​Prodloužení platnosti EIA k D3 je podle odpůrců stavby v rozporu se zákonem

​Prodloužení platnosti EIA k D3 je podle odpůrců stavby v rozporu se zákonem

24.3. - Prodloužení platnosti posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) k výstavbě středočeské části dálnice D3 je podle odpůrců stavby v rozporu se zákonem. V dokumentaci jsou neaktuální data, uvedl spolek Alternativa středočeské D3. Plánovaná stavba dálnice má prodlouženou platnost stanoviska EIA do 1. února 2027. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tak získalo klíčové závazné stanovisko, které je nezbytné pro dokončení přípravy středočeských úseků D3. Zahájení výstavby se předpokládá v roce 2027, uvedení do provozu o tři roky později.

"Je pro nás zklamáním, že ministerstvo životního prostředí neobhájilo svoji roli před tlakem konkurenčního resortu. De facto se přidalo ke spolupráci na přípravě environmentálně škodlivého záměru," míní předseda Alternativy Roman Andres. Ministerstvo dopravy a ŘSD projekt dlouhodobě obhajují. Trasa přes Posázaví byla podle nich opakovaně vyhodnocena jako nejvhodnější.

Spolek připomněl, že stanovisko EIA bylo pro středočeskou D3 vydáno poprvé v roce 2012 a podklady k němu vznikly na základě dat z let 1970 až 2011. Platnost stanoviska skončila v roce 2017, poté byla prodloužena do roku 2022. ŘSD uvedlo, že o prodloužení stanoviska EIA požádalo v listopadu 2021, nyní mu ministerstvo vyhovělo.

Odpůrci stavby prodloužení vytákají údajné rozpory mezi aktuálním stavem a jeho popisem. Některé obce v daném území doznaly nadpolovičního nárůstu počtu obyvatel a změnil se vodní režim krajiny. Podle nich se také nebere v potaz, že je hotový IV. železniční koridor, před dokončením je dostavba D4 a je částečně modernizována silnice I/3.

Prodloužení stanoviska EIA je podle právního zástupce Alternativy Michala Bernarda v rozporu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí. Původní dokumentace, na niž se EIA odvolávala, podle něj obsahuje již neaktuální data o území a záměru a existují podstatné změny ve stavu životního prostředí, ve stupni poznání a metodiky. Dále existují nové problémy, typicky změna klimatu, jež původní EIA nereflektuje. "S rozhodnutím se dále seznamujeme," dodal Bernard.

Kritikům vadí, že trasa povede turisticky atraktivním Posázavím a obávají se možných problémů s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. Ministerstvo dopravy naopak tvrdí, že trasa přes Posázaví byla opakovaně vyhodnocena jako ekonomicky smysluplná a pro obyvatele nejvhodnější.

Příprava všech úseků středočeské části D3 je ve fázi územního řízení, vydání nepravomocných územních rozhodnutí se čeká ve druhé polovině letošního roku. D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Středočeská část by měla měřit 58,5 kilometru. Předpokládané náklady jsou 37,9 miliardy Kč bez DPH. Zatímco v jižních Čechách se staví, ve Středočeském kraji se ještě nezačalo. Zprovoznění středočeského úseku se předpokládá v roce 2030.

(čtk)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner