Stříbrný historický letoun Lockheed Electra 10A s nákladem masek pro zdravotníky v neděli odletěl z letiště Točná u Prahy, masky jsou v rámci projektu Piloti lidem určeny pro Fakultní nemocnici v Brně. Letoun, který patřil podnikateli Janu Antonínovi Baťovi, měl na palubě tři stovky celoobličejových masek s nejvyšší ochranou FFP3. Pro zdravotníky je vyrábí České vysoké učení technické (ČVUT) s iniciativou COVID19CZ a dobrovolníky z farnosti Bubeneč.
Stříbrný historický letoun Lockheed Electra 10A s nákladem masek pro
zdravotníky v neděli odletěl z letiště
Točná u Prahy, masky jsou určeny v rámci projektu Piloti lidem
pro Fakultní nemocnici v Brně. Letoun, který patřil podnikateli Janu
Antonínovi Baťovi, měl na palubě tři stovky celoobličejových masek
s nejvyšší ochranou FFP3. Pro zdravotníky je vyrábí České vysoké
učení technické (ČVUT) s iniciativou COVID19CZ a dobrovolníky z farnosti
Bubeneč.
Základem pomůcek je maska na šnorchlování. „Vyrobili jsme už
téměř 13.000 improvizovaných pomůcek a dnes pomocí unikátního letounu
cestují do Fakultní nemocnice v Brně,“ řekl ČTK David Miklas, spoluautor
nápadu, který se pod záštitou ČVUT stará o jejich výrobu a
distribuci.
Letadlo zapůjčil Ivo Lukačovič
Letadlo v rámci projektu Piloti lidem zapůjčil jeho majitel, podnikatel
Ivo Lukačovič. Do projektu pilotů, kteří v minulých týdnech nabídli
rozvážení zdravotnického materiálu po republice, se zapojilo už přes
300 letců. V minulém týdnu rozvezli přes dvě desítky zásilek, mířily
zejména do nemocnic. Piloti v minulých dnech pomohli na vlastní náklady
dopravit zásilky pro zdravotníky z nemocnic v Olomouci, Brně, Břeclavi,
Ostravě, Mostě, Českých Budějovicích, Karlových Varech, Znojmě nebo
Zlíně. Zájem o dobrovolné lety podle mluvčího projektu Ondřeji Dani dál
stoupá. Projekt sdružuje letce, pro které je pilotování letadel zejména
aktivitou ve volném čase v aeroklubech. Zapojili se ale i sportovní
akrobatičtí piloti jako Martin Šonka, Roman Kramařík nebo Jan
Rudzinskyj.
Létal s ním nevlastní bratr a nástupce zakladatele
obuvnického impéria
S celokovovým dvoumotorovým letounem Lockheed Electra 10A létal při
svých obchodních cestách Jan Antonín Baťa, nevlastní bratr zakladatele
obuvnického impéria Tomáše Bati. Tomáš Baťa zahynul 12. července
1932 při letecké havárii, letadlo se zřítilo v husté mlze krátce po
startu v Otrokovicích. Místo ve vedení firmy zaujal Jan Antonín Baťa
(1898 až 1965). Národní soud v Československu ho označil po druhé
světové válce v jeho nepřítomnosti za zrádce a kolaboranta, majetek firmy
znárodnil. Jan Antonín žil až do konce života v Brazílii. Jeho jméno
bylo očištěno až v roce 2007. Z archivů mimo jiné vyplynulo, že jeho
podniky financovaly československou vládu v Londýně a posílaly
příspěvky v řádech desetitisíců liber či dolarů na protinacistické
aktivity.
(čtk, red)
Foto: Letiště Točná