Vydání 16/2019

Ivan Bednárik (ČD Cargo): Ekonomika začíná zpomalovat, my přesto držíme svou pozici na trhu

Společnosti ČD Cargo se daří. V loňském roce přepravila firma na vlastní licence celkem 68,4 milionu tun zboží, což je o 2,4 milionu tun více než v roce 2017. Pokračuje obnova lokomotiv i vozů a dopravce posiluje svoje aktivity v zahraničí. Ivan Bednárik, předseda představenstva největšího nákladního dopravce v České republice, nicméně upozorňuje na skutečnost, že ekonomika začíná zpomalovat, což se postupně začíná projevovat v poklesu přeprav některých komodit. A navíc hrozí, že se už tak velký nedostatek strojvůdců může ještě prohloubit.

Co přinesl červenec 2019 v dopravě

Červenec přinesl změnu předsednictví v Radě Evropské unie a do jejího čela nastoupilo na dobu šesti měsíců Finsko. Nejenže ve stejné době probíhá složitá politická hra v personálních změnách ve významných funkcích Evropské unie, ale i samo Finsko má v důsledku nedávných parlamentních voleb zcela novou vládu. Svou předsednickou funkci vzalo odpovědně a vyhlásilo pro své období řadu priorit – včetně dopravy. Podíváme se na ně trochu podrobněji. 

Elektrické jednotky pro Lotyšské dráhy

Zástupci společnosti Škoda Vagonka podepsali smlouvu na dodávku elektrických jednotek pro Lotyšské státní dráhy (Pasažieru Vilciens). Jedná se o třicet dva moderních jednopodlažních jednotek pro příměstskou dopravu, jejich údržbu, dodávky náhradních dílů a školení. Hodnota kontraktu dosahuje šesti miliard Kč, uvedl mluvčí skupiny Škoda Transportation, kam spadá i Škoda Vagonka, Michal Tobrman.

České dráhy investují do nové myčky vlaků v Bohumíně

Vyšší čistotu vlaků a úsporu vody zajistí nová myčka vlakových souprav Českých drah v Bohumíně. Firma by ji měla uvést do provozu na přelomu roku. Informoval o tom mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Bohumín patří k nejdůležitějším centrům údržby regionálních i dálkových souprav Českých drah. Vlaky z Bohumína obsluhují celý Moravskoslezský kraj a hlavní koridor do Prahy.

Opravny RYKO zprovoznily v Děčíně novou nákladní vlečku

Děčínská společnost RYKO, jedna z největších evropských opraven nákladních železničních vozů, vybudovala novou vlečku. Jde o jednu z mála nově zprovozněných nákladních vleček v České republice. Investice do čtyř kolejí o délce téměř jeden kilometr přijde skoro na 20 milionů Kč.

Hejtman chce iniciovat diskusi s dalšími kraji o ETCS

Státní jednotný tarif či nový evropský zabezpečovací systém ETCS. To jsou jen některá z témat, o nichž jednali v polovině července ředitel odboru regionální dopravy Českých drah Jiří Ješeta a hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

UIRR předložila vizi rozvoje kombinované dopravy v Evropě

Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice UIRR a její členové přivítali nově ustavený výbor pro dopravu a turistiku TRAN Evropského parlamentu vydáním dokumentu o představách zástupců kombinované dopravy o budoucnosti evropské dopravní politiky v nadcházejícím legislativním období 2019 – 2024.

Modernizace přístavu přispěje k výraznému snížení hluku

V mělnickém přístavu ubude hluku, pomohou i nové lokomotivy s tišším provozem, které posunují vagony na vlečce. V provozu už je první upravená lokomotiva, do dubna příštího roku mají přibýt dvě moderní. Příští rok má také skončit modernizace přístavu včetně dokončení poslední etapy manipulační plochy a nové koleje, kam se přesune část manipulací s vlaky. V polovině července to oznámili ředitel společnosti České přístavy Miloslav Černý a předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

Německo a Rakousko přijaly desetibodový plán rozvoje

Německý spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer, rakouský ministr dopravy Andreas Reichhardt, bavorský zemský ministr dopravy Hans Reichhart a hejtman spolkové země Tyrolsko Günther Platter jednali o zlepšení provozu přes Brenner. „Dohodli jsme se na desetibodovém plánu, který má zlepšit situaci v německo-rakouském přeshraničním provozu a brennerském spojení pro všechny zúčastněné subjekty. Chceme tím dát jasný signál a rozhodující impulz pro přesun toku zboží ze silnice na železnici,“ řekl Andreas Scheuer.

STILL modernizovala vozíky s vidlicemi s vlastní oporou

Práce s vysokozdvižnými vozíky s ruční obsluhou se těší stále větší oblibě, především v oblastech, kam nesmějí nákladní vozidla, nebo jako alternativa k běžným vysokozdvižným vozíkům. Mají jednu dodatečnou výhodu: zatímco k řízení běžného vysokozdvižného vozíku je nutný teoretický i praktický výcvik, vozíky s obsluhou z chůze s rychlostí do 6 km/h je možné v mnoha zemích řídit bez průkazu pro vysokozdvižné vozíky, pouze po krátké instruktáži pro konkrétní firmu.

Železniční přepravy po Evropě, na Balkán a Střední východ řídí GEFCO z Prahy

Nebezpečný náklad v podobě minerálních olejů, ale také plynů a chemikálií či kovové produkty, paletové zásilky nebo stavební materiál. To, kromě přeprav vozidel, patří nejčastěji k nákladu, který společnost GEFCO přepravuje po železniční síti. Kromě toho na vagony nakládá i koks či uhlí nebo zemědělské produkty, jako je obilí či hnojiva.GEFCO jako jednička v přepravách FVL (Finished Vehicles Logistics) disponuje flotilou zhruba 3500 kusů vlastních vagonů pro přepravu aut a další vagony si najímá.

spinner