​Nepojištěné vozidlo řídilo vědomě šest procent řidičů

​Nepojištěné vozidlo řídilo vědomě šest procent řidičů

Přibližně dvě třetiny motoristů nejsou spokojeny s aktuálním přístupem vůči neplatičům povinného ručení a jsou přesvědčeni, že by měl být zaveden systém, který by je přiměl povinné ručení platit. Celých 75 procent motoristů považuje za spravedlivé, aby neplatiči povinného ručení přispívali na nepojištěné škody do garančního fondu. Vyplývá to z exkluzivního výzkumu agentury SC&C pro Českou kancelář pojistitelů.

Jedno procento motoristů dokonce přiznává, že vědomě neplatí povinné ručení. Úmyslně tak může jezdit v ČR bez povinného ručení až 80 tisíc vozidel z celkového odhadovaného počtu 120 tisíc nepojištěných vozidel, která se pohybují po českých silnicích. Průzkum dále odhalil to, že až šest procent dotázaných má zkušenost s jízdou vozidlem, o kterém věděli, že nemá zaplacené povinné ručení. K takové situaci dochází nejčastěji z důvodu zániku pojistky v důsledku nezaplacení pojistného, případně v momentu, kdy řidič dobře nezná stav pojistky vozidla (stará se o ni někdo jiný, případně má vůz půjčený). Několik procent nepojištěných respondentů si obhajuje absenci pojištění pouze krátkou ujetou vzdáleností nepojištěným vozidlem.

Většina respondentů chce pro neplatiče sankce

Podle výzkumu SC&C by takřka dvě třetiny těch, kteří nejsou se stávající situací zcela spokojeni, souhlasily se zavedením systému, jenž by identifikoval všechny neplatiče a přiměl je k placení pojistného. Méně preferovaným zpřísněním je pak udělení trestných bodů Policií ČR (35 %), případně vyšší pokuta od Policie ČR (25 %). Drtivá většina vlast-níků vozidel, konkrétně 90 procent, nesouhlasí s tím, aby se řidiči platící povinné ručení podíleli na úhradě škod způsobených nepojištěnými vozidly, tedy aby tyto škody byly hrazeny z prostředků pojišťoven. Současně 75 procent respondentů podporuje to, aby pro všechny neplatiče pojistného bylo povinností přispívat do garančního fondu České kanceláře pojistitelů. V případě vzniku nepojištěné škody je 97 procent motoristů přesvědčeno, že budou odškodněni. Téměř polovina respondentů se domnívá, že škody hradí majitel nepojištěného vozidla. Podle necelých 40 procent respondentů svůj díl uhradí také řidič nepojištěného vozidla. Jen třetina respondentů si správně myslí, že škody hradí také Česká kancelář pojistitelů. Méně než 10 procent pak ví, že se na uhrazení podílejí i pojišťovny z peněz, které vybraly od pojištěných majitelů motorových vozidel.

Sněmovna podpořila obnovení poplatku za nepojištěná auta

Povinný poplatek za nepojištěná auta se možná do zákona o povinném ručení vrátí. Poslanecká sněmovna zatím v prvním čtení podpořila poslanecký návrh skupiny poslanců z různých klubů, který poplatek znovu zavádí. V minulosti poplatek v zákoně byl, v roce 2014 ho ale parlament zrušil. Příspěvek za nepojištěné vozidlo by se vypočítal jako součin počtu dní, kdy bylo bez pojištění, a příslušné sazby, kterou by podle druhu auta stanovilo vyhláškou ministerstvo financí. Dostávat ho má Česká kancelář pojistitelů.

Kancelář spravuje garanční fond, ze kterého se vyplácejí náhrady škod způsobených nepojištěnými vozidly. Kancelář po majitelích nepojištěných aut škodu vymáhá. V důvodové zprávě stojí, že dlouhodobě se takto podaří vybrat asi 30 procent výdajů z garančního fondu. Poslanci argumentují také tím, že na vyplácení těchto náhrad se nyní podílejí ti vlastníci a provozovatelé, kteří svou povinnost mít auto pojištěné plní. Kancelář by mohla v části případů vymáhat nejvýše třetinu škody, kterou z garančního fondu poškozenému uhradila, maximálně 300 tisíc korun. Poslanci navrhují také zpřesnit povinnost mít pojištěné auto. Současný zákon uvádí, že vozidlo může na veřejných pozemních komunikacích provozovat pouze ten, kdo má sjednané pojištění. Navrhovatelé chtějí povinnost rozšířit tak, aby pojištění muselo mít každé auto v registru s výjimkou aut zapsaných jako vyřazená, vyvezená, zaniklá nebo odcizená.

Tomáš Johánek¨

spinner