Dostavba D8

Odstranění sesuvu bude náročné, může se totiž opakovat

Odstranění sesuvu bude náročné, může se totiž opakovat

Sesunutý svah na trase rozestavěné dálnice D8 u Litochovic na Litoměřicku není stabilní, při silných deštích hrozí, že se dá znovu do pohybu. Přesné výsledky geologického průzkumu sice ještě nejsou k dispozici, nicméně podle ředitele České geologické služby Zdeňka Venery je už nyní jisté, že se sesuv za určitých klimatických podmínek může opakovat. Miliony kubíků zeminy zavalily rozestavěnou dálnici loni 7. června po vydatných deštích.

„V současné době je svah uklidněn pouze dočasně. V případě mimořádně silných srážek, jaké nastaly loni, se může dát znovu do pohybu," uvedl minulý týden (??) Zdeněk Venera. Geologové od poloviny dubna, kdy s průzkumem začali, provedli hloubkové vrty a horizontální geofyzikální profily mapující stav sesuvu. Technické práce a měření jsou dokončeny, odebrané vzorky teď zkoumají odborníci v laboratořích. „Přesné výsledky bychom měli znát do konce května," řekl Zdeněk Venera. Už teď se ale potvrdilo, že v oblasti sesuvu jsou stále aktivní přítoky spodních vod.

Projektanti budou muset hledat řešení

Na konečné výsledky průzkumu čekají především stavbaři. Až po jejich vyhodnocení totiž bude určen postup dalších prací při sanaci sesuvu a provedení opatření zabraňujících jeho opakování. „Potom bude na projektantovi, aby navrhl řešení," uvedl František Zukerstein z lovosického závodu Ředitelství silnic a dálnic ČR, které je investorem stavby. Jak se likvidace sesuvu promítne do termínu dostavby dálnice, není zatím jasné. Sice se hovoří o polovině roku 2016, ale termín dokončení stavby zatím není předmětem smlouvy mezi investorem a dodavatelem, kterým je společnost Eurovia. Nicméně podle dostupných informací je tento termín již nyní v ohrožení.

Geologové i ekologové doporučovali výstavbu tunelu

Stavbu úseku dálnice D8 přes České středohoří doprovázejí problémy již od začátku. Geologové už v polovině 90. let současnou trasu nedoporučili. „Vědělo se o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly," řekl už dříve Zdeněk Venera. Geologové doporučili vést v těchto místech dálnici tunelem Kubačka, který měl mít délku 3,7 kilometru. K této variantě se přiklonili i ekologové. Organizace Děti Země podala v souvislosti s dostavbou dálnice D8 přes České středohoří už 27 žalob. Zatím poslední míří proti ministerstvu pro místní rozvoj a týká se obnovy stavebního řízení 4,7 kilometru dlouhého úseku dálnice u Řehlovic na Ústecku, kde se napojí na již hotový úsek. Ministr dopravy Antonín Prachař už dříve odmítl variantu, že by se dálnice D8 nemohla na současné trase dostavět. „Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz," řekl.

(tj/čtk)

spinner