Logistika a průmysl

Pohled českých firem do budoucnosti je optimistický

Pohled českých firem do budoucnosti je optimistický

České firmy hledí do budoucnosti s optimismem a v letošním roce očekávají růst zakázek, investic i zaměstnanosti. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky minulý týden zveřejnily Svaz průmyslu a dopravy ČR a Česká národní banka. Dynamický růst průmyslu již přináší postupné oživení také české dopravě a logistice. Pozitivní vývoj pro příští léta by mělo dále podpořit i vyhlášení letošního roku Rokem průmyslu a technického vzdělávání.

Firmy hlásí zvyšování počtu zakázek a pro první polovinu letošního roku počítají s jejich dalším vzestupným trendem. Na pozitivní vývoj a růst počtu zakázek reagují rychlými restrukturali­začními opatřeními, chtějí však již nejen snižovat náklady (73 procent firem), ale kladou důraz také na zvyšování produktivity práce (61 procent firem). Více než polovina z nich se letos hodlá zaměřit na hledání nových trhů a třetina bude investovat do inovací. Hledání nových trhů se pro české firmy stává stále důležitějším úkolem. Ačkoli většina exportu směřuje do zemí Evropské unie, v souvislosti s nejistotou na ruském trhu se podnikatelé rozhlížejí po dalších možnostech pro rozšíření odbytu.

Firmy také stále častěji neváhají s investicemi. Stále více se chystají investovat do výroby, chtějí rozšiřovat své výrobní kapacity a zvyšovat efektivnost. Často se jedná o větší počet menších investic, které byly v nepříznivém ekonomickém prostředí předcházejících let odkládány.

Úspěšná doprava i logistika

Dopravní noviny se zeptaly prezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR Ing. Jaroslava Hanáka, jak v této souvislosti hodnotí vývoj v dopravě a jaké vyhlídky má doprava a logistika v letošním roce. „Loňský rok považuji za úspěšný pro řadu odvětví, ekonomika a převážná část firem se stabilizovala,“ uvedl Ing. Jaroslav Hanák. „S oživováním průmyslu došlo v návaznosti na to i k postupnému oživování dopravy a logistiky. Po letech krize se dařilo nákladní dopravě, která meziročně zaznamenala růst o deset procent. Pro letošní rok očekáváme další růst průmyslové produkce a s tím související dopravy a logistiky. Na situaci mají vliv některé příznivé faktory, jako jsou například nižší ceny pohonných hmot,“ vysvětlil prezident svazu.

Problém české dopravy je především politický

Hlavní problém české dopravy je podle Ing. Jaroslava Hanáka především politický. „Žádná politická reprezentace nebyla racionální a úspěšná. Kvůli tomu se za šest let na ministerstvu dopravy vystřídalo deset ministrů. Je to jeden z nejdůležitějších resortů a ten musí mít pod sebou rozhodující politická síla, čili vítěz voleb,“ zdůraznil Ing. Jaroslav Hanák. Mezi největší problémy podle jeho slov patří dopravní infrastruktura, kde jsou problémy částečně i v legislativě. Proto je třeba rychle dopracovat stavební zákon tak, aby se celý proces EIA a přípravy projektů výrazně zjednodušil. „Protože pokud příprava staveb trvá až 14 let, je to nedůstojná hanba. Kdyby to byly tři až čtyři roky, tak bych také nadával, ale byl bych vděčný,“ konstatoval Ing. Jaroslav Hanák. Za ostudu politické reprezentace označil skutečnost, že v loňském roce nebyl otevřen ani jediný kilometr nové dálnice a výhled pro rok 2015 není o nic lepší. V rozpočtu je přitom „královských více než 90 miliard korun“.

Na železnici je nutné dotáhnout nový zákon o drahách na základě novelizace evropských předpisů a implementace do české legislativy. A je třeba konečně říci, jak to bude s otevíráním trhu pro soukromé dopravce. „Problém je i v tom, že v ČR osobní doprava neplatí za dopravní cestu skoro nic, zatímco nákladní doprava platí obrovské peníze, je to pro ni nejdražší území v Evropě. Stát navíc musí mezi Českými dráhami a Správou železniční a dopravní cesty vyřešit vlaková nádraží. Na železnici je hodně problémů, pan ministr se problematiku teprve učí, takže bude mít co dělat,“ podotkl prezident SPD ČR.

„Resort dopravy by měl vést odborník“

Pokud jde o politické řešení problémů s dopravou, má Ing. Jaroslav Hanák jasno. „Je to tím, že by resort dopravy měla mít nejsilnější vládní strana. To je moje stoprocentní přesvědčení. A měl by ho vést odborník. Bývalý ministr Prachař byl vynikající odborník, ale neuměl komunikovat s politickou reprezentací,“ prohlásil. Podle jeho slov musí na prvním místě ministr dopravy mít jistotu, že za ním stojí koalice. Musí ve vládě vyjednat klíčové parametry, protože ne vše projde. Řešení problémů je ovšem třeba projednávat i s politickou opozicí, která má v oblasti v oblasti dopravy racionální názory.

Rok průmyslu a technického vzdělávání

Minulý týden Svaz průmyslu a dopravy ČR slavnostně vyhlásil Rok průmyslu a technického vzdělávání. Celoroční kampaň je složená z řady aktivit a různých akcí. Cílem je zvýšit zájem veřejnosti o průmysl jako moderní součást ekonomiky 21. století a o technické obory. Projekt by měl také přispět k prosazení koncepčních a systémových změn v oblasti vzdělávání a povzbudit zájem škol i firem o spolupráci a přiblížit dobré příklady z praxe. „Stručně řečeno: chceme oslovit veřejnost s tím, aby se postupně začal měnit její pohled na průmysl a dopravu jako moderní součást ekonomiky 21. století,“ řekl Ing. Jaroslav Hanák.

Již nyní se řada dopravních firem potýká s nedostatkem řidičů, ale to jen část mozaiky problémů, které se musí řešit systémově tlakem na politiky a přesvědčováním veřejnosti. „Absolutní většina naší veřejnosti si uvědomuje význam průmyslu a dopravy, zaměstnávají přes 30 procent lidí, a hodnotí ho pozitivně,“ zdůraznil Ing. Jaroslav Hanák. U řady lidí totiž stále přetrvává tradiční a zastaralé vnímání technických oborů, což je jedním z faktorů nižšího zájmu žáků a studentů a jejich rodičů o technické obory. „Chceme se pokusit zvýšit zájem o technické obory a upravit systém vzdělávání právě k podpoře technických oborů,“ zdůraznil Ing. Jaroslav Hanák.

Pavel Toman

spinner