Vydání 14/2019

Globální námořní doprava může do roku 2020 očekávat stabilní vývoj

Ratingová agentura Moody’s vydala na konci června výhled pro globální námořní dopravu do roku 2020: sektor může očekávat stabilní vývoj, a to navzdory přetrvávajícím obchodním i geopolitickým nejistotám.

Co přinesl červen 2019 v dopravě

Nejvýznamnější zdravotnická instituce světa – Světová zdravotnická organizace WHO se sídlem v Ženevě – sestavila souhrnnou zprávu o stavu silniční bezpečnosti ve světě, která hodnotí stav několika posledních let. V dnešních řádcích se zaměřím na její hlavní poznatky. Připomínám, že WHO – World Health Organisation, patřící do rodiny agentur OSN, byla založena 7. dubna 1948. Tento den se oslavuje ve světě jako Den zdraví. Členy WHO je 193 států a jejím cílem je zajistit, aby všechny země světa dosáhly v oblasti zdravotnictví co nejvyšší úrovně.

Ing. Jiří Šťastný (Námořní klub) pro DN

Za deset let bude na trhu působit již pouze pět nebo šest globálních hráčů

Námořní dopravu celosvětově ovlivňuje celá řada trendů. Rejdaři se například budou muset od začátku příštího roku přizpůsobit přísnějšímu limitu pro obsah síry v lodním palivu, do námořní dopravy se promítá i americko-čínská obchodní válka. O těchto i dalších vlivech jsme hovořili s předsedou Pracovní skupiny pro námořní přepravu Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Jiřím Šťastným.

Ing. Vladimír Doboš (Hafen Hamburg Marketing) pro DN

Stále častěji rozhoduje kvalita, rychlost a četnost spojení přístavu s vnitrozemím

Vyšší tlak na propustnost evropské infrastruktury, ale také rostoucí export a import z Evropy do Číny či digitální technologie. To vše ovlivňuje činnost největšího německého univerzálního přístavu. A nejen to. Podle vedoucího pražské reprezentace Hafen Hamburg Marketing Ing. Vladimíra Doboše „hýbou“ současnou námořní dopravou dvě skutečnosti. První z nich je neustále se zvětšující velikost kontejnerových lodí a druhou fakt, že i do námořní dopravy zasáhly emisní normy, které by ji měly více „ekologizovat“.

LNT A-BOX přinese revoluci v tankerové přepravě LNG

LNT Marine úspěšně dokončil zkoušky skladovacích nádrží LNT A-BOX® instalovaných v Saga Dawn, středně velkém tankeru pro přepravu LNG. Plavidlo vyrobily loděnice China Merchants Heavy Industry z čínské provincie Ťiang-su.

Mitja Dujc (Luka Koper) pro DN

Přístav Koper již dnes dokáže odbavovat lodě s kapacitou až 20 tisíc TEU

Stavba stále větších plavidel má rostoucí nároky i na přístavní správy. Jedním z přístavů, který je již nyní dokáže odbavit velké kontejnerové lodě a má také dostatek místa pro uložení většího počtu kontejnerů, je slovinský přístav Koper. V rozhovoru pro Dopravní noviny to prozradil jeho obchodní a marketingový ředitel Mitja Dujc.

Rejdařství Hyundai Merchant Marine se připojí ke sdružení THE Alliance

Jihokorejské kontejnerové rejdařství HMM (Hyundai Merchant Marine) v červnu podepsalo dohodu o připojení ke sdružení THE Alliance. Stane se čtvrtým členem a doplní tak rejdařství Hapag-Lloyd, Ocean Network Express (ONE) a Yang Ming. Slavnostní podpis smlouvy o získání statusu plného členství nejméně do roku 2030 proběhl v tchaj-wanské metropoli Tchaj-peji. Dohodu musí ještě schválit antimonopolní úřady, pokud vysloví souhlas, může nová kooperace odstartovat 1. dubna 2020.

Belgie spustila digitální celní platformu BE-GATE

Belgie patří mezi významná evropská překladová centra. Země usiluje o zjednodušení procedur odbavení importovaného i exportovaného zboží. Inovativní platforma BE-GATE byla vytvořena přesně pro tyto účely a slavnostně spuštěna 6. června.

Pražské letiště očekává nejrušnější letní sezonu ve své historii

Více než pětiprocentní meziroční nárůst v počtu odbavených cestujících očekává v rámci letošní letní sezony Letiště Praha. V červenci a srpnu by dokonce mohly podle odhadů projít letištěm měsíčně až dva miliony odbavených cestujících, což je nejvíc v jeho historii.

Čtyři otázky pro Ing. Jana Klase, generálního ředitele Řízení letového provozu ČR

Jak se podle vás bude vyvíjet letecká doprava nad Českou republikou během léta? Očekáváte další rekordní čísla?

V případě vzdušného prostoru České republiky a poskytování klíčových traťových služeb řízení letového provozu se situace oproti předchozím rokům výrazně změnila. V prvním čtvrtletí jsme sice ještě zaznamenali meziroční kumulativní nárůst provozu, ve druhém čtvrtletí však došlo k jeho snížení o jednotky procent. Tento vývoj se samozřejmě negativně odráží i do výnosové stránky hospodářských výsledků podniku, protože dochází k meziročnímu poklesu počtu traťových jednotek, které jsou fakturovány uživatelům českého vzdušného prostoru. Vzniklá situace v tomto roce je způsobena souběhem dvou vnějších faktorů, které podnik nemůže z jejich podstaty ovlivnit. Prvním je především ochrana kapacitně nedostatečného německého sektoru Karlsruhe a kapacitní problémy v maďarském vzdušném prostoru. Dochází tak k rozdělení hlavního proudu letového provozu buď severním směrem přes Polsko, nebo jižním směrem přes Rakousko a Chorvatsko. Letečtí dopravci tak v mnoha případech český vzdušný prostor oblétávají a problémem je, že se jedná právě o dopravce využívající stroje s nejvyšší vzletovou hmotností, které jsou z hlediska příjmů podniku nejvýznamnější.

Strategie společností v oblasti přepravy nejvíce ovlivní e-commerce

Nedávný průzkum společnosti DHL odhalil, že podniky čelí tržnímu prostředí s rychlými změnami, ať se jedná o geopolitické změny, nebo technologickou transformaci. Avšak v oblasti pozemní dopravy je pro společnosti s velkým odstupem největším problémem e-commerce a jeho dopady na požadavky, kladené na služby a pozemní dopravu.

PKP CARGO sází na intermodální spoje a domácí terminály

Skupina PKP CARGO bude rozvíjet intermodální aktivity ve dvou hlavních směrech: bude posilovat mezinárodní intermodální spoje a zvyšovat překládku zboží v Polsku. O plánech podniku hovořil v Katovicích předseda představenstva PKP CARGO Czesław Warsewicz. Uvedl, že skupina dynamicky implementuje vytyčenou strategii přeměny z čistě železničního nákladního dopravce na poskytovatele logistických služeb.

ASFINAG zprovoznil další infotabule s přehledem volných míst pro kamiony

Na celkem 135 velkých proměnných tabulích na dálnicích a rychlostních silnicích, které informují v reálném čase řidiče nákladních vozidel o volných místech na odpočívkách, provozuje v současné době rakouská silniční správa ASFINAG.

spinner