Železnice z Berouna do Plzně dostane evropský zabezpečovací systém

Železnice z Berouna do Plzně dostane evropský zabezpečovací systém

18.12. - Železniční trať mezi Plzní a Berounem bude vybavena evropským vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS, který umožňuje převzít kontrolu nad vlakem ze vzdáleného pracoviště, například výpravčím. Instalace by podle odhadů měla stát kolem 364 milionů Kč. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nyní vyhlásila zakázku na vytvoření projektové dokumentace ke stavbě. Vyplývá to z věstníku veřejných zakázek. SŽDC zároveň vybaví několik dalších železničních úseků mobilním signálem, který je pro fungování systému klíčový.

Systémem by mělo být vybaveno více než 72 kilometrů železnice. Součástí stavby bude úprava staničního a traťového zabezpečovacího zařízení pro přenos potřebných informací. Rychlost vlaků se stavbou nezmění.

Další vyhlášenou zakázkou, která souvisí s rozšiřováním zabezpečovacího systému na železnici, je rozšíření mobilního signálu GSM-R. Využíván bude pro telefonní a datovou komunikaci železničářů v provozu, například mezi výpravčím či dispečinkem a jedoucím vlakem. Signál bude rozšířen i na celých nebo částech tratí Brno-Střelice, Kladno-Kralupy nad Vltavou, Kralupy nad Vltavou-Obrnice, Lovosice-Česká Lípa, Žalhostice-Velké Žernoseky, Františkovy Lázně-Aš a Cheb-Vojtanov. Pokrytí signálem nových oblastí by mělo stát přibližně 162 milionů Kč. Signál vznikne i na přípojných tratí u železnice z Berouna do Plzně.

Automatický zabezpečovací systém ETCS kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší povolené rychlosti v daném úseku a nejvyšší povolené rychlosti vlaku. Při jejím překročení zabezpečovač zasáhne do řízení vozidla. Systém je v současnosti připraven v úseku Kolín-Břeclav, dopravci ho však zatím nevyužívají. Na několika dalších tratích je zaváděn, jde například o železnici z Českého Brodu do Prahy-Uhříněvsi nebo z Prahy-Uhříněvsi do Votic.

(čtk)

Foto: SŽDC

spinner