V Ostravě byly k vidění moderní lokomotivy i komponenty legendární Slovenské strely

V Ostravě byly k vidění moderní lokomotivy i komponenty legendární Slovenské strely

Na návštěvníky jubilejního, 20. ročníku mezinárodního veletrhu drážní a manipulační techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays čekala letos celá řada zajímavých novinek i několik křtů nových drážních vozidel. Milovníci železniční dopravy i odborná veřejnost mohli v polovině června na ostravském nákladovém nádraží obdivovat nejen prototyp modernizovaného osobního vozu řady Bdmtee Českých drah, zbrusu novou lokomotivu Vectron pro skupinu AWT a společnost UniCredit Leasing či modernizovanou jednotku pro Švestkovou dráhu. Společnost CZ LOKO v Ostravě dokonce představila hned dvě novinky – hybridní lokomotivu HybridShunter 400 a první EffiShunter 1000 pro český trh.

Český národní dopravce České dráhy v Ostravě představil prototyp modernizovaného osobního vozu řady Bdmtee pro regionální vlaky. Návštěvníci si ale mohli prohlédnout také modernizovaný vůz 1. třídy s bistrem ARmpee nebo dvouvozovou elektrickou jednotku řady 650 RegioPanter. Zatím 31 těchto vlaků, byť už v modernějším provedení, České dráhy objednaly pro regionální linky letos v březnu.

Modernizovaný osobní vůz pro regionální osobní vlaky řady Bdmtee má podle místopředsedy představenstva Radka Dvořáka potenciál být rozumnou ekonomickou alternativou v rámci modernizací vozového parku pro regionální dopravu.

Jedná se o osobní vůz dodávaný z německé vagonky v Bautzenu v letech 1989 až 1991. Před třiceti lety se jednalo o moderní vagon pro regionální vlaky s řadou nových konstrukčních prvků, které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době. Jednalo se například o centrální zavírání a blokování dveří nebo o podvozky typu GP 200 S umožňující jízdu rychlostí 160 km/h. České dráhy mají v současnosti ještě přes 200 vozů tohoto typu. „U vozů typu Bdmtee předpokládáme, že mohou v dostatečné kvalitě sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům, ale jejich velkým nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětlil důvody modernizace Radek Dvořák. „Množství koženkových sedaček jen s minimálním prostorem pro sedící zákazníky neposkytuje očekávaný komfort cestování. Počet míst k sezení se proto sníží ze současných 96 na 80,“ dodal.

Rekonstrukce vozů proběhne tzv. in house v dceřiné společnosti Českých drah Dílny pro opravy vozidel (DPOV). Společnost v současnosti plánuje modernizaci až 53 vozů pro osobní a spěšné vlaky v Praze, ve Středočeském a v Pardubickém kraji.

První modernizovaná motorová jednotka pro Švestkovou dráhu

Společnost AŽD Praha a Ústecký kraj na veletrhu Czech Raildays pokřtily modernizovanou nízkopodlažní motorovou jednotku RegioSprinter, která bude nasazena na obnovené každodenní lince Litoměřice – Most. Ta bude spuštěna se změnou jízdního řádu, tedy od 15. prosince letošního roku. Linka U10 bude rychlejší než doposud provozované autobusové linky.

Motorová jednotka 654.005-7 v barvách Dopravy Ústeckého kraje, tedy zeleno-žluté, doplněná o logo Švestkové dráhy, je první z celkem čtyř jednotek, které aktuálně procházejí komplexní modernizací ve společnosti CZ LOKO. V následujících týdnech by se měla první jednotka objevit ve zkušebním provozu na linkách společnosti GW Train Regio.

„Společnost CZ LOKO odvedla naprosto precizní modernizaci motorové jednotky, navíc ve velmi krátkém čase. Nejenže celá jednotka vypadá, jako kdyby právě sjela z výrobní linky výrobce Siemens-Duewag, ale je nově vybavena pohodlnými sedadly z produkce BORCAD a také prostorným WC s vakuovým systémem, které v původní výbavě chybělo. Samozřejmostí jsou pak zásuvky, klimatizace, wi-fi a další prvky moderního cestování,“ popsal modernizaci motorových jednotek generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Motorová jednotka RegioSprinter pojme 65 sedících a stovku stojících cestujících. Dosahuje maximální rychlosti 100 km/h, kterou AŽD Praha využije na rovných úsecích Švestkové dráhy. Díky tomu se Švestková dráha stane nejrychlejší regionální tratí v České republice.

HybridShunter 400 a první EffiShunter 1000 pro český trh

Hned dvě novinky, hybridní lokomotivu HybridShunter 400 a první EffiShunter 1000 pro český trh, představila a také pokřtila v Ostravě společnost CZ LOKO. Hybridní dvounápravový HybridShunter 400 je absolutní novinkou v portfoliu firmy. Jeho hybridní pohon zajišťuje trakční baterie s režimem nabíjení ze zásuvky vnějšího napájení (plug-in). Jako záloha pak slouží spalovací motor CAT C4.4. „Použití hybridního pohonu vychází z aktuálních trendů, upřednostňujících čisté druhy energií, které lze získávat z obnovitelných zdrojů, oproti fosilním palivům. Použitá technologie je šetrná k životnímu prostředí, a navíc minimalizuje hlukovou zátěž. Tyto přednosti se naplno projeví při posunu v městských aglomeracích, průmyslových halách a obdobných provozech,“ řekl obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek. Po veletrhu se lokomotiva podrobí náročnému zkušebnímu provozu, na jehož základě začne sériová výroba. Firma tuto technologii plánuje využít rovněž při stavbě výkonnější čtyřnápravové lokomotivy s hybridním pohonem.

Návštěvníci veletrhu mohli také obdivovat EffiShunter 1000 (744.110), první z pětikusové série pro ČD Cargo. Poháněn je spalovacím motorem CAT C32 a vybaven všemi potřebnými moderními technologiemi, jako je kamerový systém, on-line monitoring a diagnostiky či prvky pasivní bezpečnosti.

„Všechna vozidla pro ČD Cargo jsou vybavena rovněž zabezpečovacím systémem ETCS a dopravce je bude mít k dispozici na přelomu letošního a příštího roku po dokončení schvalovacího procesu. Dalších pět lokomotiv je součástí opce,“ uvedl Jan Kutálek.

Nejnovější trendy v dopravě a budoucnost chytré infrastruktury představila na Czech Raildays 2019 společnost Siemens Mobility. Na koleji K-11 byla k vidění byla i lokomotiva Vectron, kterou výrobce slavnostně předal skupině AWT a společnosti UniCredit Leasing. Už v červenci bude nasazena do provozu.

Naopak notná dávka nostalgie na návštěvníky veletrhu dýchla prostřednictvím Slovenské strely. Z tohoto legendárního motorového vlaku si mohli prohlédnout několik komponentů.

Martina Vampulová

Foto: CZ Loko

spinner