Legendární železniční vůz Slovenská strela se po více než dvou letech oprav vrátil do Kopřivnice na Novojičínsku. Zatímco před odjezdem na renovaci stál venku před Technickým muzeem Tatra, kde léta chátral, nyní bude vystaven nedaleko odtud ve speciálně postaveném proskleném depozitáři u nového Muzea nákladních automobilů Tatra. Na opravu v roce 2018 vůz odjel po silnici naložený na speciálním návěsu, dnes do Kopřivnice přijel po vlastní ose po kolejích. V Kopřivnici na vlak čekaly podél trati desítky lidí.
Slovenskou strelu Tatra vyrobila v roce 1936 a vlak bude jedním
z největších lákadel nového muzea, které by se návštěvníkům mělo
otevřít na podzim. "Depozitář umožňuje nejen ochranu vozu, ale nabídne
návštěvníkům také expozici, která je přenese do doby výroby a provozu
Slovenské strely,“ uvedl za automobilku Tatra Trucks Jaroslav Martínek.
Tatra má navíc v plánu při zvláštních příležitostech se Strelou
vyjíždět po kolejích ven.
Jaroslav Martínek uvedl, že celkové náklady na renovaci vlaku včetně
výstavby depozitáře byly vyčísleny na 118 milionů korun. Téměř
80 milionů z toho pokryjí dotace z Evropské unie, zbývající část
poskytla společnost Tatra Trucks
Slovenská strela je jedinou movitou památkou v Moravskoslezském kraji.
Jde o čtyřnápravový motorový vůz, který byl od roku 1936 nasazený na
trati Praha – Bratislava, i proto dostal takový název. Jezdil s jedinou
zastávkou v Brně a byl to tehdy nejrychlejší spoj na československých
kolejích. Trasu zpočátku urazil za čtyři hodiny a 50 minut, později za
čtyři hodiny a 18 minut, což překonal až po 70 letech vlak typu SC
Pendolino.
Po začátku druhé světové války byla Slovenská strela odstavena
kvůli nedostatku pohonných hmot. Po válce ještě vůz chvíli jezdil hlavně
jako ministerský nebo vládní vlak, vozil i představitele Československa na
procesy do Norimberku. Jezdil ještě v 50. letech, pak byl vyřazen. Vlaky
Slovenská strela byly vyrobeny dva. Jeden později vyhořel a druhý se dostal
v roce 1960 do kopřivnického muzea. Je jedním ze symbolů města.
(čtk)
Foto: Tatra