Ing. Štefan Mestický: OLTIS Group má velké zkušenosti s realizací komplexních IT systémů v celém dopravním řetězci

Ing. Štefan Mestický: OLTIS Group má velké zkušenosti s realizací komplexních IT systémů v celém dopravním řetězci

17.7. - Společnost OLTIS Group působí na trhu s informačními systémy pro dopravu a logistiku již od roku 1997. Jaké je její současné postavení a na co se v této oblasti zaměřuje, to nám přiblížil generální ředitel OLTIS Group Ing. Štefan Mestický.

Na trhu informačních systémů pro dopravu a logistiku působíte již od roku 1997. Přiblížil byste stručně tento vývoj a oblasti, na které se nyní nejvíce zaměřujete?

Společnost OLTIS Group se již od založení zabývá IT podporou pro železniční dopravu. Dlouhodobě se věnujeme především oblasti řízení provozu a činnostem spojených s přidělováním kapacity dráhy u manažerů infrastruktury. Pro malé i velké železniční nákladní dopravce nabízíme komplexní řešení pro podporu procesů od dlouhodobého plánování včetně využití vozového parku a hnacích vozidel přes kalkulaci obchodních případů, operativní řízení, sledování průběhu přeprav až po vyhodnocení realizovaných výkonů, s cílem -efektivního řízení procesů a optimalizace nákladů. Součástí řešení je i zajištění standardizované datové komunikace manažerů infrastruktury s ostatními partnery v procesech provozního plánování a řízení.

Dlouhodobě se zaměřujeme i na oblasti logistiky a logistických skladů, silniční a kombinované dopravy, včetně obsluhy intermodálních terminálů. Naše produkty a řešení najdete u subjektů v celém dopravním řetězci v řadě zemí Evropy.

Máte dceřiné společnosti na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Uvažujete o zřízení dalších i v jiných regionech?

Naše dceřiné společnosti zajišťují přímou podporu provozu systémů a komunikaci se zákazníky. Například v Maďarsku je velmi významným faktorem úspěchu komunikace v maďarštině a znalost místních specifik či podmínek. Otvírání poboček vždy závisí na konkrétní situaci v dané zemi nebo regionu a na rozsahu potřebné podpory pro implementaci a následující provoz našich systémů.

Evropská unie v posledních letech klade velký důraz na rozvoj digitalizace a pandemie koronaviru její význam ještě posílila. Odráží se to i na větším zájmu o IT služby v oblasti dopravy a logistiky?

Digitalizace v dopravě a logistice je významným tématem řadu let. Bez ní tyto obory už fakticky nemohou existovat. Aktuálním tématem na železnici je jednotná vzájemná datová výměna mezi manažery infrastruktur a dopravci dle standardů norem TSI TAF a TSI TAP.

Naše společnost se v této oblasti velmi aktivně dlouhodobě podílí. Prostřednictvím našich zástupců v evropských pracovních týmech se podílíme na tvorbě pravidel a jejich implementaci do informačních systémů, které plně komunikují prostřednictvím Common Interface.

Jak jsou české firmy schopny využívat dotačních programů pro ITS? Jste jim nápomocni i při zpracovávání projektů?

Evropská unie investuje do interoperability železniční dopravy, která se týká i výměny informací mezi jednotlivými subjekty. Implementujeme standardy TSI TAF a TSI TAP u všech významných železničních podniků, které využívají k financování podpůrné dotační tituly. Máme dlouhodobé zkušenosti s přípravou a realizací dotačních projektů v oblasti dopravy a logistiky, a to v České republice i v rámci Evropy.

Náš odborný tým nepřetržitě sleduje dotační možnosti u nás i v dalších zemích. Jsme tak vždy připraveni pomoci s využitím těchto prostředků všem našim zákazníkům.

V souvislosti s válkou na Ukrajině se stále více hovoří o kyberbezpečnosti. Zaměřujete se cíleněji i na tuto oblasti?

OLTIS Group zajišťuje provoz řady systémů zařazených do kritické infrastruktury státu, proto je pro nás kybernetická bezpečnost velmi prioritní oblastí. Průběžně investujeme do modernizace našeho datového centra a naši specialisté jsou vždy připraveni okamžitě řešit jakékoliv bezpečnostní problémy. Tím také splňujeme všechny požadavky, které jsou kladeny na provozovatele kritické infrastruktury ze strany NÚKIB.

Můžete uvést některé významné mezinárodní projekty, na nichž jste se podíleli či se nyní podílíte?

Dlouhodobě se podílíme na tvorbě, přípravě i implementaci projektů vycházejících z technické specifikace interoperability v nákladní přepravě TSI TAF a v osobní přepravě TSI TAP.

V předchozích letech byly úspěšně implementovány systémy pro řízení provozu pro dopravce v osobní i nákladní přepravě na Slovensku. Nyní probíhají implementace projektů pro řadu velkých dopravců v ČR nebo v Maďarsku. Podílíme se na implementaci projektu pro Železnice Slovenskej republiky.

Zároveň probíhá implementace systémů pro podporu intermodální přepravy v Polsku a na Slovensku.

Jsme součástí mezinárodního konsorcia v projektu pro železniční nákladní přepravu v rámci evropského železničního výzkumu. Spolupracujeme s dalšími institucemi a vysokými školami v Evropě v programu EUREKA, přičemž se každoročně podílíme na jednom až dvou výzkumných úkolech.

IT je oblast, kde je neustále zájem o kvalifikované zaměstnance? Jak se vám daří po personální stránce?

Zájem o kvalifikované zaměstnance v IT je vysoký. Proto při hledání nových odborníků spolupracujeme s vysokými školami. Aktivně studenty zapojujeme do našich projektů i výzkumných úloh. Mají tak možnost poznat prostředí ve firmě a naše očekávání, a hlavně se přímo zapojí do týmové práce při vývoji informačních systémů.

Pravidelně se účastníme různých veletrhů práce a sledujeme i další možnosti, jak nové pracovníky oslovit. Především prostřednictvím sociálních sítí.

Do našich týmů především hledáme lidi s hlubší znalostí dopravních a logistických procesů, kteří dodávají našim řešením a systémům vysokou profesionalitu a odbornost.

Milan Frydryšek

Foto: OLTIS Group

spinner