Letošní rozpočet Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) by měl přesáhnout 61 miliard Kč. O tom, kam má být nejvíc peněz směrováno a také o dalších tématech souvisejících s výstavbou a údržbou páteřních komunikací, jsme hovořili s generálním ředitelem ŘSD Ing. Radkem Mátlem.
Vydání 3/2021
V dnešním komentáři se zabývám dvojím varováním. Jednak upozorňuji na pravidelný dokument Evropské komise, který informuje o případech nedodržování práva v EU na úseku dopravy. Dále pak na kroky Světového ekonomického fóra věnované boji s korupcí.
Pandemie koronaviru měla loni dopad i na stavebnictví. Jak se s ní tento obor vypořádal a jaké jsou jeho perspektivy v letošním roce, na to jsme se zeptali Ing. Jiřího Nouzy, prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Návrh stavebního zákona potřebuje dotáhnout. Musí splnit požadavek jeden úřad, jedno řízení, jedno razítko. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák proto začátkem února na jednání Hospodářského výboru apeloval na poslance, aby v návrhu stavebního zákona přijali kvalitní pozměňovací návrhy. Jedině tak se výstavba v České republice zrychlí a zjednoduší.
Podpisem koncesionářské smlouvy ministr dopravy Karel Havlíček potvrdil, že dostavbu 32 kilometrů a následný 25letý provoz dálnice D4 bude mít na starosti konsorcium DIVia. Začíná tak pilotní PPP projekt, který je alternativním způsobem, jak zajistit výstavbu a dlouhodobý provoz dopravní infrastruktury, včetně jejího financování.
Stavební skupina Skanska uspěla na Slovensku v tendru na dokončení stavebních prací na rozestavěném úseku dálnice D1 včetně téměř 7,5 kilometru dlouhého tunelu u Žiliny na severu země. Začátkem února to oznámil slovenský ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal.
Jak se loňská pandemie koronaviru promítla do výsledků vaší společnosti?
Vzhledem k tomu, že náš majitel je kotovaný na burze, nemůžeme se zatím bohužel vyjadřovat k hospodářským výsledkům naší společnosti za loňský rok. Každopádně naše projekty i v době pandemie běžely, tudíž předpokládáme, že výsledek bude obdobný jako v předešlých letech.
Zástupci Sdružení ČESMAD Bohemia jednali na konci ledna s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem a jeho kolegy o tom, co v současnosti ze strany státu potřebuje silniční doprava, aby byla schopná plnit i nadále své funkce. První oblast, kde je pomoc státu žádoucí, je autobusová doprava. Dále je to pak problematika ochrany klimatu v dopravě, modernizace a digitalizace oboru a příprava nové legislativy. A v neposlední řadě je zde i možnost získat finanční prostředky v souvislosti s novými pravidly po brexitu.
Přípojná vozidla německého výrobce Schmitz Cargobull dlouhodobě vévodí ve svém segmentu evropskému i českému trhu. O aktuální nabídce, novinkách i o silniční nákladní dopravě obecně jsme hovořili s Ing. Michalem Žižákem, jednatelem společnosti EWT, která je výhradním prodejcem této techniky v České republice, na Slovensku a v Polsku.