Společnost Geis realizovala řadu kuriozních přeprav

30. března 2022
Převážet se dá ledacos. Ne vždy se však jen naplní kontejner či kamion a dopravní prostředek může vyrazit. Někdy je nutné pečlivé plánování, rychlé a flexibilní akce, měření, simulace, výpočty, složitá manipulační technika… Spěšná nadměrná zásilka cihel z Německa na Tchaj-wan, moduly pro bydlení nebo mostové jeřáby? Logistická společnost Geis a její dceřiná firma Geis CZ Air+Sea a Spedition Feico si běžně poradí i s takovými libůstkami.

Nadrozměrná zásilka žáruvzdorných cihel musela být za 4 pracovní dny přepravena z Německa do tchaj-wanské Tchaj-peje. Od německého výrobce do Asie putovalo 36 tun stavebního materiálu letecky, jinak by nebylo možné nestandardní přání splnit. Ačkoliv se o zakázku ucházela celá řada firem, Geis CZ Air+Sea byla tou společností, která zásilku včas doručila na dodací adresu.

Například pro klienta H3 Ateliér Tomáše Čecha se sídlem v Havlíčkově Brodě Geis od července 2020 prostřed­nictvím své dceřiné firmy Spedition Feico zajišťuje dopravu nadrozměrných obytných modulů po celé České republice a na Slovensku.

Jelikož se jedná o nestandardní náklad, je k jeho zajištění třeba speciální techniky dle velikosti – vybírá se plato, podvalník nebo hlubina. Rozhodujícím faktorem pro přepravu, respektive volbu vhodné techniky, je v tomto případě výška modulu, která bývá kolem 3,5 m.

V některých případech Feico zajišťuje při dopravě i doprovodnou pomoc v podobě traktoru či mezipřekládku na jinou techniku z důvodu překážejících drátů, nesjízdné příjezdové komunikace a podobně. Terén na místě vykládky je většinou neupravený, i s tím se však Feico jednoduše vypořádá a 11 metrů široké moduly umisťuje na vytyčené místo.

Obchodní ředitelka Spedition Feico Jana Moravčíková dodává: „Po příjezdu na místo určení tyto buňky ještě usazujeme jeřábem. Obvykle se pro konečného zákazníka montují ze dvou nebo tří částí. Doposud jsme takto úspěšně dopravili a usadili 54 modulů.“

Mostové jeřáby nejen pro hutní průmysl Feico přepravuje pro brněnskou firmu Královopolská. Části těchto zařízení se přepravují na tříosích nebo čtyřosích speciálech do Třince, ale také do Polska a Belgie.

Moravčíková říká: „Vážíme si toho, že Královopolská si nás pro přepravu nákladu opět vybrala. Přeprava takového zboží je sice náročná, ale rádi plníme našim zákazníkům i nestandardní přání.“

Cesta se musí předem detailně naplánovat, vyměřit a stejně se neobejde bez nečekaných situací. Projekt je o to složitější, že příjezd musí být obvykle napasován do přesně daného hodinového slotu. Například v třineckých železárnách by byl jinak zablokován přístup do podniku a omezil by se další chod výroby, což je neakceptovatelné.

Přeprava různých částí jeřábu, z nichž nejtěžší vážila více než 76 tun a byla delší než 28 metrů, si vyžádala ještě další speciální opatření. Jízda byla povolena pouze v noci, doprovázelo ji pomocné auto i policejní vůz. Během jízdy byla cesta několikrát upravena, musely se ořezávat patníky, nadzvedávat dráty vysokého napětí a tak dále. Všechno bylo samozřejmě uvedeno do původního stavu. Cesta takového kolosu je z těchto důvodů mnohdy i dvakrát delší, než jakou by urazil běžný nákladní vůz.

(lan)

Foto: Geis

spinner