​Ing. Vojtěch Brouček (PST CLC): Je čas zajímat se, jak to bude s proclíváním po brexitu

​Ing. Vojtěch Brouček (PST CLC): Je čas zajímat se, jak to bude s proclíváním po brexitu

Završení brexitu neboli odchodu Velké Británie z EU k 1. 1. 2021 se blíží a s ním nabývá na aktuálnosti potřeba připravit se ně něj i v oblasti celních služeb. V této souvislosti jsme položili několik otázek Ing. Vojtěchu Broučkovi, řediteli obchodu PST CLC.

Kterých firem v ČR se změny způsobené brexitem dotknou?

„Obecně všech, které prodávají zboží nebo služby do Spojeného království a naopak, nebo těch, které například přepravují zboží přes Spojené království. A takových firem bude hodně. Možná je dobré zmínit, že významná část zboží z asijských e shopů putuje do Česka a dalších zemí právě přes Velkou Británii. Nejen kvůli pandemii koronaviru se na dlouho přerušily rozhovory mezi Evropskou unií a Velkou Británií o brexitu.
Nyní byly opět obnoveny, ale stále nedošlo k dohodě, a proto hrozí, že Británie na konci roku odejde z jednotného evropského trhu bez jakékoliv dohody o budoucích vztazích. Pro firmy ve Spojeném království i v EU by to znamenalo, že doslova přes noc by přestala platit většina pravidel, kterými se nyní vzájemný obchod řídí.

Jaké změny v celním odbavení nastanou v případě, že se podaří uzavřít obchodní dohodu mezi EU a Velkou Británií? A co když se dohodu uzavřít nepodaří?

V současné době zatím vše nasvědčuje tomu, že k 1. 1. 2021 nebude mezi EU a Velkou Británií uzavřena žádná obchodní dohoda, jejíž součástí má být i oblast celní (i když právě v celní oblasti, a tedy na bezcelním zacházení, se obě strany již dávno shodly), a tudíž bude veškerý dovoz zboží z GB zatížen všeobecnou celní sazbou cla.
Na formě poskytovaných celních služeb v ČR se v každém případě prakticky nic nezmění, jen se budeme muset přizpůsobit tomu, zda se na zboží pocházející či dovážené z Velké Británie bude z pohledu uplatnění preferenčního zacházení nahlížet obdobně jako na zboží z Číny, nebo v případě dohody jako například z Kanady či Švýcarska.
Musíme však vyčkat, jak to nakonec celé dopadne, ve hře je i možné prodloužení přechodného režimu ve vztazích EU – Británie, a to by problém minimálně oddálilo.“

A co to bude znamenat pro rychlost proclívání?

Samozřejmě kamiony a další dopravní prostředky, které budou překračovat hranici mezi Calais a Doverem nebo Dunkirkem a Doverem, musí kvůli proclívání počítat se zdržením. A odhadoval bych ho v řádu hodin. Zrovna v těchto dnech vyšlo najevo, co napsal britským přepravním firmám člen vlády Michael Gove. Pokud by se EU a Británie nedohodly na smlouvě regulující vzájemné vzahy, tak by podle něj mohly britské kamiony od ledna čekat na vstup do EU až dva dny. Podle pana Govea by to mohlo vést k tomu, že se v přístavech v Kentu vytvoří fronta až 7000 kamionů čekajících na odbavení. Byla by to noční můra přepravců. Podobné komplikace se samozřejmě dají čekat i v opačném směru.

Co byste doporučil firmám, aby byly na završení brexitu v celní oblasti dobře připraveny?

Určitě spojit se s celními odborníky, kteří situaci neustále sledují. V tomto ohledu se mohou na naši společnost zcela spolehnout. Společnost PST CLC, a. s. se na situaci ohledně brexitu, která nevyhnutelně nastane, dlouhodobě připravuje. Připravenost naší společnosti PST CLC, a. s. na brexit se opírá především o její kontinuální analýzu očekávaných změn.
Pokud má někdo jakoukoli nejasnost či dotazy ohledně Brexitu, může se obrátit přímo na naše odborníky z řad zaměstnanců.
Situaci sledujeme a již nyní máme připravenou nabídku celních služeb pro jakýkoli scénář. Naše služby v každém případě zohledňují aktuální vývoj tak, aby vždy postihly reálnou situaci na trhu. 

Tomáš Lébr

Foto: PST CLC
spinner