Konference UPU

„Internet je příležitostí pro poštovní služby na celém světě“

„Internet je příležitostí pro poštovní služby na celém světě“

Švédský Stockholm hostil ve druhé polovině září již třináctý ročník Světového poštovního business fóra. Vrcholná každoroční konference Světové poštovní unie (Universal Postal Union – UPU) přilákala do hlavního švédského města představitele národních poštovních podniků, státních úřadů a dalších účastníků poskytování poštovních služeb. Akce se uskutečnila v rámci poštovního veletrhu Post-Expo 2014.

Generální ředitel UPU Bishar A. Hussein při zahájení konference zdůraznil, že se pošty na celém světě potřebují navrátit k svému pionýrskému duchu a využívat sílu inovací, aby se přizpůsobily novým komunikačním potřebám svých zákazníků. „Zákazníci dnes nepociťují žádnou loajalitu k zavedeným značkám, pokud jim nemohou poskytnout takovou službu, kterou chtějí,“ zdůraznil Bishar A. Hussein.

Inovace podle generálního ředitele UPU ovšem neznamená pouze zavádění nových technologií, ale měla by přinášet změnu mentality poštovních podniků. Ty by měly rychle zavádět nová, kreativní řešení, kterými by reagovaly na rychle se proměňující potřeby zákazníků. Pokud však poštovní operátoři nedokáží výrazně změnit svou mentalitu, budou si muset přičíst následky.

Rovněž generální ředitel významné skandinávské poštovní skupiny PostNord Group Håkan Ericsson položil ve svém vystoupení důraz na nutnost zavádění inovací. Právě inovace byly podle jeho slov tím, aby se PostNord stala tím, čím se stát chtěla. „Musíme nadále vytvářet novou společnost a jít dál, od poštovní firmy k vytvoření logistické společnosti s poštovním podnikáním,“ vysvětlit Håkan Ericsson.

PostNord vznikla v roce 2009 spojením dvou poštovních firem – švédské Posten a dánské Post Denmark. To podle Håkana Ericssona nově vzniklé společnosti umožnilo získat větší podíl na trhu a vytvářet úspory ze synergií. Významným tématem letošního Světového poštovního business fóra byl rozvoj internetového obchodování. Internet je příležitostí pro poštovní služby na celém světě, zaznělo na fóru. PostNord se podle Håkana Ericssona plně zapojila do e-commerce a pro významného norského internetového prodejce vybudovala logistické centrum, ze kterého bude zajišťovat většinu jeho operací. Světová poštovní unie tvrdě pracuje, aby zlepšila procesy, které jsou důležité pro celosvětový úspěch internetového obchodování. UPU například připravuje vznik nové mezinárodní služby pro vracení zásilek e-shopům. Absenci této služby vidí prodejci i jejich zákazníci jako významnou překážku pro nakupování v internetových obchodech se sídlem v zahraničí.

Vývoj na poli nových technologií probíhal tak rychle, že pro pošty nebylo snadné například předpovědět dopad internetu na poskytování poštovních služeb, uvedl další řečník Moses Ma. To ovšem neznamená, že pošty mohou složit ruce do klína, musí se dostat ze své zóny pohodlí, klást si zásadní otázky a experimentovat s možnými řešeními – místo aby se třásly strachy o svou existenci, uvedl Moses Ma.

(pat)

spinner