Významně roste množství lidí, kteří aktivně využívají balíkovou přepravu

Významně roste množství lidí, kteří aktivně využívají balíkovou přepravu

1.9. -Balíkovou přepravu intenzivně, tedy jednou až pětkrát do měsíce, využívá již téměř třetina Čechů (31 %), 44 % lidí pak balíčky přijímá nebo odesílá jednou až pětkrát za půl roku. Zároveň významně klesá procento lidí, kteří posílají balíčky zřídka (10 %), případně vůbec (2,4 %). Při rozhodování o výběru balíkového přepravce stále největší roli sehrává cena, kvalita a spolehlivost služby. Většina lidí (74 %) si nechává doručovat balíčky primárně domů, v posledních letech však roste obliba výdejen e-shopů, výdejních míst přepravců nebo balíkomatů. Údaje vyplývají z průzkumu realizovaného pomocí aplikace Instant Research pro společnost GLS.

Podle každoročního průzkumu společnosti GLS téměř třetina Čechů (31 %) využívá balíkovou přepravu pro soukromé účely jednou až pětkrát do měsíce. Většina lidí (44 %) pak balíčky odesílá či přijímá jednou až pětkrát za půl roku. Z průzkumu dále vyplynulo, že významně klesá množství lidí, kteří balíkovou přepravu využívají zřídka (2017: 18 %, 2021: 10 %), či vůbec (2017: 4 %, 2021: 2,4 %). „Velký vliv měla pandemie COVID-19. Lidé začali balíkovou přepravu více využívat nejenom z důvodu uzavřených prodejen, ale také pro spojení se svými rodinami a známými napříč okresy, kraji nebo i do zahraničí. To se projevilo na výrazném nárůstu objemu balíků odeslaném přes naši online aplikaci e-Balík. Už před začátkem pandemie jsme však viděli postupné zmenšování skupiny lidí, kteří naše služby nevyužívají vůbec. Často šlo o lidi nad 54 let, mnohdy z větších měst, kde si vše potřebné seženou v obchodech. I ti si ale nyní začínají zvykat na služby balíkové přepravy,” uvedl Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Kvalita a spolehlivost služby je pro lidi důležitější než v roce 2020

Tři čtvrtiny Čechů (75 %) považují za nejdůležitější atribut balíkové přepravy stále její cenu. Ve srovnání s předchozími roky, však lze spatřit mírný pokles (2019: 77 %, 2020: 76,2 %, 2021: 75 %). Zato neustále roste důležitost kvalitní a spolehlivé přepravy. Ta je podstatná pro 73 % Čechů. „Významnou roli hrají při rozhodování i předchozí zkušenosti s danou přepravní společností. Pokud byl zákazník spokojen, rád si ji vybere znovu. K dalším neméně podstatným kritériím patří rychlost doručení, která je důležitá především pro mladší lidi do 30 let,” řekl Pavel Včela. 

Doručování balíků domů stále vede

Nejvíc respondentů podle průzkumu využívá doručení balíků prostřednictvím kurýrů až domů (74 %). Vůbec nejvíce si domů nechávají doručit balíky lidé ve věku 18-26 let (79 %) a obyvatelé menších obcí do 1000 obyvatel (83 %). Lidé postupně využívají i alternativní metody doručování, např. do kamenných výdejen e-shopů (43 %), výdejních míst přepravců (33 %). Hlavním důvodem je časová nezávislost na kurýrech (45 %), ušetření za přepravné (30 %) nebo větší pohodlí (16 %). Balíkomaty dle průzkumu aktivně využívá 10 % lidí. Většina (49 %) by balíkomat vyzkoušela pouze za předpokladu, že bude umístěn na vhodném místě. Téměř pětina lidí (18 %) však balíkomaty nehodlá používat kvůli jejich neosobnímu přístupu. Nejvíce se automatizovaným výdejním schránkám brání starší lidé nad 54 let.

„Výdejní místa jsou skvělým doplňkem pružných doručovacích služeb, aktuálně jich v Česku provozujeme přes 700, v Evropě pak přes 25000. GLS ParcelShopy jsou v ČR rozmístěny tak, aby pokrývaly všechna sídla nad 5000 obyvatel a byly i v přirozených spádových obcích napříč celým Českem.Sledujeme také rostoucí zájem o balíkomaty ze strany zákazníků.Vlastní tzv. GLS ParcelLockery provozujeme v několika zemích včetně sousedního Slovenska a neustále pracujeme na jejich rozvoji, který by umožnil efektivní nasazení ve větším počtu ve více zemích včetně České republiky,“ uzavřel Pavel Včela.

(pav)

Foto: GLS 

spinner