Ing. Tomáš Síkora (ČAP) pro DN

„Povinné ručení čeká nevyhnutelné zvyšování sazeb“ 

„Povinné ručení čeká nevyhnutelné zvyšování sazeb“ 

Zákonné pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel (povinné ručení) se v loňském roce dostalo na samé dno rentability tohoto produktu pro jeho poskytovatele. Pojišťovny vybraly o jednu miliardu méně než v roce předchozím, přestože se počet pojištěných vozidel stále zvyšuje. „Trh je nucen upravit sazby na přijatelnou hranici rentability,“ řekl výkonný ředitel České asociace pojišťoven (ČAP) Tomáš Síkora.

Jak se aktuálně vyvíjí situace na pojistném trhu v oblasti pojištění vozidel?

„Pojistný trh zůstal i v loňském roce na hranici stagnace, šlo o velice mírný pokles. Jeho vývoj odpovídal průběžným trendům předchozího období i celkovému vývoji české ekonomiky. K poklesu došlo právě kvůli oblasti pojištění vozidel, kde se v důsledku dlouhodobého snižování cen dále prohluboval propad. Ke konci roku již ovšem pokles mírně přibrzdil. Tato situace musela logicky přijít, protože pojistné sazby již v posledním roce dosáhly minima ekonomické rentability produktu. Přestože se propad zpomalil, vybraly pojišťovny v pojištění motorových vozidel na předepsaném pojistném o celou jednu miliardu méně než v roce předešlém. Do pojištění přitom přibylo okolo jednoho sta tisíc nových vozidel.“

Jak se to odrazí ve vývoji cen v povinném ručení?

„Od roku 2006 klesly průměrné ceny povinného ručení o 26 procent. To je obzvlášť v době, kdy rostou všechny ostatní náklady, více než nevídané. Důvodem poklesu cen v povinném ručení byly dlouhodobé vzájemné konkurenční reakce pojistitelů. Cena postupně klesala až pod rentabilitu produktu, což již přestává dávat ekonomický smysl. Dlouhodobě by tato situace mohla ohrožovat i stabilitu některých menších hráčů na trhu. Aby pojišťovny mohly dostát svým závazkům i v dalším období, je trh nucen postupně ceny upravit na přijatelnou hranici rentability. To, o čem se hovoří jako o zdražování, je způsobeno logickým obnovením nastavení reálných a udržitelných tržních sazeb pojistného. Z extrémně nízkých cen řidiči několik let významně profitovali, ale kvůli nárůstu cen služeb i DPH to již do budoucna nebude možné. Nekompromisně a celotržně se také začala zohledňovat rizikovost řidiče, tzv. bonus a malus, která má na ceny také významný vliv. Například mladí řidiči do 34 let se podílejí na nehodách 29 procenty a riziko nehody ve městech nad 65 tisíc obyvatel je o 35 procent vyšší než v menších městech či na vesnicích. I v případě flotilových slev bude podstatně důsledněji zohledňován škodní průběh a další kritéria.“

Mohl byste jmenovat i takové trendy v povinném ručení, které by provozovatele vozidel a řidiče mohly potěšit?

„Od nízké ceny, která těšila klienty posledních několik let, se konkurenční boj v poslední době přesouvá do oblasti kvality produktu a péče o zákazníka. Kromě nabídky přímé likvidace se v povinném ručení stále více začínají objevovat prvky havarijního pojištění, řidičům je v rámci povinného ručení kryto například riziko střetu se zvěří, poškození vozidla hlodavci, škody způsobené živly nebo úrazové pojištění řidiče. Rozšiřuje se také rozsah poskytovaných asistenčních služeb. Také v rámci pojištění flotil přidávají pojistitelé k produktu nejrůznější doplňkové bonusy ve formě asistenčních, technických i administrativních služeb a čím dál více přizpůsobují produkty individuální potřebě pojistníka. Každá pojišťovna má však samozřejmě vlastní obchodní strategii, a tak cena pojištění, rozsah krytých rizik a další doplňkové služby se budou i nadále v jednotlivých nabídkách pojišťoven lišit.“

Jak je to s cenami havarijního pojištění?

„Cena havarijního pojištění, která v poslední době také klesala, kopíruje vývoj cen povinného ručení. V roce 2012 oslabil předpis jen o dvě procenta oproti předchozímu roku, kde bylo meziroční oslabení čtyřprocentní. Dlouhodobě však klesaly ceny daleko méně dramaticky, než tomu bylo u povinného ručení. Povinné ručení se také týká téměř sedmi milionů vozidel, zatímco havarijní pojištění má jen pětina vozidel.“

Pojišťovny i řidiči mají stále více zkušeností s praktikami takzvaných lovců nehod. Co můžete poradit klientům pojišťoven?

„Služby smluvní asistenční společnosti pojišťovny má klient předplaceny v rámci pojistné smlouvy a jejich využití mu zaručuje nejen bezproblémovost samotného asistenčního zásahu, ale i dalších kroků. Smluvní asistenční služba dopraví například ne-pojízdné vozidlo do smluvního servisu pojistitele, který je schopen opravit vozidlo za ceny, jež bude pojistitel akceptovat, a logicky nebude na rozdíl od tzv. lovců nehod nabízet předražené a nehrazené služby. Přivoláním smluvní asistenční společnosti pojistitele se účastník nehody může vyhnout řadě problémů s vyřízením likvidace pojistné události a předejít finanční zátěži za neoprávněné a předražené služby ‚lovců nehod‘. V žádném případě proto nedoporučujeme využívat služeb jiných společností, než jsou smluvní asistenční společnosti pojišťoven.“

Tomáš Johánek

spinner