ČR bude první zemí regionu s rádiovým systémem GSM-R

Železniční doprava

Montáž posledního, šestého stožáru pro rádiový systém GSM-R v úseku Kolín – Český Brod, který je součástí pilotního projektu instalace GSM-R na trase Děčín – Ústí nad Labem – Praha – Kolín, demonstrovala minulý týden odborné veřejnosti v železniční stanici Pečky Správa železniční dopravní cesty. Na prezentaci se podílel také hlavní dodavatel – společnost Kapsch Telecom – a Teplotechna Ostrava, která projekt zásobuje železobetonovými stožáry. Po dokončení pilotního projektu, které se plánuje v polovině letošního roku, se Česká republika stane první zemí střední a východní Evropy, na jejíž železniční síti bude moderní rádiový systém nainstalován; předběhne i některé země ze západní Evropy. Zúčastněné firmy v železniční stanici Pečky předvedly montáž vrchního dílu anténního stožáru, na který se umísťují anténní systémy. Další výstavba bude pokračovat směrem na Prahu a dále přes Ústí nad Labem a Děčín. Na hranici s Německem síť naváže na již provozovanou GSM-R síť Německé dráhy. Komplikovaný projekt V rámci stavby je v současné době navrženo 37 základnových radiostanic železniční trati v celkové délce 201 kilometrů. Na konci loňského roku byla dokončena první fáze výstavby systémové ústředny. Úspěchem skončily i akceptační testy. Budování sítě GSM-R patří mezi nejkomplikovanější projekty v historii výstavby sdělovacích zařízení na železnici, a to nejen z technického hlediska. Prochází mimo jiné chráněnými krajinnými oblastmi Labské pískovce a České středohoří a v Praze také památkově chráněným územím. Získání nezbytných souhlasných vyjádření a povolení klade v současné době zvýšené nároky na odpovědné pracovníky projektanta a investora stavby. Podobně tomu je při zajišťování územních rozhodnutí a stavebních povolení. (jet)

spinner