​Zeptali jsme se Ing. Ladislava Němce, náměstka ministra dopravy

​Zeptali jsme se Ing. Ladislava Němce, náměstka ministra dopravy

„Některé západní a severské země Evropské unie v poslední době zesilují v poslední době svou snahu o regulaci dopravního trhu a vytvářejí podmínky, které ztěžují podnikání dopravcům z nových členských zemí. Spolupracuje ministerstvo dopravy s rezorty se střední a východní Evropy, aby jejich kroky koordinovanější?“

„Ministerstvo dopravy je v problematice sociálních aspektů v silniční dopravě velice aktivní, a to jak na národní, tak i na mnohostranné úrovni s dalšími zeměmi EU. Na národní úrovni probíhají koordinační schůzky mezi Ministerstvem dopravy ČR, Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR, Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, Ministerstvem zahraničních věcí ČR a Úřadem vlády. Na mnohostranné úrovni byla zásadním krokem bezpochyby společná deklarace států V4 a dalších sedmi členských států (Bulharska, Estonska, Litvy, Lotyšska, Rumunska, Malty a Slovinska), kterou ministerstvo dopravy připravilo v rámci předsednictví ČR ve V4. Ministr dopravy Dan Ťok tuto deklaraci předal komisařce pro dopravu Violetě Bulcové na Radě ministrů pro dopravu v Lucemburku v polovině loňského roku. Hlavním motivem deklarace byl nesouhlas s fragmentací unijního dopravního trhu a se zneužíváním sociálních otázek jako záminky pro zavádění ochranářských opatření ze strany některých států EU. V současnosti ČR připravila jednotný postoj v klíčových otázkách, jejichž vyřešení vnímáme jako klíčové při přípravě novely silničního balíčku. V rámci vyjednávání o řešení těchto otázek jsme oslovili všechny sympatizující státy, aby se k jednotnému postoji připojily a abychom tak na půdě Evropské komise měli silnější hlas. Problematika sociálních aspektů v silniční dopravě se tak stala stěžejním bodem každého jednání ministra dopravy s jeho protějšky zejména z nových členských zemí - tuto aktivitu koordinujeme od expertní až po nejvyšší politickou úroveň. A na prosincovém Summitu EU v prosinci loňského roku v Bruselu upozornil premiér Bohuslav Sobotka na diskriminační postoj těch států, které zavádějí tato protekcionistická opatření.“

„Podílí se ministerstvo dopravy nějak na přípravě silničního balíčku, v kterém budou nová pravidla pro podnikání na evropském trhu zakotvena?“

„Jak bylo již zmíněno v předchozí odpovědi, ministerstvo dopravy připravilo soubor návrhů, z kterých chce při přípravě silničního balíčku vycházet. MD zde prosazuje své priority dvojí cestou. Za prvé, je gesčním úřadem veřejných konzultací při tvorbě legislativy EU (do které se ostatně může zapojit kdokoliv z EU – občané, instituce, asociace) a do všech veřejných konzultací se zapojilo, přičemž poslední část probíhá do března 2017. Druhým, neméně důležitým nástrojem jsou jednání při přípravě a podpoře návrhů přímo s evropským zákonodárcem, tedy Evropskou komisí, na kterých se velmi intenzivně podílí i diplomaté Stálého zastoupení ČR v Bruselu. Tato spolupráce tak probíhá rovněž přímo v první linii.“

„Jak ministerstvo dopravy spolupracuje přímo s dopravci, respektive se Sdružením ČESMAD Bohemia v oblasti tzv. minimálních mezd a dalších sociálních pravidel, která mohou proniknout i do silničního balíčku, případně do novely směrnice o vysílání pracovníků?“

„Veškeré návrhy, ať už vlastní či cizí, které se objevují v průběhu příprav na novelizaci silničního balíčku, jsou vždy podrobně probírány i se zástupci dopravců, a to na všech úrovních, od ryze expertní - pracovní, až po vysokou politickou. Nutno doplnit, že úzká spolupráce se zástupci dopravců není nijak výjimečná, tento systém spolupráce funguje v oblasti silniční dopravy již řadu let. Ministerstvo dopravy trvá na tom, že bude i nadále hájit zájmy poctivých českých dopravců a dělat vše pro to, aby zůstaly zachovány myšlenky jednotného trhu EU bez bariér.“

(lan)

spinner