​Začaly testy nových nízkopodlažních vlaků z rodiny RegioPanter

​Začaly testy nových nízkopodlažních vlaků z rodiny RegioPanter

2.12. - Před pár dny byly ve Zkušebním centru VUZ zahájeny potřebné testy prvních nově dokončených dvouvozových jednotek typu RegioPanter, které pro České dráhy vyrábí konsorcium společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka. V rámci těchto zkoušek proběhl v úterý 1. prosince ve Velimi i speciální kontrolní den za přítomnosti zástupců vedení Českých drah a Národní rady osob se zdravotním postižením ČR.

„Na přání regionů jsme již objednali výrobu 31 dvouvozových jednotek a připravujeme objednávku dalších až 29 třívozových souprav. Přibližně 65 % podlahové plochy v těchto vlacích je nízkopodlažní. První nové vlaky již od poloviny roku 2021 obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů, kde se nachází množství moderních bezbariérových nádraží. České dráhy se věnují odstraňování bariér dlouhodobě. Zatímco před 10 lety jsme měli přibližně 350 bezbariérových vozidel a vypravovali jeden a půl tisíce bezbariérových spojů, v roce 2020 je to více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. Při standardním provozu bez omezení z důvodu pandemie nabízíme přes 5 000 bezbariérových spojů každý den,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Jiří Ješeta.

Další dvouvozové jednotky zamíří například na linku Klatovy – Plzeň – Beroun, na tratě vycházející z jihočeské metropole Českých Budějovic a na Vysočině třeba mezi Žďárem nad Sázavou, Havlíčkovým Brodem a Jihlavou. Začátkem roku 2023 vyjedou také první třívozové jednotky RegioPanter na tratě kolem Ostravy a dále je České dráhy plánují nasadit na elektrifikované tratě v Olomouckém kraji. V případě dohody kraje a národního dopravce obslouží RegioPanteři spoje od Koutů nad Desnou, přes Šumperk, Zábřeh na Moravě a Olomouc až do Nezamyslic a zamíří pod Beskydy do Vsetína a také na nově elektrifikovanou trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka.

„Tyto nové vlaky splňují záměry naší dlouholeté spolupráce s Českými drahami, protože jedním ze základních pilířů je rozšiřovat park bezbariérových vozových jednotek tak, aby byly uzpůsobeny nejen pro cestující na vozíku, ale také pro lidi nevidomé či neslyšící. Jednotky jsou nejen nízkopodlažní, ale v jejich výbavě nechybí například dálkově ovládané dveře obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem pro nevidomé a slabozraké. Nabízejí tak pohodlné a bezpečné cestování osobám se sníženou pohyblivostí, především vozíčkářům a seniorům, ale současně i cyklistům nebo maminkám s dětmi,“ řekl předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR Václav Krása a dodal: „S Českými drahami spolupracujeme také v oblasti rekonstrukce vozů. Vagony jsou upravovány tak, aby byly vhodné pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Navrhujeme nezbytné úpravy a kontrolujeme, zda vše odpovídá původnímu zadání. Takto jsme již společně rekonstruovali téměř stovku vozových jednotek.“

České dráhy také spolupracovaly s Národní radou osob se zdravotním postižením ČR na vzniku elektronického systému na objednávky přepravy osob se zdravotním postižením. ČD tak mohou konkrétnímu cestujícímu na vozíku přistavit v určený čas bezbariérový osobní vůz, případně vagon, u kterého je možné použít zdvihací plošinu. Tento systém funguje přes deset let a znamenal zásadní pokrok ve zpřístupnění železnice handicapovaným. Po těchto dvou systémových změnách se výrazně zvýšil počet cestujících osob se zdravotním postižením ve vlacích, a to až na dnešních přibližně deset tisíc osob ročně.

(lan)

Foto: ČD

spinner