Technologické inovace ovlivní i podnikání v oblasti silniční dopravy během dalších let

Technologické inovace ovlivní i podnikání v oblasti silniční dopravy během dalších let

Nižší emise, náhrada nafty za alternativní paliva, kvalitní infrastruktura a další technologické inovace čekají dopravce během dalších let. Zaznělo to na mezinárodní konferenci Doprava 2019, která se konala v dubnu v bratislavském hotelu Carlton.

Hovořilo se zejména o ekologii ve spojitosti s dopravou a jejím využíváním, o inovativních řešeních pro osobní mobilitu a její udržitelnost, ale také o snižování věku řidičů. Hlavním tématem letošní konference byla Ekologizace a technologické inovace jako konkurenční výhoda v silniční dopravě.

Přijeli i odborníci na výzkum a vývoj

ČESMAD Slovakia a Svaz autobusové dopravy (ZAD) se jako odborní garanti konference zaměřily na nejaktuálnější trendy, tedy na inovativní a ekologické řešení v nákladní a osobní silniční dopravě. „Aktuální ročník nejrespektovanější akce v oblasti silniční dopravy na Slovensku otevřel témata technologických inovací zaměřených na čistou mobilitu, dekarbonizaci silniční dopravy, snížení emisí CO2 pro nákladní vozidla, alternativní palivová řešení a mnohá jiná. Zvláště vyzdvihuji fakt, že o své zkušenosti se do Bratislavy přijeli podělit renomovaní evropští řečníci z oblasti výzkumu a vývoje, automobilového průmyslu, silniční dopravy, Evropské komise a mnoha dalších institucí,“ zhodnotil obsah letošní konference zástupce ČESMAD Slovakia Pavol Hudák.

„Dopravní konference musí mít také reálnou koncovku, a to v podobě konkrétních řešení. Právě proto jsme se letos zaměřili na bohatou účast nejen zástupců privátního sektoru, ale i státu, tvůrců politiky či expertů,“ uvedl prezident Svazu autobusové dopravy Peter Sádovský.

„Slovenští silniční dopravci se i přes nepříznivé domácí legislativní prostředí silně orientují na inovace jak technologické, tak organizační, což jim umožňuje být konkurenceschopnými na náročném evropském trhu,“ pokračoval Pavol Hudák. Upozornil však, že na nákup „ekologičtějších vozidel“ jsou nezbytné dotace, protože zákazníci zatím nejsou ochotni si za ekologii připlatit.

Aby byla možná ekologizace, je však nutná i kvalitní infrastruktura. „V současnosti mají motoristé a dopravci na Slovensku k dispozici téměř 800km dálnic a rychlostních silnic a více než 3300km silnic I. třídy. Po vyhodnocení soutěží na zhotovitele stavebních prací pro pět dalších úseků bude celkem v realizaci v tomto roce přibližně 180km dálnic a rychlostních silnic,“ prohlásila na konferenci Ladislava Cengelová, státní tajemnice Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Životní prostředí a doprava

Dopad nejen nákladní, ale také silniční dopravy obecně na životní prostředí je v poslední době nejvíce diskutovaným tématem v tomto odvětví. Ladislava Cengelová uvedla, že koncem roku 2018 byly vyhlášeny soutěže na provozování více než 40 nabíjecích stanic pro elektromobily a vozidla na CNG a LNG pohon (D1 a D2).

Matthias Maedge z Mezinárodní unie silniční dopravy IRU připomněl, jak rychle se mění prostředí v tomto odvětví. Zmínil všechny faktory, které ovlivňují tyto změny – od makroekonomických faktorů, konsolidace trhu, urbanizace, demografie, nových obchodních modelů až po technologie, digitalizaci a automatizaci, dekarbonizaci a v neposlední řadě také politickou nejistotu. Podle něj bude pro dopravce náročné splnit limity, které si dala za cíl Evropská unie v souvislosti s postupným snižováním emisí. Téma konference o ekologizaci a inovacích v dopravě ocenil i Norbert Kurilla, státní tajemník Ministerstva životního prostředí SR. Připomněl, že jsou zde nejen národní, ale i evropské závazky. Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy emisí CO2 pro nová těžká užitková vozidla – snižování emisí do roku 2025 o 15 procent a do roku 2030 o 30 procent. Norbert Kurilla dále zmínil revizní mechanismus v roce 2022, který bude obsahovat ustanovení k modulárnímu konceptu dopravy, možnost regulace autobusů, autokarů, užitkových vozidel, zavedení alternativních paliv a zavedení tzv. poolingu mezi výrobci (sdílení cílů), posouzení účinnosti podpůrných mechanismů, infrastruktury atd.

I podle Petera Sádovského čeká slovenské dopravce snižování emisí a rozsáhlé investice do environmentální přátelské infrastruktury. „V podpoře veřejné dopravy vůči autům pomáhají zákaznicky orientované digitální technologie, které mají před sebou ještě obrovské, možná dnes ani netušené možnosti,“ uvedl.

Konference Doprava 2019 potvrdila, že dopravce čekají velké změny. A tak technologické inovace a evropská legislativa ovlivní i podnikání v oblasti silniční dopravy.

Mgr. Martina Baumann,

mluvčí Sdružení ČESMAD Slovakia

Foto: MB

spinner