Výzva k elektrifikaci přeshraničních tratí do ČR, Polska a Rakouska

Výzva k elektrifikaci přeshraničních tratí do ČR, Polska a Rakouska

Aby byly železnice šetrnější k životnímu prostředí, mělo by se Německo více zaměřit na elektrifikaci své železniční sítě, a zvláštní pozornost by měla být věnována pěti přeshraničním trasám, které vedou do Polska, Česka a Rakouska. Tento požadavek obsahuje společná výzva německé spolkové vládě, kterou zveřejnily Allianz pro Schiene a Deutsche Umwelthilfe.

Allianz pro Schiene, organizace pro bezpečnou a ekologickou dopravu spojující členy 24 neziskových sdružení a více než 150 společností z německého železničního průmyslu, a ekologické sdružení Deutsche Umwelthilfe jmenovaly pět přeshraničních tras s vysokou prioritou pro naléhavou elektrifikaci:

Linka Passow - Tantow - Štětín, která usnadní spojení Berlína s polským Štětínem (část Berlín - Passow už je elektrifikována); trať Drážďany - Görlitz - Zgorzelec, která zlepší vlakové spojení mezi Drážďany a polským městem Wroclaw (elektrifikována je část Zgorzelec - Wroclaw); trať Marktredwitz - Schrinding - Cheb, která zintenzivní železniční dopravu z Norimberku do Karlových Varů a dále do Prahy; Hartmannshof - Furth im Wald - Česká Kubice - Plzeň pro lepší služby z Norimberku do Plzně a dále do Prahy; a trať Markt Schwaben - Mühldorf am Inn - Simbach am Inn - Braunau am Inn - Neumarkt-Kallham, která usnadní železniční dopravu mezi Lincem a Mnichovem.

„Velký počet neelektrifikovaných hraničních přechodů zpomaluje železnice, a tak ze klientů vede ke změně druhu dopravy,“ řekl zpravodajskému serveru RailTech.com Dirk Flege, výkonný ředitel Allianz pro Schiene.

V současnosti má Německo 57 železničních hraničních přechodů se sousedními zeměmi. Elektrifikováno je pouze 27 z nich, neboli 47 % z celkového počtu.

Většina neelektrifikovaných železničních přejezdů se přitom nachází na německo-české a německo-polské hranici: osm, respektive 13. Zbývající počet neelektrifikovaných železničních hraničních přechodů je rozdělen takto: 2 do Rakouska, 3 do Francie, 3 do Nizozemska a jeden do Dánska. Všechny železniční hraniční přechody do tří zbývajících sousedních zemí - Švýcarska, Lucemburska a Belgie - jsou elektrifikovány.

Podíl elektrifikovaných železnic v Německu v posledních 15 letech pomalu roste - z 57 % v roce 2005 na 61 % v roce 2019. To znamená, že ročně se elektrifikuje zhruba 70 kilometrů tratí. Vládní strany si v koaliční dohodě stanovily za cílzvýšit do roku 2025 podíl elektrifikovaných tras v zemi na 70 %. K dosažení tohoto cíle by mělo být podle Allianz pro Schiene vybaveno zhruba 500 kilometrů tratí trolejovým vedením.

Celková délka trasy německé železniční sítě je kolem 38 500 kilometrů. Z toho 33 500 kilometrů provozuje společnost DB Netz AG jménem společnosti Deutsche Bahn.(tl)

Foto: DB

spinner