Czech Raildays 2015

Veletrh Czech Raildays letos přilákal nejvíce vystavovatelů

Veletrh Czech Raildays letos přilákal nejvíce vystavovatelů

Za dosud největší účasti vystavovatelů v historii proběhl v polovině června na tradičním místě – ostravském nákladním nádraží – již 16. ročník mezinárodního veletrhu železniční techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční i městské kolejové dopravy Czech Raildays. Prezentovalo se zde celkem 192 firem, k vidění bylo i několik českých výstavních premiér. Pokud jde o samotná kolejová vozidla, nechyběly zde nové lokomotivy ani soupravy určené pro regionální dopravu.

„Letošní ročník opět prezentoval drážní techniku v celé šíři, to znamená opravdu od tratí, které jsou tím základem pro drážní dopravu, přes komponenty vozidel, zabezpečovací prvky až po finální vozidla. Takže jak odborná veřejnost, tak i široká laická veřejnost tady našla absolutně všechno,“ prohlásil manažer veletrhu Stanislav Zapletal. Hned u vchodu do areálu, kde se veletrh konal, zaujala návštěvníky dieselelektrická lokomotiva Vectron, která v této konfiguraci s dieselovým motorem ještě v ČR představena nebyla. Dalším vystaveným zástupcem této produktové řady byla vícesystémová elektrická lokomotiva, která na veletrh zavítala z ostrého provozu v nákladní dopravě společnosti LokoTrain. „Přivezli jsme do Ostravy návštěvníkům veletrhu ukázat naši nejnovější motorovou lokomotivu Vectron. Tento stroj splňuje aktuálně platné velmi přísné požadavky na čistotu výfukových plynů, má nízkou měrnou spotřebu pohonných hmot, ale zároveň se nám podařilo zvýšit jeho výkon oproti předchozí generaci o 20 procent na 2400 kW. Nadále však patří mezi nejtišší lokomotivy ve své kategorii,“ řekl Roman Kokšal, ředitel divize Mobility společnosti Siemens. Mezi přednosti obou vystavených lokomotiv Vectron patří nízké provozní náklady, které spolu s dlouhými údržbovými intervaly uspoří dopravcům v průběhu celé životnosti lokomotivy nemalé finanční prostředky. Lokomotivy jsou správnou volbou pro dopravce, od těžké nákladní až po rychlou osobní dopravu.

CZ LOKO ukázala svoji novou motorovou lokomotivu

Velké lokomotivy v Ostravě zastupovaly ještě produkt společnosti Bombardier, konkrétně lokomotiva Traxx AC3, rekonstruovaná lokomotiva řady T 499.0 (Kyklop), kterou opravil Výzkumný ústav železniční (VUZ), a pak zejména dvounápravová dieselelektrická lokomotiva Effi-Shunter 794.001 určená pro lehkou posunovací a traťovou službu, která měla světovou premiéru na loňském berlínském InnoTransu a kterou vyrobila společnost CZ LOKO. Ta do Ostravy přijela přímo ze zkušebního provozu u Českých drah, konkrétně v DKV Brno a DKV Praha. Lokomotiva je vybavena automatickým spřáhlem a její rozměry umožňují i použití na drahách speciálních, jako je například pražské metro. Zájem návštěvníků přitáhla i nová dvoudílná motorová jednotka Alstom LINT 41. Z jiného soudku pak byla nízkopodlažní tramvaj EVO1, kterou vyvinula a vyrobila společnost Pragoimex. „Jedná se o unikátní vůz. Žádný evropský, dovolím si tvrdit, ani světový výrobce tramvajových vozidel nemá ve svém výrobkovém portfoliu jednočlánkové patnáctimetrové vozidlo, a to je hlavní přednost tohoto vozu,“ řekl generální ředitel Pragoimexu Vladimír Faltýsek.

Nový měřicí vůz pomůže se zaváděním systému ERTMS

První den konání veletrhu byl také pokřtěn nový měřicí vůz ERTMS v barvách SŽDC-TÚDC (Správa železniční dopravní cesty – Technická ústředna dopravní cesty). Křest se uskutečnil za účasti generálního ředitele SŽDC Pavla Surého, předsedy představenstva dodavatele ČD – Telematika Miroslava Řezníčka a ředitele TÚDC Jiřího Suchánka. „Nový měřicí vůz by měl TÚDC pomoci odhalovat případné závady na jedoucích vozech. Věříme, že tento po stránce telematiky náročný projekt pomůže našemu zákazníkovi k zajištění bezproblémového provozu na železnici,“ uvedl Miroslav Řezníček. Měřicí vůz ERTMS je vozidlo určené mimo jiné pro kontrolu funkce zařízení pro indikaci horkoběžnosti (diagnostiky horkých ložisek a horkých kol), dále pak pro využití v pilotním projektu i v zařízení pro snímkování návěstidel. Mezi hlavní technologie vozidla patří ETCS systém pro testování funkcí stacionárních částí jednotného evropského vlakového zabezpečovacího zařízení a traťových částí národního systému LS. Současně je vůz vybaven také anténním polem na jeho střeše, kterým měří a diagnostikuje rádiové rozhraní a rozhraní rádiových systémů používaných na železnici.

Tomáš Johánek

spinner