním z největších samostatných uživatelů energie a surovin v Evropě, a měla by proto být také jedním z největších příjemců financování, které umožní, aby byla úspěšná,“ uvedla v Rotterdamu na konferenci TEN-T Days 2016 Violeta Bulc.

Evropská komise podle ní musí dobře sloužit jednotnému trhu s cílem zvýšit účinnost logistických řetězců a nabízet vysoce kvalitní služby mobility pro obyvatelstvo. A za druhé musíme sloužit jako globální lídr v konektivitě a musíme propojit Evropskou unii s rostoucími trhy. A to obojí podle komisařky vyžaduje investice do digitalizace, základní infrastruktury, přeshraničního spojení, do úzkých míst. Investice, které na palubu EU přivedou i nové části jednotného trhu.

„Ale musím být velmi upřímná, je zapotřebí mnoho investic, aby bylo dosaženo toho, že tyto jednotlivé dopravní oblasti budou na jednotném trhu skutečně fungovat. Vyžaduje to mnohem víc, než členské země mohou samy investovat,“ uvedla.

„Potřebujeme zapojit soukromé peníze. Jistě, granty budou, ale potřeby jsou vyšší. Granty jsou v desítkách miliard €, ale potřeby dopravy se pohybují ve stovkách miliard €. Je tudíž zapotřebí mix různých mechanismů,“ dodala.

(tr)

www.tentdays.eu/2016

spinner