„Vyklízení pozic českých kamionových dopravců pokračuje. Statistiky potvrzují, že s každým čtvrtletím ztrácíme v mezinárodní kamionové dopravě další a další objemy přeprav. Zčásti je to jistě způsobeno nedostatkem řidičů a snižováním jejich jízdního výkonu, ale hlavní příčinou jsou ekonomické podmínky, které dopravci u nás mají.“ Upozornil na to generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř s tím, že podobně nevýhodné podmínky mají i dopravní firmy na Slovensku.
Vydání 3/2020
Objem překladu v přístavu Rotterdam v roce 2019 dosáhl 469,4 milionů tun zboží, což je jen nepatrně více než v předchozím roce (2018: 469 milionů tun). Investice zajišťované přístavní správou zůstaly opět na vysoké úrovni (338,3 milionu €), ačkoli zdaleka nedosáhly objemu z předloňského roku (408,1 milionu €). Čistý zisk činil 241 milionů € (2018: 254,1 milionu €).
V následujících řádcích se věnujeme čtyřem evropským záležitostem. Především chorvatskému předsednictví v EU, když předseda vlády Andrej Plenkovič představil plán předsednictví jeho země v Radě EU na letošní první pololetí. Jako druhý ze čtyř tematických bloků jmenoval „propojenou Evropu“ cestou lepší dopravní komunikační a energetické infrastruktury.
Rok 2019 byl pro společnost IVECO Czech Republic opět úspěšný. Stoupající zájem o meziměstskou řadu autobusů Crossway vyráběnou ve Vysokém Mýtě i významné a dlouhodobě plánované investice firmy do technologického vybavení a do vyššího počtu zaměstnanců jsou hlavními důvody dosažení výrobního výsledku 4612 vozů (meziroční nárůst o 7,6 %). Vysokomýtský závod tak v uplynulém roce vyrobil o 326 vozů více než v roce 2018.
Před rozšířením mýtných úseků se Asociace krajů ČR (AKČR) obávala, že těžká nákladní vozidla je budou objíždět po silnicích nižší třídy. A nárůst počtu nákladních vozidel již některé obce hlásí. O vyjádření k této problematice jsme proto požádali PhDr. Radka Polmu, LL.M., MBA, zástupce ředitele Kanceláře Asociace krajů ČR.
Společnost MAN Truck & Bus představila minulý týden ve španělském Bilbau novou generaci nákladních vozidel řad TGX, TGS, TGL a TGM. Výrobce se při jejich vývoji zaměřil na měnící se potřeby odvětví dopravy a s nimi související vysoké nároky na asistenční systémy, orientaci na řidiče a konektivitu. Nový standardní tahač s motorem D26 (Euro 6d) se podle výrobce vyznačuje oproti modelu z roku 2018 (Euro 6c) mimo jiné až o osm procent nižší spotřebou nafty a úměrně tomu i menší produkcí emisí CO2.
V rámci probíhajících změn a implementace nové organizační struktury pro značku Renault Trucks na evropských trzích byl k 1. lednu letošního roku jmenován do funkce generálního ředitele Renault Trucks pro Českou republiku a Slovensko Pierre Jean Verge Salamon.
Česká dopravní společnost VCHD Cargo v loňském roce posilovala. Zaznamenala devítiprocentní nárůst obratu na zhruba 700 milionů Kč a navýšila počet pravidelných přepravních exportních linek na 130. Investice ve výši více než 83 milionů Kč šly do rozšíření vozového parku, informačních technologií a digitalizace. Společnost také expandovala do Německa, kde založila dceřinou firmu.
Společnost Helicar, a. s., ve spolupráci s Volvo Truck ČR, Škoda Auto, a. s., a GasNet představila minulý týden historicky první vozidlo Volvo FM LNG registrované v ČR. „Otevíráme tak novou kapitolu kamionové dopravy v České republice a tím jsme se zase o krok přiblížili k nízkoemisní dopravě jako takové,“ uvedli při představení vozidla zástupci dopravce.
Již po osmnácté v řadě obhájil Mercedes-Benz celkové prvenství v prodeji nákladních automobilů nad šest tun celkové hmotnosti v České republice. V roce 2019 bylo podle údajů z registru vozidel v ČR nově registrováno 1814 nákladních vozidel Mercedes-Benz nad 6 t celkové hmotnosti. Mercedes-Benz tím obsadil první místo s podílem na trhu 19,6 %. Zároveň dosáhl i prvenství díky nejvyššímu podílu, přes 24,8 % trhu, v kategorii podvozků pro nástavby.
Před 25 lety byl na trh uveden model Mercedes-Benz Sprinter, který vychází vstříc zákazníkům požadujícím velké dodávkové vozidlo v hmotnostní kategorii od 3 do 5,5 tuny. Jeho poslední generace je vybavena rozsáhlou škálou funkcí z oblastí konektivity a vozidlo je nabízeno také jako eSprinter, s lokálně bezemisním provozem.
Společnost Porsche Česká republika, oficiální importér značek Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy, stojí podle svých představitelů v roce 2020 na startovní čáře nové éry osobní mobility. Přichází největší změna v historii společnosti. Elektromobilita a digitalizace, změna klimatu a nové emisní normy vyžadují zcela nové produkty, procesy a obchodní modely. Porsche Česká republika se hodlá angažovat také v čím dál větším rozvoji elektromobilní infrastruktury a nezapomíná ani na lidské zdroje: pokračující projekty Best Employer – QHERO, Autoopravář Junior nebo nový portál CARJOBS.CZ dokládají široký přesah největšího importéra aut do ČR.
Příprava vysokorychlostních tratí (VRT) patří mezi priority ministerstva dopravy. Železniční část transevropské dopravní sítě (TEN-T) zabezpečuje většinu železničních přeprav uvnitř Evropské unie, ale stávající infrastruktura ještě nekoresponduje s poptávkou globální ekonomiky. Českou republiku přitom protínají tři hlavní železniční koridory. Také proto o VRT během prvního únorového týdne jednal ministr dopravy Karel Havlíček se svými protějšky na německá a polské straně, Andreasem Scheuerem a Andrzejem Adamczykem. VRT nabývají na významu i v souvislosti s programem European Green Deal, který v prosinci zveřejnila Evropská komise.
Gebrüder Weiss používá zařízení Cargometer nejen v areálu Jeneč, ale nově také v logistickém centru v Syrovicích. Technologie je nainstalována na čtyřech branách a poprvé v České republice také uvnitř skladu. Zařízení poskytuje přesné informace o rozměrech zásilek a umožňuje maximalizovat využití nákladového prostoru dopravních prostředků. V budoucnu Gebrüder Weiss plánuje rozšíření systému i do svých dalších evropských poboček.
Německá přepravní a logistická společnost EMONS Spedice s dlouhou tradicí, která v České republice působí od roku 2004, připravuje zázemí pro expanzi v regionu střední a východní Evropy. Minulý měsíc se pobočka v Liberci přestěhovala do nových prostor v Jablonci nad Nisou, které mají lepší dostupnost a temperovaný sklad o rozloze 800 m2 pro potřeby cross-docku. Pro zákazníky je zde „na míru ušitá“ menší skladová logistika. Už dříve získala EMONS Spedice odpovídající prostory ve dvou klíčových lokalitách – v Brně v CTParku Blučina, který bude dokončený ve druhé polovině letošního roku, a v Praze v areálu P3 Logistic Parks u dálnice D11. Výměra obou ploch představuje 9650 m2.
Nová společnost AFRY CZ se podle svých představitelů inspiruje transparentním skandinávským modelem, na jehož konci je moderní a udržitelná dopravní infrastruktura. Ukazuje tak cestu i českým zadavatelům včetně přímého a pozitivního vlivu na to, jak kvalitně a rychle budou Češi v budoucnu cestovat. Současný systém zadávání veřejných zakázek v oblasti dopravních staveb má podle zástupců nové společnosti zásadní trhliny.