​RegioJetu skončil kontrakt na Slovensku, regionální trať oživil

​RegioJetu skončil kontrakt na Slovensku, regionální trať oživil

13.12. - Dopravci RegioJet ze skupiny Student Agency českého podnikatele Radima Jančury se v uplynulých letech podařilo oživit vlakovou dopravu a zvýšit kvalitu cestování na regionální trati mezi Bratislavou a Komárnem na jihu Slovenska. Na dotaz ČTK to uvedl ředitel nevládního slovenského Institutu pro dopravu a hospodářství Ondrej Matej. Téměř devítiletý kontrakt na přepravu cestujících v rámci závazku veřejné služby RegioJetu skončil v sobotu, osobní vlakovou dopravu na zmíněné trase v neděli začal zajišťovat slovenský národní dopravce ZSSK.


RegioJet, který zakázku na přepravu cestujících na zmíněné lince získal bez otevřené soutěže, vstoupil na 100 kilometrů dlouhou trať v březnu 2012. Po jeho příchodu se počet přepravených cestujících zvýšil zhruba pětinásobně na více než čtyři miliony osob ročně. "RegioJet na této trati zvýšil kvalitu cestování. Ukázal opodstatněnost konkurence v železniční osobní dopravě," uvedl Matej.

Zájem o využívání vlaků mezi Bratislavou a Komárnem prudce rostl i kvůli novým obytným zónám v okolí slovenské metropole a dopravním zácpám na silnicích. Stát si také objednal více vlakových spojů než v minulosti. Matej poznamenal, že správce železniční infrastruktury dříve zmodernizoval zmíněnou jednokolejnou trať, která není elektrifikována.

RegioJet uvedl, že díky jeho příchodu a zkvalitnění služeb se regionální linka stala nejvytíženější jednokolejnou tratí na Slovensku, kde v ranní špičce jezdí vlaky v dvacetiminutových intervalech a v nejvytíženějších spojích cestuje až 700 lidí. RegioJet tam loni zvyšoval kapacitu svých vlaků, protože na trať už nebylo možné přidat další spoje. V minulosti si cestující stěžovali na přeplněné vlaky na trati, po vypuknutí koronavirové krize ale počet cestujících ve vlacích na Slovensku obecně klesl.

Od neděle přepravu cestujících mezi Bratislavou a Komárnem do konce roku 2022 zajišťuje ZSSK, která tam nasadila vlaky z jiné slovenské tratě a soupravy pronajaté od rakouského dopravce ÖBB. Podle slovenského ministerstva dopravy ZSSK a ÖBB nabídly v rámci dočasného kontraktu mírně nižší cenu než RegioJet.

Slovensko ještě za předchozí vlády vypsalo veřejnou soutěž na přepravu cestujících na této trase v rámci závazku veřejné služby. Tendr ale později zrušilo a zahájilo novou soutěž, jejíž vítěz získá desetiletou smlouvu. Linka mezi Bratislavou a Komárnem byla první a dosud jedinou vnitrostátní tratí na Slovensku, kde soukromý dopravce zajišťoval osobní přepravu s finanční podporou státu.

(čtk, tl)

Foto: archiv
spinner