Valná hromada ACRI: ​Zavádění čtvrtého balíčku do praxe vyvolává řadu otázek

Valná hromada ACRI: ​Zavádění čtvrtého balíčku do praxe vyvolává řadu otázek

Evropský parlament dokončil v loňském roce schvalovací proces čtvrtého železničního balíčku a nyní je potřeba tuto novou směrnici zapracovat do národních legislativ. Jak na valné hromadě Asociace firem českého železničního průmyslu (ACRI) uvedl ředitel odboru drážní a vodní dopravy Ministerstva dopravy ČR Jindřich Kušnír, nepůjde o jednoduchý proces už proto, že směrnice je napsaná velmi obecně a umožňuje různé výklady.

Základním dopadem čtvrtého železničního balíčku na železniční průmysl bude zejména to, že od roku 2019 bude všechna vozidla jednotně schvalovat Evropská železniční agentura (ERA), převezme tak některé kompetence drážních úřadů jednotlivých zemí. „Zatím je otázkou, jak bude fungovat komunikace s ERA, jakým jazykem se bude komunikovat,“ upozornil Jindřich Kušnír. Pokud prý bude pro komunikaci vybraný jeden jazyk (a pikantní je to, že angličtina po odchodu Velké Británie z Evropské unie nebude úředním jazykem žádného členského státu), budou se muset všechny materiály překládat do tohoto jazyka, což by výrobcům výrazně zvýšilo náklady. „My bychom chtěli zachování principu, že každý členský stát má právo komunikovat ve svém jazyce, pak by náklady na překlad nesla ERA,“ pokračoval Jindřich Kušnír.

Hodinová sazba nebude nutit k řádné aktivitě

Vyřešit se musí také správní poplatky ERA za schválení vozidla. Zástupci agentury zatím přišli s neoficiálním návrhem, aby se jednotlivé úkony zpoplatnily hodinovou sazbou. „Dovedu si představit, jaké výše by tyto hodinové sazby dosahovaly, když agentura sídlí ve Francii, a navíc hodinová sazba nebude nijak motivovat úřad, aby rozhodl co nejrychleji. To je v přímém rozporu se záměrem balíčku zrychlit, a hlavně zlevnit celý schvalovací řízení,“ zdůraznil Jindřich Kušnír.

K dispozici jsou miliardy na infrastrukturu i vozidla

Miliardy korun jsou v letošním roce připraveny na investice do železniční infrastruktury i do nových železničních vozidel, přístup k nim je však zejména ve druhém případě poněkud komplikovaný. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má letos k dispozici na modernizaci i údržbu tratí celkem přes 32,3 miliardy korun z národních zdrojů i evropských fondů. „Máme připraveno několik velkých projektů, záleží na tom, jak dopadne výběrové řízení a zda se budou odvolávat neúspěšní účastníci,“ informoval generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Z projektů, které se již začaly realizovat, připomněl zahájení modernizace části třetího železničního koridoru mezi Berounem a Královým Dvorem či zahájení další etapy přestavby železničního uzlu Plzeň. „V blízké době by se měla podepsat smlouva na opravu Negrelliho viaduktu v Praze a snad se podaří vybrat dodavatele i pro modernizaci trati Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt,“ pokračoval dále Pavel Surý. České dráhy by si rády za evropské peníze pořídily nová vozidla, zatím se ale čeká na vypsání výzvy ze strany ministerstva dopravy. „Máme uzavřené smlouvy na regionální i dálkovou dopravu do roku 2019 a nyní jednáme jak s kraji, tak s ministerstvem dopravy o tom, co bude dál,“ informoval místopředseda představenstva ČD Ludvík Urban. Ten zároveň připomněl nutnost obnovovat vozový park nejen ČD jako takových, ale také dceřiné společnosti ČD Cargo. Z programu OPD 2 je na tyto účely k dispozici necelých osm miliard korun, ministerstvo dopravy prý momentálně řeší podmínky, za jakých by se tato dotace dala čerpat. „Ministerstvo dopravy tvrdí, že vozidla nakoupená za evropské dotace by měla jezdit na modernizovaných tratích a dopravci by měli vzejít z nabídkového řízení. My říkáme, že by to šlo řešit i přímým zadáním,“ pokračoval Ludvík Urban.

Novela zákona o drahách přinese řadu změn

Na závěr valné hromady ACRI připomněl ředitel sekce provozně-technické Drážního úřadu Ondřej Fanta novelu zákona o drahách, která vstoupí v platnost od 1. dubna. „Zásadní změnou je rozdělení vleček na veřejně přístupné a veřejně nepřístupné, jisté změny jsou také v definici místní dráhy. Novou kategorií je dráha zkušební, tam by měl být přesunut testovací okruh ve Velimi, zjednodušilo by se testování na okruhu,“ doplnil. Novela zákona přinese i další změny, vznikne například nový úřad nezávislého regulátora, který odejme část pravomocí Drážnímu úřadu. Tomáš Píša, ředitel kabinetu náměstka ministra zahraničních věcí Martina Tlapy, následně dodal, že se tento vládní resort v poslední době maximálně snaží podporovat ekonomickou diplomacii a pořádá velké množství akcí pro podnikatele. 

(tj)

spinner