Pokud by SŽ dostala méně peněz než letos, bude investovat jen do páteřních tratí

Pokud by SŽ dostala méně peněz než letos, bude investovat jen do páteřních tratí

24.4. - Správa železnic (SCŽ) má připravenou v různé fázi rozpracovanosti řadu projektů, ale pokud by příští rok měla dostat znovu méně peněz, zbudou pouze na investice na páteřních železničních tratích. Na brněnské konferenci o očekávaném vývoji kolejové dopravy v Česku a ve světě to dnes řekl ředitel odboru strategie Jiří Pavel. Zatímco loni železničáři hospodařili s 64 miliardami korun, letos je to 58 miliard Kč. Kolik to bude příští rok, není zatím jisté.

Na investice letos míří 36 miliard korun, na opravy 22 miliard. Podle Jiřího Pavla přitom v dalších letech půjde stále více peněz do přípravy stavby vysokorychlostních tratí, které letos spotřebují jednu miliardu korun. "Jsme před tendry na dokumentace pro územní rozhodnutí. Nejblíže ke stavbě mají tratě na Moravě, a to z Brna směrem na Vídeň a z Brna směrem na Přerov a na Ostravu," řekl Jiří Pavel.

Jak nejisté jsou projekty mimo páteřní tratě, je patrné ze seznamu tratí, které jsou určeny k tzv. prosté elektrizaci. Ta spočívá v tom, že se trať nebude nákladně modernizovat, ale pouze se postaví sloupy trakčního vedení a natáhnou dráty. Seznam tratí je rozdělený do čtyř skupin. První má být hotová do roku 2026, další do roku 2029, další do roku 2032 a poslední po roce 2032. Jde však o tabulkové údaje. "Myslím, že tratím, které mají být hotové do roku 2026, můžeme věřit," zmínil Jiří Pavel a dodal, že by mohly být hotové do tohoto roku či brzy po něm. Jde o tratě Rudoltice v Čechách-Lanškroun, Havlíčkův Brod-Hlinsko a Kladno-Kralupy nad Vltavou včetně úseku Jeneč-Středokluky. Stejně tak Správa železnic předpokládá, že vybuduje nabíjecí místa v Moravskoslezském a Jihomoravském kraji pro provoz bateriových či hybridních vozidel.

Elektrizace tratí z druhého balíčku do roku 2029 je závislá na tom, zda bude mít Správa železnic dostatek peněz a mimo jiné by tyto stavby měly být financované z peněz z emisních povolenek. "Ale to je vše zatím v jednání a musíme si držet palce," řekl Jiří Pavel.

Podle ekonomického experta Tomáše Kozelského z České spořitelny by stát měl důsledně kolejovou dopravu podporovat z dlouhodobě zřetelných důvodů. Může pomoct rozvíjet slabší regiony, jako je Moravskoslezský či Karlovarský kraj, a obecně pomůže rozvoji regionů. "A výrazně by se také ulevilo silniční dopravě, kdyby nekřižovaly republiku spousty kamionů ze severu na jih," uvedl Tomáš Kozelský.

(čtk)

Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy

spinner