​Železniční průmysl celosvětově narůstá díky urbanizaci a digitalizaci

​Železniční průmysl celosvětově narůstá díky urbanizaci a digitalizaci

Objem celosvětového železničního trhu dosáhl v roce 2015 výjimečné výše téměř 160 milionů €, a i navzdory rozdílům v regionech bude následovat jeho další růst. Lze očekávat, že v nadcházejících letech celosvětově poroste v průměru o 2,6 procenta ročně a v roce 2021 dosáhne okolo 185 milionů €. Taková jsou zjištění šesté UNIFE World Rail Market Study, kterou pro Evropskou asociaci železnic (UNIFE) zpracovala společnost Roland Berger.

Odborníci odhadují, že největší nárůst zaznamená městská doprava, v absolutních číslech zůstane nejvyšší poptávka po regionální a dálkové dopravě. „Atraktivita železniční dopravy se díky spolehlivosti a efektivitě stále zvyšuje,“ komentoval zveřejněnou studii Philippe Citroën, generální ředitel UNIFE. „Megatrendy jako růst populace a globální nárůst urbanizace zaručují, že poptávka po železniční dopravě bude stále narůstat, a to především v městských oblastech. Také pokračující snahy o dosažení cílů, které byly určeny v roce 2015 na klimatické konferenci UN COP21, zdůrazní roli železnic v blízké budoucnosti. Vyčíslitelné dopady s sebou v neposlední řadě přinese i digitalizace a následné změny v dopravních zvyklostech zákazníků,“ pokračoval dále. Nové železniční technologie, jako například vlaky bez řidičů, nastolují větší bezpečnost, kapacitu a spolehlivost železnic. Ty se tak stávají ve srovnání s jinými způsoby dopravy atraktivnějšími a konkurenceschopnějšími. Nárůst odvětví zároveň posiluje veřejná politika. „Opatření typu Čtvrtý železniční balíček podporují liberalizaci trhu, harmonizují evropský železniční systém a pomáhají mu přizpůsobit se měnícím se potřebám v oblasti dopravy,“ doplnil Andreas Schwilling, expert společnosti Roland Berger v oblasti dopravy. Všechny tyto kroky podle jeho slov slouží k tomu, aby se posílila vedoucí pozice evropských železničních dodavatelů na světovém trhu.

Rekordní prodeje a nárůst infrastruktury

Světový trh dodávek pro železnice vzrostl od roku 2013 v průměru o tři procenta ročně a v roce 2015 dosáhl rekordních 159 miliard €. Hlavní podíl na tomto nárůstu měl asijsko-pacifický region. Nejrychleji rostoucí segmenty jsou kolejová vozidla a služby. „Tyto dva segmenty společně tvořily 72 procent celkového objemu trhu v období od roku 2013 do roku 2015,“ upřesnil Andreas Schwilling. Z rekordních prodejů motorů a nákladních vozů a z řady významných zakázek v jiných oblastech, jako jsou metra, tramvaje, regionální vlaky a vysokorychlostní vlaky, nejvíce těžili výrobci kolejových vozidel. Tento tržní segment proto zaznamenal největší nárůst, a to 5,8 procenta. Druhý největší nárůst proběhl v oblasti zabezpečovací techniky, a to o 4,9 procenta. ERTMS (evropský systém řízení železničního provozu) a CBTC (komunikační systém pro řízení vlaku) přitom i nadále hrají významnou roli na trhu se železniční zabezpečovací technikou. V souladu s celkovým vývojem trhu vzrostla v letech 2013 až 2015 i železniční infrastruktura. Bylo vybudováno 26 tisíc kilometrů nových železničních tratí, a to především v městských a vysokorychlostních segmentech. Celosvětová železniční síť tak narostla na 1,6 milionu kilometrů. „Největší podíl nových tras byl položen v asijském Pacifiku. Vedle Indie také Čína v posledních dvou letech investovala hodně do své železniční infrastruktury a položila 6200 kilometrů nových vysokorychlostních tratí,“ uvedl Philippe Citroën. Avšak budování tratí není pro společnosti z oblasti zásobování železnic jedinou lukrativní oblastí. „Pouze okolo 40 procent celosvětových železničních tratí je elektrických. Elektrifikované tratě se navíc nacházejí většinou v západní Evropě a v asijském Pacifiku. Velký potenciál na trhu tedy nabízí renovace a elektrifikace již existující infrastruktury,“ uvedl Andreas Schwilling.

Nové výzvy, nové přístupy

V příštích pěti letech očekávají odborníci kontinuální stabilní nárůst světového železničního trhu. Největším podílníkem na tomto růstu bude asijsko-pacifický region. Následovat ho budou západní Evropa, Afrika a Střední východ. Vzhledem ke své velikosti budou segmenty kolejových vozidel a služby i nadále hlavními hybateli růstu. Společně přinesou 68 procent z celkového absolutního nárůstu trhu. V oblasti kolejových vozidel bude procentuální nárůst 1,9 procenta ročně. Silnější poptávka ze strany místní a regionální železniční dopravy bude kompenzovat pokles poptávky po lokomotivách a dálkových železničních vozech. Služby i řídicí systémy narostou o 2,9 procenta ročně. Autoři studie také očekávají 2,8procentní nárůst v oblasti infrastruktury.

„Vyhlídky pro dodavatele železničních systémů jsou celkově příznivé,“ upozornil dále Philippe Citroën, který zároveň doplňuje, že objem trhu je rekordně vysoký a bude se nadále zvyšovat díky tomu, že železniční doprava zůstává atraktivním a důležitým prvkem mobility společnosti. Evropští dodavatelé železničních systémů budou muset čelit důležitým výzvám, jako je postupující digitalizace, potřeba zajistit adekvátní financování železničních projektů a obtížný vstup na určité trhy. Zatímco zámořští dodavatelé mohou působit v evropských zemích volně, pro evropské hráče jsou některé asijské trhy téměř nedostupné nebo zcela uzavřené. V tomto smyslu je i na zákonodárcích, aby pomohli vytvořit spravedlivý rámec zahrnující obchodní a konkurenční dohody.

Digitalizace je také velkou příležitostí

Zmíněná digitalizace však není pouze hrozbou. Představuje také příležitost tím, že vytváří nové možnosti propojování jednotlivých druhů dopravy. „Dodavatelé a provozovatelé železniční dopravy mohou využít výhody digitalizace k tomu, aby svým zákazníkům poskytli možnosti dopravy ode dveří ke dveřím,“ dodal Andreas Schwilling. Minulost již ukázala, že železniční průmysl dokáže být inovativní a přinášet moderní a udržitelná řešení. Je nicméně potřeba být bdělý vůči hráčům z jiných odvětví, kteří se na trh snaží dostat. Zavedené firmy proto budou muset jednat rychle. 

Tomáš Johánek

spinner