Nejnebezpečnější silnicí v ČR je opět I/43 u Lanškrouna

Nejnebezpečnější silnicí v ČR je opět I/43 u Lanškrouna

Nejnebezpečnější silnicí v Česku zůstává komunikace I/43 mezi Svitavami a Lanškrounem. Mezi silnice s největším poměrem závažných nehod při zohlednění intenzity dopravy rovněž patří například I/16 ze Slaného k Řevničovu nebo I/71 u Veselí nad Moravou. Vyplývá to z nové Rizikové mapy ČR, kterou zveřejnila společnost AF-CityPlan na základě šetření počtu nehod v rozmezí let 2012 až 2014. Zlepšila se naopak situace na silnici I/37 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, která byla zmodernizována a rozšířena na čtyřpruhovou s oddělenými jízdními směry.

Právě tato komunikace si odnesla ocenění za přínos ke zvýšení bezpečnosti silniční infrastruktury. Největší riziko závažných nehod tradičně číhá na řidiče na silnicích prvních tříd. Nehody se závažnějšími následky se navíc odehrávají na těchto komunikacích mimo města, za což může zejména vyšší rychlost, uvedl technický ředitel AF-CityPlan Jiří Landa. Podle něj jsou největšími strůjci závažných a mnohdy smrtelných nehod převážně čtyři situace. Těmi je čelní střet s proti-jedoucím vozidlem, boční střety v křižovatkách, náraz vozidla do pevné překážky, například sloupu nebo stromu, a srážky aut s chodci a cyklisty. Části těchto nebezpečí je přitom možné předejít jednoduchými úpravami silnic.

Průměrně 13 závad na jednom kilometru

V průměru je podle Landy možné na našich komunikacích nalézt na jednom kilometru třináct bezpečnostních závad, z nichž 43 procent je možné chápat jako velmi závažné. Čtyři pětiny z těchto bezpečnostních nedostatků je přitom možné relativně lacino odstranit v řádu desetitisíců korun na kilometr komunikace. Zbylých 20 procent pak připadá na náročnější rekonstrukce, například na přeložky nevhodných komunikací a přestavby křižovatek. Největším bezpečnostním rizikem, které AF-CityPlan dlouhodobě zmiňuje, jsou směrově neoddělené komunikace, stromy a sloupy u silnic, které nechrání bezpečnostní svodidla, nebo podobně nechráněné konstrukce mostů a dalších staveb. Naopak bezpečná silnice musí mít ši-roké pruhy kolem vozovky, ve kterých není možné narazit při vyjetí z dráhy do pevné překážky. Bezpečnější jsou rovněž mimoúrovňové křižovatky a komunikace, kde se chodci a cyklisté pohybují mimo dráhu určenou pro motorová vozidla. AF-CityPlan hodnotí komunikace jednak podle absolutní nebezpečnosti a rovněž podle relativní nebezpečnosti. Druhý pohled zohledňující intenzitu provozu ukazuje, že nejbezpečnějším typem silnic v ČR jsou dálnice, na které při započtení množství projíždějících vozidel připadá několikanásobně méně nehod než na silnice prvních tříd.

spinner