​Dopravní podnik: S novým brněnským nádražím vzroste provoz tramvají o 56 procent

​Dopravní podnik: S novým brněnským nádražím vzroste provoz tramvají o 56 procent

19.3. - Pokud bude stát nové brněnské hlavní nádraží v místě dnešního dolního, bude to znamenat dramatický růst provozu MHD proti dnešnímu stavu, a to především tramvají. Aby zvládly předpokládanou zátěž, měly by předpokladu dopravního podniku výkony vzrůst o 56 procent. Nárůst frekvence nekolejové dopravy má být jen 4,5 procenta. Vyplývá to z prezentace dopravního ředitele Dopravního podniku města Brna Jana Seitla, kterou představil na konferenci o přestavbě brněnského železničního uzlu.

Předpoklady pracují s tím, že v době zahájení provozu nového nádraží nebude k dispozici podzemní kolejová dráha, tzv. severojižní kolejový diametr. Radní Petr Kratochvíl uvedl, že diametr je projektem, který nemá a dlouho nebude mít prioritu, dokud nebude stát nové nádraží a stavby, které umožní jeho obsluhu individuální a povrchovou veřejnou dopravou. Město tak bude muset postavit nejen několik kilometrů nových tramvajových tratí, ale také bude po jejich zprovoznění vydávat každoročně výrazně více peněz na zajištění veřejné dopravy.

"Počítáme s tím, že klíčová bude k obsloužení nového nádraží tramvajová doprava. Před nádražím vznikne malé tramvajové nádraží s blokovou smyčkou. Ze severu se bude k nádraží přijíždět po Plotní a po Bulváru," zmínil Seitl ulici, která má teprve vzniknout. Pro obsluhu severovýchodní části města má vzniknout trať v Masné ulici, která ve směru od nádraží protne Plotní, Hladíkovu a také Křenovou a pokračovat bude zhruba podél Svitavy až na Cejl k zastávce Tkalcovská. Nová trať má také na západě pokračovat rovně z Hybešovy přes Nové sady pod viadukt a poté zahne doprava směrem na Bulvár. Nové tratě mají být také na jihu. Směrem na jihozápad se má jezdit až na Vídeňskou a měla by také vzniknout trať na jih do Dolních Heršpic.

Dnes extrémně vytížený severojižní směr, který zajišťují spoje z Řečkovic a Králova Pole, bude kvůli neexistenci podzemní dráhy ještě zatíženější. Po Husově dnes projede ve špičce 39 spojů v jednom směru, po Benešově 43. Po dostavbě nádraží má zůstat zatížení Husovy stejné a Benešovou ulicí má jezdit 48 spojů v jednom směru za hodinu. V prostoru před nádražím na spojce Bulváru a Plotní má jezdit 63 spojů, ale tato zátěž se rozloží, protože zde má být čtyřkolejný úsek.

K nádraží mají jezdit i trolejbusy a má vzniknout trať, která propojí východní část města od Slatiny k nádraží dále na západ přes Štýřice do Nového Lískovce či Kohoutovic.

Dnes měří tramvajová síť v Brně 71 kilometrů a dopravní podnik provozuje 310 vozů. Ministerstvo dopravy zatím pracuje s termínem zprovoznění nového nádraží v roce 2035, předpoklady dopravního podniku se vztahují k roku 2039.

Příští rok by měli zastupitelé schválit nový územní plán. Zprovoznění trati do bohunického kampusu trvalo od schválení investičního záměru v březnu 2014 více než osm let a trať na sídliště Kamechy se dosud ani nestaví, i když investiční záměr byl schválený ve stejném termínu. A stavba tramvajové trati k autobusovému nádraží na Zvonařce trvala od jeho zprovoznění přes 40 let.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner