​Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - listopad 2017

​Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - listopad 2017

LOGISTIKA

Evropská logistická asociace – ELA

ELA O KONGRESU TRANSLOG CONNECT V BUDAPEŠTI

Pravidelná listopadová akce konaná od roku 2011 poutá podle ELA zájem výrobních a logistických manažerů hlavně ze střední a východní Evropy. Kolem pěti set se jich sešlo na této již sedmé akci 22. a 23. listopadu v budapešťském hotelu Corinthia. Ředitelé podniků z mnoha výrobních oborů – autoprůmyslu, elektroniky, ocelářů, potravinářů, energetiků atd. – se setkali s poskytovateli služeb na úseku dopravy, skladování či softwaru. Program nabídl velmi aktuální pohled na záležitosti managementu, logistiky, IT, dopravy a řízení skladů. Akce rovněž poskytla příležitost účastnit se exkurzí do hlavních logistických a distribučních zařízení regionu.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

PODPIS DOHODY S OSN O DIGITALIZACI TIR

IRU a Evropská hospodářská komise OSN (UNECE) podepsaly 6. října dohodu o digitalizaci celních tranzitních procedur na základě Úmluvy TIR – k rozvoji mezinárodní dopravy a obchodu zlepšením efektivnosti a bezpečnosti celních postupů cestou managementu dat. Plná digitalizace celních tranzitních procedur bude podpořena Memorandem o porozumění (MoP) k dalšímu posílení spolupráce mezi UNECE a IRU. Nástinem nových digitálních pilotních projektů TIR, jež zahrnou další země, MoP také vytváří sérii akčních plánů v průběhu roku pro definování nových kroků. Výkonná tajemnice UNECE Olga Algayerova MoP uvítala, když řekla: „Computerizace systému TIR zvýší rychlost, efektivnost a průhlednost celních tranzitních postupů TIR. Zvýšení zájmu o Úmluvu TIR znamená, že více a více zemí bude mít prospěch z těchto zlepšení. Cestou tohoto MoP UNECE a IRU potvrzují svůj zájem o společnou vizi dlouhodobé udržitelnosti systému TIR.“

MoP posiluje vzkaz, že digitalizace uplatní výhody, nabízené již IRU, jako digitální tranzitní nástroje spolu s digitálními celními postupy ve prospěch všech smluvních stran v rámci TIR.

„Těšíme se na posílení vztahů s UNECE při rozšiřování a zlepšování systému TIR na cestě ke zvyšování hospodářského růstu s dalšími pilotními projekty eTIR a koordinaci užívání digitální dopravy, cel a tranzitních nástrojů,“ uvedl generální tajemník IRU Umberto de Pretto. Cíle pro rok 2018 zahrnují: umožnit každému zainteresovanému celnímu úřadu se zapojit do nového digitálního projektu; spustit druhý pilotní projekt a zavést plnou systémovou synchronizaci IRU/UNECE se zrcadlovými databázemi.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie železnic – UIC

KONFERENCE O BUDOUCNOSTI ŽELEZNIČNÍCH STANIC PROBĚHLA V MADRIDU

Infrastrukturní složka španělských drah ADIF a UIC byly koncem října pořadateli 6. konference NextStation 2017. Účastníci z celého světa získali informace o posledních zkušenostech, pokud jde design, financování a provoz železničních stanic. Letošní akce byla věnována hlavnímu tématu Chytré stanice v chytrých městech; jednalo se i o těchto dílčích tématech:

Dopad digitalizace na činnost železničních stanic l Projekt rozvoje a financování l Management stanic l Stanice a městské plánování l Udržitelné a příjemné stanice l Zařízení a design l Komerční využití staničních prostor a služeb l Multimodalita l Přístupnost l Bezpečnost. S konferencí byla spojena zajímavá výstavní stánková akce.

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA

SPOLUPRÁCE IATA A WCO VE PROSPĚCH AIR CARGA

Asociace IATA a Světová celní organizace (WCO – World Customs Organisation) sdělily, že oznamovací standard IATA Cargo XML byl plně integrován do informačního systému WCO CTS, jenž je jako nástroj posuzování rizik k dispozici členům WCO na celém světě. Tato integrace umožňuje elektronickou komunikaci mezi aerolinkami a celními úřady při použití standardního formátu IATA Cargo XML. To zjednoduší a zefektivní komunikaci a také usnadní přesnější posuzování rizik celními úřady. „Zjednodušení procesů, zvýšení efektivnosti a maximální bezpečnost jsou v zájmu každého – odesílatelů, hraničních úřadů a aerolinek. Spolupráce je zásadní. A popsaná integrace Cargo-ML do WCO CTS je posledním příkladem pozitivních výsledků, jakých může být dosahováno. Zhruba třetina hodnoty zboží obchodovaného přes hranice je dopravována letadly,“ informoval generální ředitel IATA Alexandre de Juniac.

„Efektivní výměna elektronických dat je zásadní pro celní úřady, aby docházely k přesnému posuzování rizik u zásilek carga. Integrace Cargo-XML do WCO CTS umožní celním úřadům používat tento nástroj k usnadnění přístupu k podrobným informacím o zásilkách, tyto zásilky posuzovat a určovat ty, jež představují velká rizika. Užívání standardizovaných a kvalitních informací je klíčem ke zvyšování bezpečnosti, urychlování celního odbavení, optimalizaci celních zdrojů a usnadňování světového obchodu,“ upozornil generální sekretář Světové celní organizace Kunio Mikuriya.

IATA Cargo-XML eliminuje omezení, příznačná pro tradiční standard Cargo-IMP (výměna zpráv o postupech).

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Evropská organizace námořních přístavů – ESPO

PŘÍPRAVA NA VYHLÁŠENÍ DEVÁTÉ CENY ESPO 2017

Odborná porota vybrala ze třinácti došlých návrhů pět do nejužšího finále soutěže. Konkrétně se jedná o přístavy Antverpy, Brest, Guadeloupe, Oslo a Benátky. Tématem letošní soutěže je Umění a kulturní zapojení přístavů. Cena bude udělena přístavu, jenž prokáže nejlepší sociální integraci s městem nebo s širší komunitou, ve které je umístěn – cestou zapojení v umění nebo v kultuře. Porota bude posuzovat úroveň angažovanosti přístavu, jeho inovativní charakter a /nebo spolupráci a bude ji zajímat dopad tohoto zapojení, pokud jde posun přístavu blíže k občanům a místním komunitám. Porota neposuzuje uměleckou hodnotu projektů. „Na porotu udělala velký dojem rozmanitost a hloubka podkladů a byli jsme povzbuzeni rozsahem kulturní politiky tolika přístavů. Věříme, že pětice nominovaných do užšího výběru potvrdí tyto kvality,“ uvedl Pat Cox, předseda poroty pro cenu ESPO. Vítěz deváté ceny ESPO bude vyhlášen na slavnostním udílení, které se uskuteční 8. listopadu v Bruselu. Zkrácené projekty budou uvedeny na webové stránce ESPO v průběhu této události. Cena ESPO byla zřízena v roce 2009 na podporu inovativních projektů přístavních správ ke zlepšení sociální integrace přístavů, zejména s městy a širšími komunitami, ve kterých jsou umístěny. Tímto způsobem chce cena stimulovat udržitelný rozvoj evropských přístavů a jejich měst.

DOPRAVNÍ ZÁKAZNÍCI

Evropská rada odesílatelů – ESC

KONFERENCE LOGISTIKA EU – ČÍNA A DODAVATELSKÉ ŘETĚZCE

ESC uspořádala ve spolupráci s výzkumným střediskem uvedené školy a za podpory Světové odesílatelské aliance GSA konferenci v Bruggách – College of Europe – Building A. Zúčastnili se jí vysokoškolské kruhy, experti, podnikatelé, obchodníci a politici, a sice ve světle výzev a příležitostí, které nabízejí Čína a EU v evropském kontextu. Od svého formálního vyhlášení na podzim 2013 čínská iniciativa Belt and Road Initiative vyrostla do velmi ambiciózní rozvojové strategie usilující o rozvoj propojitelnosti a následně o hospodářské vazby mezi Čínou a několika tucty zemí nejméně na třech kontinentech.

Pokud jde o EU, zmíněná iniciativa má velký význam na několika úrovních. Předně širší geopolitické a geoekonomické výzvy plynoucí z narůstající čínské přítomnosti v rámci EU a jejím sousedství. Za další jde o dopad, který může mít čínská iniciativa na celkovou obchodní dynamiku EU, zejména s ohledem současnou strukturu a fungování logistiky a dodavatelských řetězců, jež jsou přímo ovlivňovány infrastrukturními a fondovými změnami.

Na konferenci byl zvláštní důraz položen na často přehlížená technická a logistická témata, jež jsou ve skutečnosti zásadním momentem pro zajištění úspěchu dané iniciativy.

Další informace ESC

Celní spolupráce v Beneluxu: 6. října organizovala unie Beneluxu konferenci pro celní úřady a zástupce organizovaného obchodu. Jejím cílem bylo diskutovat, jak její účastníci mohou profitovat z projektu Beneluxu o vývoji inovativních a harmonizovaných celních řešení v zemích unie Beneluxu. Setkání bylo první z plánované série.

Plánování mezinárodní drážní kapacity

ESC se chce podílet s členy o informace poskytované partnery v drážním sektoru RailNetEurope a Forum Train Europe o novém pojetí procesu mezinárodních jízdních řádů (TTR). Neúplná harmonizace procedur kolem jízdních řádů mezi evropskými zeměmi ztěžuje kooperaci na mezinárodní úrovni. 

Jiří Kladiva 

spinner