​Slovenská strela se po renovaci vrátila do Kopřivnice

13. května 2021
Legendární železniční vůz Slovenská strela se po více než dvou letech oprav vrátil do Kopřivnice na Novojičínsku. Zatímco před odjezdem na renovaci stál venku před Technickým muzeem Tatra, kde léta chátral, nyní bude vystaven nedaleko odtud ve speciálně postaveném proskleném depozitáři u nového Muzea nákladních automobilů Tatra. Na opravu v roce 2018 vůz odjel po silnici naložený na speciálním návěsu, dnes do Kopřivnice přijel po vlastní ose po kolejích. V Kopřivnici na vlak čekaly podél trati desítky lidí.

Slovenskou strelu Tatra vyrobila v roce 1936 a vlak bude jedním z největších lákadel nového muzea, které by se návštěvníkům mělo otevřít na podzim. "Depozitář umožňuje nejen ochranu vozu, ale nabídne návštěvníkům také expozici, která je přenese do doby výroby a provozu Slovenské strely,“ uvedl za automobilku Tatra Trucks Jaroslav Martínek. Tatra má navíc v plánu při zvláštních příležitostech se Strelou vyjíždět po kolejích ven.

Jaroslav Martínek uvedl, že celkové náklady na renovaci vlaku včetně výstavby depozitáře byly vyčísleny na 118 milionů korun. Téměř 80 milionů z toho pokryjí dotace z Evropské unie, zbývající část poskytla společnost Tatra Trucks
Slovenská strela je jedinou movitou památkou v Moravskoslezském kraji. Jde o čtyřnápravový motorový vůz, který byl od roku 1936 nasazený na trati Praha – Bratislava, i proto dostal takový název. Jezdil s jedinou zastávkou v Brně a byl to tehdy nejrychlejší spoj na československých kolejích. Trasu zpočátku urazil za čtyři hodiny a 50 minut, později za čtyři hodiny a 18 minut, což překonal až po 70 letech vlak typu SC Pendolino.
Po začátku druhé světové války byla Slovenská strela odstavena kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce ještě vůz chvíli jezdil hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, vozil i představitele Československa na procesy do Norimberku. Jezdil ještě v 50. letech, pak byl vyřazen. Vlaky Slovenská strela byly vyrobeny dva. Jeden později vyhořel a druhý se dostal v roce 1960 do kopřivnického muzea. Je jedním ze symbolů města.
(čtk)
Foto: Tatra
spinner