Český přístav v Hamburku

Ministerstvo chce ukončit smlouvu s nájemcem přístavu

Ministerstvo chce ukončit smlouvu s nájemcem přístavu

Z pronájmu českého přístavu v Hamburku chce ministerstvo dopravy ročně inkasovat miliony Kč. Jen za pronájem kancelářských prostor úřad očekává roční příjem mezi dvěma až pěti miliony Kč, jak uvedl v tiskové zprávě minulý týden. Kromě rozsáhlé investice do oprav ale musí ministerstvo dopravy vypovědět smlouvu se společností Eko Logistics, které přístav před dvěma lety samo do roku 2022 pronajalo.

Materiálem ministerstva dopravy se na zasedání minulý týden zabývala vláda. Přestože již má ministerstvo poměrně detailní plán na rekonstrukci přístavu, s jeho nájemcem jej dosud nekonzultovalo. Ten má přitom na další roky pronajatý kompletně celý areál přístavu. „To byla ostatně podmínka (ministerstva dopravy), že si to musíme pronajmout celé, protože to nikdo nechtěl,“ řekl Jan Smetana, jednatel společnosti Eko Logistics, která v současnosti za pronájem přístavů platí necelých pět milionů Kč ročně.

Firma z Týnce nad Labem bude po státu požadovat kompenzace za investice, které už v souvis-losti s českým přístavem uskutečnila. „Za poslední roky jsme tam za stát proinvestovali kolem tří milionů Kč,“ řekl Jan Smetana. Další peníze firma utratila za nákup vlastních lodí, s jejichž pomocí plánovala do Německa odvážet železný odpad určený k dalšímu zpracování v severní Evropě. Podle mluvčího Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jana Bukovského smlouva s Eko Logistics žádné sankce za předčasné ukončení pronájmu neobsahuje. Přesto ale bude nutné se se soukromou společností finančně vypořádat. Sama Eko Logistic však v současné době není schopná vyčíslit, kolik peněz bude v případě vypovězení smlouvy po státu požadovat.

Rekonstrukce přístavu, který je v posledních letech využíván jen minimálně a chátrá, si vyžádá investici mezi sto až 150 miliony Kč. Poté by jej měly podle vyjádření úřadu moci využívat české firmy, které prokazatelně podnikají v oboru říční plavby. Tento záměr ale podle Smetany odporuje nedávnému průzkumu trhu, který si v souvislosti s tuzemským územím v Hamburku nechalo zpracovat ŘVC. Podle něj o prostory v českých přístavech měly zájem především společnosti z Německa. Čeští rejdaři navíc mohou prostory přístavu využívat už nyní, valná část kotvišť je ale prázdná.

„Naše území v Hamburku chceme využívat opravdu účelně. Pokud bychom současnou nájemní smlouvu nevypověděli, situace v Hamburku by se ještě dalších šest let nezměnila,“ uvedl v tiskové zprávě ministr dopravy Dan Ťok. Ten poukázal na to, že předchozí vedení ministerstva smlouvu s Eko Logistics uzavřelo bez výběrového řízení. To by se podle něj mělo změnit, do budoucna by pří-stav, který bude spravovat ŘVC, měly užívat firmy vybrané na základě soutěže.

Hlavním přístavním územím České republiky v Hamburku je takzvaný Sálský přístav (Saalehafen) o rozloze 21 tisíc metrů čtverečních. K němu přiléhá Vltavský přístav (Moldauhafen) o rozloze 3000 metrů čtverečních. Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy na 99 let, tedy do roku 2028, propůjčeny Československu. Ve stejném roce navíc Československo koupilo území o rozloze 8000 metrů čtverečních označované jako Peutský přístav (Peutehafen). Od roku 1993 všechny přístavní plochy spravuje Česká republika.

(čtk)

spinner