V Ostravě se chystá jubilejní přehlídka železniční techniky a technologií i odborná konference

V Ostravě se chystá jubilejní přehlídka železniční techniky a technologií i odborná konference

Tři červnové dny patří již tradičně v Ostravě všem příznivcům železnice. Letošní jubilejní, 20. ročník mezinárodního veletrhu drážní a manipulační techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays proběhne od 11. do 13. června v areálu nákladového nádraží železniční stanice Ostrava hlavní nádraží. Součástí této jediné akce svého druhu v České republice bude také dvoudenní odborná konference zaměřená na aktuální stav budování moderní železnice v České republice. Záštitu nad veletrhem převzal primátor Ostravy Tomáš Macura, konference se uskuteční pod záštitou předsedy podvýboru pro dopravu Parlamentu ČR Martina Kolovratníka.

Stejně jako každý rok si i letos určitě přijdou na své všichni návštěvníci z řad odborné i laické veřejnosti. Tradiční vystavovatel a partner veletrhu – Dopravní podnik Ostrava na „domácí“ půdě tentokrát představí vozidla, jež tvoří technické zázemí pro zabezpečení samotného provozu. V jedné z dosud nejrozsáhlejších expozic Dopravního podniku Ostrava se představí nejnovější technika v novém barevném schématu, konkrétně vozidla značek Mercedes, Scania, Kärcher či Renault.

CZ LOKO: EffiShunter 1000 pro ČD Cargo a HybridShunter 400

Tahákem expozice společnosti CZ LOKO se stane hybridní dvounápravová lokomotiva HybridShunter 400, která představuje absolutní novinku v portfoliu tohoto významného českého producenta drážních vozidel. Určena je primárně pro posunovací a traťovou službu. Hybridní pohon zajišťuje trakční baterie s režimem nabíjení ze zásuvky vnějšího napájení (plug-in). Jako záloha slouží spalovací motor CAT C4.4. „Mezi hlavní devízy patří nižší emisní a hluková zátěž, úspora pohonných hmot a bezesporu i možnost zajíždět do hal,“ řekl vedoucí oddělení marketingu CZ LOKO Jan Hošek. Mezi cílové zákazníky patří firmy a dopravci mající vlečky nebo překladiště uprostřed městských aglomerací nebo v přístavech.

Vedle toho CZ LOKO v premiéře představí také čtyřnápravový EffiShunter 1000 (744.110) z pětikusové řady pro ČD Cargo. Dopravce bude mít lokomotivy k dispozici po sérii schvalovacích zkoušek na přelomu letošního a příštího roku a využije je na posunovací a traťovou službu.

„Lokomotiva s výkonem 895 kW je mimo jiné vybavena elektrodynamickou brzdou, protismykovým zařízením a skluzovou ochranou. Vyvýšená kabina zajišťuje dobré rozhledové poměry. Vše podporuje i kamerový systém s pohledem mezi nárazníky a na pojížděnou trať. Všechny lokomotivy EffiShunter 1000 budou již osazeny jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS,“ upozornil Jan Hošek. Smlouva umožňuje společnosti ČD Cargo uplatnit opci na dalších pět lokomotiv.

DAKO-CZ: novinky z oblasti pneumatických přístrojů

Český výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla DAKO-CZ se na veletrhu chystá představit novinky z oblasti pneumatických, hydraulických i elektromechanických brzdových systémů a komponent pro kolejová vozidla.

„Na letošním veletrhu Czech Raildays představíme novinky z oblasti pneumatických přístrojů, mezi které patří nová lehká kotoučová brzdová jednotka DAKO KBZ 10 pro nákladní vozy. Novou kotoučovou brzdovou jednotku jsme představili v loňském roce na veletrhu Innotrans, od té doby probíhají typové testy, při nichž už úspěšně proběhly zkoušky odolnosti proti vniknutí prachu a vody, zkoušky hystereze a citlivosti nebo zkoušky funkce stavěče odlehlosti. Od srpna budeme nové kotoučové jednotky dodávat našim zákazníkům,“ uvedla generální ředitelka společnosti DAKO-CZ Dagmar Matúšová a dodala: „Lehká kotoučová brzdová jednotka bude k dostání ve variantě na kotouč 110 a 170 mm.“

Pneumatická řešení budou dále zastoupena i v oblasti osobní dopravy. Firma představí finální provedení brzdového ventilu DAKO MEMU pro vozy metra a EMU a bezpečnostní šoupátko DAKO SBD1, které slouží k zavedení rychločinného brzdění vlaku.

K vidění bude i nové provedení magnetické kolejnicové brzdy DAKO KB 1150, která je vyrobena pomocí nové technologie a vyniká vysokým poměrem výkon/cena a výkon/hmotnost. V části týkající se třecích brzd představí výrobce z Třemošnice řídící agregáty hydraulické brzdy (PA007, PA009, PA010), nouzový agregát NA001, řídící jednotky řady iRB (01.3, 02.1. 05.1), záložní zdroj DST-01 a brzdovou jednotku mezi motor a převodovku.

„Návštěvníci Czech Raildays se mohou při návštěvě naší expozice těšit nejen na ukázku exponátů, ale také na nové české korporátní video, kde se věnujeme popisu naší společnosti a její historii, vizím, certifikacím a patentům a korporátním hodnotám. Připraveny máme také zbrusu nové firemní a produktové katalogy,“ doplnila manažerka marketingu DAKO-CZ Jana Kavalír.

AŽD Praha: mobilní cvičný sál a Švestková dráha

Neméně zajímavá bude i expozice společnosti AŽD Praha, kde bude k vidění mobilní cvičný sál. Jde o totožné pracoviště dispečera, jako je tomu v Centrálních dispečerských pracovištích v Praze a Přerově, tedy polohovatelný stůl se čtyřmi monitory, kdy tři slouží pro zadávací počítač a jeden pro graficko-technologickou nadstavbu. Nad stolem bude simulace velkoplošného zobrazení reliéfu kolejiště. „Návštěvníci Czech Raildays si budou moci vyzkoušet řízení železničního provozu na různých tratích, které jsou k dispozici ve cvičných sálech Centrálních dispečerských pracovišť Praha a Přerov,“ řekl mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja.

Kromě toho bude firma také prezentovat Švestkovou dráhu, tedy trať číslo 113, po níž jezdí o víkendech a státních svátcích turistická linka T4 a současně slouží coby zkušební polygon. Od prosince letošního roku bude na Švestkové dráze spuštěn každodenní provoz s 11 páry vlaků. Pokud nenastanou žádné komplikace, součástí venkovní expozice bude také modernizovaná motorová jednotka RegioSprinter v barvách Ústeckého kraje, která bude zajišťovat dopravu po Švestkové dráze od letošního prosince v rámci linky U10 Litoměřice – Most.

České dráhy: bistrovůz i lokomotiva ČD Cargo

České dráhy podle mluvčího Radka Joklíka přivezou do Ostravy modernizovaný bistrovůz s oddílem 1. třídy řady ARmpee a modernizovaný osobní vůz 2. třídy regionálních vlaků řady Bdmtee. „Zvažujeme ještě další vozidlo, například jednotku RegioPanter,“ dodal Radek Joklík.

Čelné místo mezi exponáty zaujme i vozidlo starší provenience, a to čtyřnápravový vůz VT 420, který v roce 2014 odkoupila od dopravce WEG Waiblingen firma Thales za účelem přestavby na zkušební vozidlo vlastních existujících i nově vyvíjených technologií zabezpečovacích zařízení. Vůz VT 420 přezdívaný LUCY dorazí do Ostravy po vlastní ose.

Velkým lákadlem pak budou zcela jistě lokomotivy. Za nimi se zájemci budou moci vydat do expozic společností Siemens (Vectron) a ČD Cargo (Dragon jezdící v barvách CD Cargo Poland Spółka z o. o.).

Středoevropská premiéra nakolejovacího zařízení

Široké zastoupení bude mít i na letošním ročníku Czech Raildays nákladní doprava, a to třeba v podobě vozů Sggnss 80’ a Tamns v expozici společnosti Tatravagónka nebo vozů IW 80 (hned ve dvou variantách) a IW 90 v expozici ČD Cargo. Neméně zajímavá pak určitě bude středoevropská premiéra nové generace nakolejovacího zařízení HEGENSCHEIDT – MFD v expozici společnosti PROCHÁZKA MP.

Na veletrhu bude tradičně zastoupena i řada výrobců komponent. Za zmínku stojí například expozice společnosti ČMŽO – elektronika, kde si budou moci zájemci prohlédnout řadu komponent z legendárního motorového vozu Slovenská strela, který v současnosti prochází kompletní opravou a renovací, aby se již příští rok ukázal v celé kráse. A Czech Raildays jsou ojedinělou příležitostí prohlédnout si některé díly nezabudované.

„Je problematické vyjmenovat všechny zajímavosti, takže snad jen na doplnění informace, že na obvyklém místě najdou návštěvníci naprostou většinu pravidelných účastníků z řad výrobců pro všechny oblasti drážní dopravy, což představuje opět na 180 prezentovaných firem dodávajících produkty od nejzákladnějších drobných komponentů až po sofistikované celky v podobě řídicích systémů a pohonných jednotek, ale také zařízení a celky pro stavbu a údržbu tratí, sdělovací a zabezpečovací techniku a mnoho dalšího,“ upozornil manažer veletrhu Stanislav Zapletal.

Součástí Czech Raildays je i doprovodný program v podobě dvoudenní odborné konference zaměřené na aktuální stav budování moderní železnice v České republice. „Konference je letos koncipována tak, že její stěžejní část se nese v duchu příspěvků zástupců ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty. Program bude akcentovat nejaktuálnější dění v dlouhodobém procesu modernizace a zvyšování konkurenceschopnosti české železnice. Konference se mohou zúčastnit nejen odborníci, ale i laická veřejnost. Podrobný program včetně přihlášek je k dispozici na webu,“ uzavřel Stanislav Zapletal.

(mna, zap)

www.railvolution.net/czechraildays

Foto: SUK

spinner