Železnice do Německa

Vysokorychlostní železnice do Drážďan má podporu i saské vlády

Vysokorychlostní železnice do Drážďan má podporu i saské vlády

PRAHA (17.3.) – Vysokorychlostní železniční spojení Prahy a Drážďan patřilo k hlavním tématům schůzky saského ministra hospodářství, práce a dopravy Martina Duliga s českým ministrem dopravy Danem Ťokem. Věnovali se tématu labské vodní cesty nebo chystanému zpoplatnění dálnic v Německu. Dulig dostal rovněž pozvánku na zprovoznění dálnice D8, které ministerstvo plánuje do konce příštího roku.

Železniční spojení Berlín – Drážďany – Praha má podle Ťoka na německé straně velkou podporu. „Prioritou pana ministra bylo vysokorychlostní spojení, které je myslím jeho zásadním politickým motivem," řekl Ťok. „Dohodli jsme se, že dáme dohromady Evropské sdružení pro územní spolupráci, které by se zabývalo prosazením právě této varianty do sítě vysokorychlostních tratí," dodal.

O vybudování vysokorychlostní železniční trati z Berlína přes Drážďany do Prahy nedávno Ťok jednal také s německým ministrem dopravy Alexanderem Dobrindtem, který upozornil, že nejprve je třeba odpovídajícím způsobem upravit spolkový plán připravované infrastruktury. „Vysokorychlostní tratě a železniční záležitosti, ty trvají většinou dlouho. Pan ministr Dobrindt zmiňoval, že pro ně železniční tratě jsou těmi nejdelšími na přípravu. Mám pocit, že u nás je to velmi podobné," řekl tehdy český ministr.

V tomto týdnu by měl podle Ťoka v Praze i Drážďanech jednat člověk zodpovědný na unijní úrovni za celou trasu z Berlína do Vídně a dalších měst. Ministři se shodli, že na jednání budou prosazovat trasu právě přes Drážďany a Ústí nad Labem. V úvahu přichází varianta nové cesty údolím Labe při využití tunelu. Dalším tématem byla dostavba dálnice D8, kterou předloni zkomplikovalo sesunutí svahu na rozestavěný úsek na Litoměřicku. České ministerstvo předpokládá zprovoznění dálnice před Vánoci příštího roku. „Pozval jsem pana ministra na otvírací ceremoniál. Samozřejmě, pokud se nám to povede, a já pevně věřím, že ano," uvedl Ťok.

Práce na stavbě strategicky nejdůležitější komunikace v Ústeckém kraji dlouhá léta brzdilo podávání žalob některými organizacemi. V roce 2006 byl zprovozněn zatím poslední úsek z Ústí nad Labem přes Krušné hory k česko-německé hranici. Předloni v červnu se na rozestavěném úseku v Českém středohoří u Litochovic sesunul svah.

„Narazili jsme na veškeré otázky, které nás oba zajímaly," uvedl Ťok. Debata se tak nevyhnula tématům dálničních známek, minimální mzdě v Německu či budování cyklostezek. U otázky splavnění Labe saský ministr upozornil na tamní koaliční dohodu, která připouští hladinu maximálně v úrovni 1,4 metru. Ťokovi ale přislíbil, že o situaci bude ještě jednat s odborníky a k debatě se oba vrátí. Na české straně se připravuje výstavba jezu v Děčíně, který zatím nemá povolení úřadů. Debata se vede mimo jiné okolo nákladů na investici a její návratnosti. Němci plánují, že splavní Labe regulací toku.

(čtk)

spinner