Martin Kupka: Nákladní doprava by měla být v budoucnosti více převedena na železnici

Martin Kupka: Nákladní doprava by měla být v budoucnosti více převedena na železnici

12.10. - Nákladní doprava v České republice by měla být v budoucnosti víc převedena na železnici. K tomu však bude nutné rozšířit kapacitu české železniční sítě. V současnosti je na svém horním limitu, a pokud se někde stane mimořádná událost, vzniká dramatické zpoždění, řekl novinářům během setkání představenstva Svazu dopravy v Pardubicích ministr dopravy Martin Kupka.

"Pro větší robustnost, pro větší kapacitu sítě i odolnost proti mimořádným událostem bude nezbytné dobudovat například alternativní spojení, posílit, rozšířit a elektrifikovat ve dvoukolejném provozu spojení Velký Osek - Hradec Králové - Choceň. Počítáme s dalším uvolněním klíčových uzlů jako úzkých hrdel k tomu, aby železniční doprava mohla vůbec posílit. Při současné kapacitě železniční sítě není jak přesouvat víc nákladu na železnici. Česká železnice 'praská ve švech'," uvedl Martin Kupka.

Podle něj je také nezbytné zajistit větší kapacity pro opravy železničních vozidel. Železniční vozový park by se měl rovněž s pomocí evropských dotací modernizovat. Prezident Svazu dopravy Oldřich Sládek řekl, že pro dosažení dostatečné nákladní přepravy je nutné provázat všechny druhy dopravy včetně vodní.

Martin Kupka představenstvo Svazu dopravy ubezpečil, že stát chce pokračovat v investicích do dopravní infrastruktury. V září vláda rozhodla, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude příští rok hospodařit s rozpočtem 150,9 miliardy korun, investiční výdaje fondu budou 104,3 miliardy korun. Část rozpočtu ve výši 30,7 miliardy korun získá SFDI úvěrem od Evropské investiční banky (EIB) a z vlastních vydaných dluhopisů. Z evropských zdrojů fond získá 27,6 miliardy korun.

(čtk)

Ilustrační foto: ČD Cargo

spinner