Dostavba dálnice D8

Na D8 začala další fáze sanace sesunutého svahu, hotovo má být za rok

Na D8 začala další fáze sanace sesunutého svahu, hotovo má být za rok

LITOCHOVICE (1.10.) – Na dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku začala druhá etapa sanace sesunutého svahu. Práce potrvají asi rok, sanace bude stát asi 400 milionů korun. Dálnice bude zprovozněna podle plánu, tedy v prosinci 2016. Mohutný sesuv zavalil stovky metrů dlouhý úsek rozestavěné dálnice v červnu 2013.

„Druhá etapa je rozplánována zhruba na rok. Dokončení sanace plánujeme v září, v říjnu příštího roku. Teď probíhají přípravné práce pro zpevnění ploch pro nástup těžkých vrtných souprav. Jako první přijde vybudování západové stěny ze speciálních statických prvků, které kromě statiky budou mít také funkci odvodňovací. Voda je nepřítelem celého tohoto stavebního prostoru," řekl František Zuckerstein z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Poté stavaři odtěží asi 150 tisíc metrů krychlových samotného závalu. Sanace bude stát asi 400 milionů korun. Vrchní část sesuvu nechalo ŘSD odtěžit už v loňském roce. Součástí druhé etapy je i průzkum na dalších místech stavby, které vykazují geologickou nestabilitu. „Zajistíme poměrně masivní a podrobný geologický průzkum, ze kterého zřejmě vzejdou nějaká opatření drenážního typu, tedy odvodňování svahu," doplnil Zuckerstein.

Práce na ostatních částech rozestavěného úseku přes České středohoří pokračují bez vážnějších problémů. „Je velmi intenzivní práce na dalších rozestavěných tělesech D8, což znamená především tunely, mosty a především celá mimoúrovňová křižovatka u Řehlovic," uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Stavba u Řehlovic byla podle Zuckersteina kvůli odvoláním proti povolením ve skluzu. „Stavební povolení jsme získali v roce 2012. Následně se odvolaly Děti Země, proto jsme měli poměrně velké zpoždění. Nicméně tam je masivní rozestavěnost na všech objektech, na všech mostech, které v tomto prostoru jsou," doplnil Zuckerstein.

Dálnice bude podle Rýdla dokončena včas. „Skutečně v prosinci 2016 bude ŘSD stříhat pásku a pouštět dopravu na celou dálnici D8 z Prahy do Ústí nad Labem, potažmo do Drážďan," doplnil Rýdl. Sesuv poničil i železniční trať. S jejím obnovením se podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda zatím nepočítá. „Vzhledem k výši nákladů na zprovoznění trati a nízkému využití této železnice, dostává přednost obnovení dálnice D8, které je prioritou. Rozhodnutí o této trati zatím není konečné," řekl Tomáš Neřold s tím, že se na tom dohodlo ministerstvo dopravy s Ústeckým krajem.

(čtk)

spinner