​SŽDC převzala unikátní vůz na údržbu trakčního vedení

​SŽDC převzala unikátní vůz na údržbu trakčního vedení

Správce železniční infrastruktury – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) – převzal v polovině dubna od rakouského výrobce, firmy Plasser & Theurer, speciální vozidlo pro kontrolu, údržbu a opravu trakčního vedení MTW 100.013/7. Jedná se o první zahraniční dodávku vozidla speciálně navrženého a vyrobeného pro práce na trakčním vedení. SŽDC podepsala kontrakt s rakouskou společností na dodávku tří vozů v celkové hodnotě 173 milionů Kč v říjnu 2015. Další dva vozy dodají Rakušané na podzim letošního roku.

„Bez obnovy mechanizačních prostředků nemůžeme adekvátně udržovat a opravovat železniční infrastrukturu. Jsme si velmi dobře vědomi, že stávající technika postupně dosluhuje. Z tohoto pohledu je nákup nových vozidel speciálně navržených pro údržbu trakčního vedení skutečně revolučním krokem. V minulosti se totiž vždy jednalo o úpravu konstrukce motorových vozů využívaných především pro osobní dopravu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro provozuschopnost dráhy Jiří Svoboda. Nové vozidlo znamená podle jeho slov také změnu technologie práce, pracovních návyků a v neposlední řadě výrazně vyšší nároky na kvalifikaci obsluhy s cílem maximálně využívat výjimečné parametry vozidla.

Nové vozidlo je vyrobené přesně na míru podle požadavků SŽDC. Má zvedací plošinu, kterou lze vysunout vedle vozidla i pod ně, což umožní kontrolu mostů zespodu, a automatické ruce. „Vozidlo je vybavené zcela novou diagnostikou, kterou stará vozidla nemají, takže lze i predikovat, co nás při údržbě trakčního vedení čeká,“ řekl Jiří Svoboda. Zatímco rekonstruované motoráky pro údržbu mohou jezdit maximálně 80 kilometrů za hodinu, nová vozidla 120, což urychlí příjezd na místo a umožní rychlejší odstranění závady a ve výsledku kratší dobu neprůjezdnosti trati. „V Evropě jde o naprostou špičku,“ dodal Jiří Svoboda. První z vozidel bude sloužit v Brně. Všechna tři musejí projít schvalovacím řízením. Očekává se, že do konce roku by měla začít plně sloužit. „Přichystáme výběrové řízení ještě na další čtyři stejná vozidla, aby každá ze sedmi oblastních správ měla jedno,“ řekl Jiří Svoboda. Podle něj vyžaduje nové vozidlo i vyšší kvalifikaci obsluhy, zároveň by mohla nová technika přilákat mladé zájemce o technickou práci na SŽDC.

Letos chce SŽDC mít smlouvy na dodávku různých technických vozidel za miliardu korun. „Blýská se na lepší časy. Ministerstvo dopravy i Státní fond dopravní infrastruktury jsou nakloněné investicím do modernizace pro údržbu železnic,“ řekl Jiří Svoboda.

(tj)

spinner