Vydání 5/2020

​Dr. Ing. Libor Lochman (CER) pro DN: Kombinovaná doprava představuje jednu z priorit Evropské unie

Kombinovaná doprava se v současné době dynamicky rozvíjí a s přijetím prosincového balíčku European Green Deal lze očekávat její další podporu. Dosažení klimatické neutrality do roku 2050 je náročný cíl a bez využívání ekologický šetrných druhů dopravy bude těžko realizovatelný. Předpokládané náklady na klimatickou neutralitu jsou sice značné, na druhou stranu dotační prostředky mají v rozpočtovém rámci Evropské unie své pevně nastavené limity. Jak to tedy bude s podporou kombinované dopravy v novém programovém období 2021 – 2027? O tom jsme hovořili s Liborem Lochmanem, výkonným ředitelem Sdružení evropských železnic a infrastrukturních firem (CER) se sídlem v Bruselu.


​Dostavba a provozování D4 formou PPP

Ministerstvo dopravy vyzvalo účastníky soutěžního dialogu k podání nabídek na projekt stavby a provozu 32 kilometrů písecké dálnice D4 v režimu tzv. PPP (Public Private Partnership), tedy spojení soukromého a veřejného sektoru. Navazuje tak na čtyři kola soutěžního dialogu, která se uskutečnila mezi dubnem 2019 a lednem 2020. Dostavba dálnice má začít na přelomu letošního a příštího roku, předpokládá se, že bude zprovozněná do konce roku 2023.

​Ing. Pavlína Tomková (MD ČR) pro DN: Úspěšnost podaných projektů na podporu překladišť dosahuje v poslední výzvě 86 procent

Kombinovaná doprava je na vzestupu zejména v přeshraniční dopravě. Dovoz zboží prostřednictvím kombinované dopravy od roku 2014 vzrostl o 57 procent. Toto období má časový průnik s operačním programem Doprava 2014 – 2020 (OPD II), do něhož spadá také podpora modernizace a výstavby překladišť s veřejným přístupem i pořízení jejich přepravních jednotek. O zkušenostech s dosavadními výzvami jsme hovořili s Pavlínou Tomkovou, vedoucí oddělení rozvoje železniční a kombinované dopravy na Odboru drážní a vodní dopravy MD ČR.

​PKP CARGO INTERNATIONAL: Prioritou je stát se lídrem intermodální dopravy v Trojmoří

Česká společnost PKP CARGO INTERNATIONAL, do rebrandingu na podzim loňského roku ještě Advanced World Transport (AWT), si už dlouho udržuje pozici druhého největšího nákladního železničního dopravce v České republice, ale v rámci celé skupiny PKP CARGO má velké ambice také v kombinované dopravě.

Josef Melzer (ČESMAD Bohemia): Neutrální terminály nemohou zodpovídat za převod zboží ze silnice na železnici

V rámci Operačního programu II byly pro kombinovanou dopravu vyhlášeny výzvy na podporu terminálů i na pořízení intermodálních jednotek. O tom, jakou tyto výzvy měly odezvu, ale také o perspektivách kombinované dopravy, jsme hovořili s prezidentem Sdružení ČESMAD Bohemia a jednatelem společnosti M+L Logistik Josefem Melzerem.

​Rok 2021 má být Evropským rokem železnice

Evropská komise navrhla vyhlásit rok 2021 Evropským rokem železnice, aby podpořila realizaci cílů Zelené dohody pro Evropu (European Green Deal) i v oblasti dopravy. V příštím roce se uskuteční řada akcí, kampaní a iniciativ, které představí železnici jako trvale udržitelný, inovativní a bezpečný druh dopravy. EK a její partneři budou připomínat přínos železnice pro obyvatele, pro ekonomiku i pro ochranu klimatu, zaměří se také na dosud nerealizované úkoly, jako je vytvoření reálného Jednotného evropského železničního prostoru bez hranic.

​Nové pražské testovací centrum železniční automatizace

Nové testovací centrum železniční automatizace Siemens Mobility v Praze, které disponuje vybavením pro přesná elektrická měření, zkoušky elektromagnetické kompatibility a klimatické zkoušky, je určeno pro projekty z celého světa.

​Start-up Carvago expanduje do zahraničí

Český automotive start-up Carvago po úspěšném pilotním provozu na tuzemském trhu expanduje za hranice. V první fázi se pro B2B partnery otevírá v Německu, Francii a Dánsku, další regiony budou přibývat. Strategickým partnerem této expanze v oblasti logistiky je společnost GEFCO, s níž Carvago koncem roku 2019 představil testovací centrum TechYard.

​Spediční firmy zaznamenaly výrazný propad přepravy z Číny

České logistické a spediční firmy zaznamenaly výrazný pokles přepravy zboží z Číny kvůli šíření nákazy novým typem koronaviru. Vedle letecké přepravy se výpadek začíná projevovat i u námořní kontejnerové dopravy. Minulý týden to řekl ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Petr Rožek.

​Námořní sektor přechod na nízkosirná paliva zvládá dobře

Od 1. ledna letošního roku se globálně stanovený horní limit pro obsah oxidu siřičitého v lodním palivu (těžkém topném oleji) snížil z 3,5 na 0,5 %. Jde o výrazné omezení emisí produkovaných námořní dopravou, což je dobrá zpráva nejen pro životní prostředí ve světě, ale zejména pro obyvatele žijící v bezprostředním okolí přístavů a na pobřeží. Nový limit přinese pokles celkových emisí SOx z námořní dopravy o 77 procent, což odpovídá ročnímu snížení přibližně o 8,5 milionu tun SOx. Mimo to se sníží i emise drobných škodlivých částic vznikajících při spalování lodního paliva.

​Společnost DAF začíná testovat tahač CF Hybrid v běžném provozu

Společnost DAF Trucks začala s testováním modelu CF Hybrid v běžném provozu, aby získala zkušenosti s jeho každodenním používáním. Nizozemský provozovatel dopravy Peter Appel v současnosti využívá hned dvě taková vozidla a zásobuje jimi supermarkety ve středu Nizozemska.

spinner