Švýcarsko

Nejdelší železniční tunel světa měří 57 km

Nejdelší železniční tunel světa měří 57 km

Švýcarští horníci v polovině října prorazili posledních 180 centimetrů Gotthardského železničního tunelu mezi městy Faido a Seidun. Dvoutubusový tunel, který má být zprovozněn v roce 2017, je s 57 072 metry nejdelším tunelem světa. Dosud tento primát držel japonský železniční tunel Seikan mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó dlouhý 53 850 metrů.

Slavnostní dokončení jedenáctileté ražby tunelu, jehož celková cena se vyšplhá na 9,83 miliardy CHF (zhruba 179 miliard Kč), sledovali v přímém přenosu vedle televizních diváků i ministři dopravy zemí Evropské unie na svém zasedání v Lucemburku. Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas již dříve stavbu, která se začala plánovat před 25 lety, označil za „mimořádný projekt“.

Evropští ministři Švýcarsku k dokončení ražby blahopřáli a ocenili zejména „organizační talent“ stavitelů a Švýcarsko jako zemi, která věří v budoucnost železniční dopravy v Evropě a jde příkladem v ochraně životního prostředí. Švýcarský ministr dopravy, který se dlouhodobě za tunel zasazoval a slavnosti se osobně účastnil, vyjádřil přesvědčení, že nový tunel bude mít brzy řadu sourozenců, kteří společně porostou.

Ve Švýcarsku byl první železniční tunel postaven již v roce 1882, nový Gotthardský tunel je ovšem naprostý unikát. Na 2500 horníků muselo při ražbě, v některých místech až 2500 metrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira, odstranit na třináct milionů krychlových metrů horniny. Spolu s bočními a spojovacími tunely je podzemní systém dlouhý 152 kilometrů.

Po položení odhadem 230 kilometrů kolejí bude za několik let tunelem jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení, které zkrátí cestu z Curychu do Milána o hodinu, slibují snížení počtu 1,2 milionu nákladních vozidel, jež každoročně používají alpské silnice.

(čtk)

spinner