110 let od uvedení Laurin & Klement řady S
Mladoboleslavská společnost ŠKODA AUTO, jejíž základy byly položeny před Vánocemi 1895, zpočátku slavila významné obchodní i sportovní úspěchy s jízdními koly, od roku 1899 také s motocykly a na podzim 1905 představila svůj první automobil Laurin & Klement VOITURETTE A. Kromě vynikajících užitných vlastností zaujala tato česká konstrukce také velmi atraktivním poměrem ceny a výkonu i úsporným provozem. V roce 1908 už na značku L&K připadalo asi 90 % všech automobilů objemového segmentu Voiturette, vyráběných v celém Rakousko-Uhersku.
Sortiment se rychle rozšiřoval do vyšších kategorií, počty vyrobených vozů dosahovaly u jednotlivých modelových řad desítek či stovek kusů. Společnost Laurin & Klement se do první světové války vypracovala na největší automobilku rakousko-uherské monarchie, tedy společného trhu s více než 50 miliony obyvatel. Významná část mladoboleslavské produkce přitom mířila k zahraničním zákazníkům na všech obydlených světadílech.
Před 110 lety, v neděli 16. dubna 1911, se otevřely brány výstaviště v pražských Holešovicích. Populárnímu autosalonu dominoval stánek představující široký sortiment automobilky Laurin & Klement. Kromě užitkových modelů s nosností až 10 tun a „omnibusů“ (autobusů) s kapacitou do 26 osob návštěvníky zaujaly hlavně nové typy osobních automobilů. Debutoval zde nový základní model nabídky, Laurin & Klement řady S.
(čtk)
Foto: Škoda Auto