V Ostravě se letos představilo přes 200 vystavovatelů

V Ostravě se letos představilo přes 200 vystavovatelů

Mezinárodní veletrh drážní a manipulační techniky Czech Raildays letos přilákal rekordních 205 vystavovatelů a návštěvníci z řad odborné i laické veřejnosti se na ostravském nákladovém nádraží měli na co dívat. Podle manažera veletrhu Stanislava Zapletala měla tentokrát na Czech Raildays širší zastoupení než obvykle nákladní železniční doprava. Součástí akce byla i třídenní odborná konference Česká železnice v epoše 4.0.

Modernizované vozy a nové služby pro cestující, ale hlavně vývoj Československých státních drah a později Českých drah v čase představil na veletrhu národní dopravce, který se v Ostravě prezentoval ve společné expozici s dceřinými společnostmi DPOV, DVI, VÚŽ, ČD-Telematika a ČD Cargo. „České dráhy jsou tradičním a neodmyslitelným vystavovatelem a partnerem akce od jejího počátku. Na veletrhu nejsme jen jako národní dopravce, ale také jako jeden z největších zadavatelů. A to i v evropském měřítku. Mezi naše dodavatele patří Siemens, PESA nebo Stadler. Za posledních asi deset let jsme investovali 44 miliard Kč a chceme v tom v návaznosti na potřeby krajů a státu dál pokračovat. Nakupujeme nejen nová vozidla, ale modernizací procházejí také klasické vozy pro vnitrostátní a mezistátní dálkové spoje,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

Masarykův salonní vůz v celé své kráse

Největším lákadlem na veletrhu byla vozidla. Vzhledem k tomu, že Česká republika letos oslaví 100. výročí založení, věnovaly České dráhy tentokrát expozici hlavně milovníkům železniční tradice. „Jako národní dopravce pečujeme o technické památky národa, a hlavně díky ČD je tak možné i dnes obdivovat například Masarykův salonní vůz, který jsme do Ostravy přivezli. Interiér vozu ovšem lze pro jeho vysokou kulturní a uměleckou hodnotu a ochranu zpřístupnit veřejnosti jen k nahlédnutí, a proto jsme díky našemu redakčnímu oddělení vytvořili unikátní dokument o historii, výrobě a podobě tohoto slavného vozu s označením Aza 80,“ doplnil Pavel Krtek s tím, že dokument mohli zájemci zhlédnout přímo na výstavišti.

SŽDC představila speciální vůz MUV 75

Naopak novinky ve svém vozovém parku představila na veletrhu Správa železniční dopravní cesty. V úterý 19. června proběhl křest speciálního vozu MUV 75, následně správce infrastruktury slavnostně převzal měřicí drezínu MMD 2. Součástí expozice SŽDC v Ostravě byl rovněž nový ruční vozík pro diagnostiku železničního spodku a tradiční prezentace Hasičské záchranné služby SŽDC.

Motorové univerzální vozidlo MUV 75 vyvinuté společností CZ LOKO je určeno pro údržbu železničních tratí. Vyhovuje nejnovějším evropským normám i standardům TSI. Proti předchozím typům má delší hlavní rám a větší kabinu se dvěma řídicími stanovišti, která pojme až sedm členů osádky. Plošina s nosností pěti tun je osazena jeřábem Palfinger. Ten je dodáván se třemi druhy drapáků a sekacím zařízením. Funkční design přední části vozidla výrazně přispívá k lepší aerodynamice. Maximální rychlost 75 km/h mu zaručuje větší akční rádius a kratší dojezdové časy na místo zásahu.

Měřicí drezína je vybavena moderními technologiemi

Na veletrhu zástupci SŽDC převzali i malou měřicí drezínu MMD.2, která bude sloužit k měření geometrických parametrů staničních dopravních ko-

lejí. Je vybavena kontaktním měřicím systémem s elektronickými čidly, analogovo-digitální elektronikou a měřicím počítačem. Další počítač na palubě drezíny zpracovává jednotlivé signály a vyhodnocuje parametry geometrie koleje. Drezína dosahuje přepravní rychlosti 75 km/h, při měření pak maximálně 40 km/h.

Nedílnou a velmi oblíbenou částí expozice SŽDC je již tradičně stanoviště hasičské záchranné služby. Letos návštěvníky nejvíce lákala lanovka z osvětlovacího stožáru, kterou mohli vyzkoušet na vlastní kůži, pochopitelně s jištěním. Drážní hasiči také předvedli nakolejení železničního vozu a zajímavá byla i prohlídka prvovýjezdového vozidla CAS 20 Scania, které bylo umístěno před vstupem do veletržního areálu.

Nová tramvaj i další historické vozy

Velkým lákadlem pro návštěvníky byla i nová tramvaj pro ostravskou městskou hromadnou dopravu, švýcarský vůz Stadler Tango NF2 NOVA. První ze 40 tramvají, které si Ostrava objednala, už mohou lidé vidět v ulicích při zkušebních jízdách. Na veletrhu měli poprvé možnost prohlédnout si ji zblízka.

„Neméně zajímavá byla určitě světová premiéra dvojcestného posunovadla Zephir LOK 5.5 z produkce italského výrobce Zephir S.p.A v expozici společnosti Procházka MP,“ uvedl manažer veletrhu Stanislav Zapletal. Fanoušci historických vozů si ve společné expozici společností Kladenská dopravní a strojní, ČMŽO a IDS Cargo mohli prohlédnout „retro“ lokomotivu E 499.0042.

Kromě tradičních vystavovatelů se letos na veletrhu představila poprvé společnost DB Cargo Czechia a výrobce nákladní vozů posílila slovenská Tatravagónka Poprad. V její expozici byly k vidění vozy Sggrss 80´ a cisterna řady Zacens 73.

(mna, čtk)

Masarykův salonní vůz byl vyroben pro prezidenta Československé republiky Tomáše Garrigua Masaryka k jeho 80. narozeninám, v provozu tak je od 7. března 1930, což byl den prezidentových narozenin. Poprvé vůz Masaryk použil k cestě na zotavenou na francouzskou Riviéru. Dále pak tímto vozem podnikal nejen četné státnické cesty po Československu i po zahraničí, ale jezdil s ním též na dovolené. Doprovázel ho i na jeho úplně poslední cestě – tvořil doprovod smutečního vlaku z Prahy, který v úterý 21. září 1937 vezl zesnulého prvního československého prezidenta do Lán. Vůz poté využíval i protektorátní prezident Emil Hácha, v květnu 1945 jím dojel do Prahy prezident Edvard Beneš a ke státnickým účelům se používal až do roku 1967. Vůz měl zařízení pro poslech rádia a telefon. Maximální rychlost 56 tun těžkého vozu dosahovala 140 kilometrů v hodině. Vytápění zajišťovala pára nebo lokální teplovod s kamny umístěnými v jednom z představků. Dominantou interiéru je pak mohutný lustr s 86 žárovkami. Výzdobu vozu navrhl architekt Josef Jonáš.

spinner