​Stavbu bezpečnějšího podjezdu ve Studénce brzdí územní plán

​Stavbu bezpečnějšího podjezdu ve Studénce brzdí územní plán

27.2. - Stavbu mimoúrovňového železničního podjezdu ve Studénce na Novojičínsku, kde se v roce 2015 srazil vlak s kamionem a tři lidé zemřeli, zatím brzdí neschválený územní plán. Zastupitelé města se museli vypořádat s připomínkami kraje. Hlasovat o něm budou až v červnu. Včera to řekl starosta Studénky Libor Slavík. Termín zahájení stavby za 700 milionů Kč je tak zatím nejasný. Podle původních plánů Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) měl být projekt dokončen v příštím roce. Nyní je v místě přejezd se závorami a světelnou signalizací.

„Bohužel, obec dosud nechválila změnu územního plánu, který by přestavbu umožňoval. Do té doby nemůžeme začít s výkupem potřebných pozemků. O termínu zahájení stavby je zatím předčasné spekulovat,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Starosta Libor Slavík uvedl, že příčinou problémů byly připomínky kraje k návrhu územního plánu, které ale nesouvisely s plánovanou stavbou podjezdu. „Kraj měl výhrady k jiné stavbě. Poslali několik připomínek. Z toho důvodu jsme dosud nemohli územní plán schvalovat. Nyní podnikáme kroky, abychom připomínkám vyhověli. V červnu by se změna mohla schvalovat,“ řekl starosta.

S neschváleným územním plánem souvisí i to, že SŽDC zatím nevykoupilo potřebné pozemky. „Nicméně, se všemi vlastníky dotčených parcel již o budoucím prodeji jednáme. První jednání jsme zahájili již v roce 2017,“ řekl Marek Illiaš.

SŽDC se už například dohodlo s majitelem společnosti AK1324. Část jejího průmyslového areálu bude zdemolována, aby uvolnila cestu nové objízdné komunikaci pro nákladní dopravu. „Se SŽDC jsme se už dohodli na výkupu pozemků i na demolici objektů. Smlouva ale zatím nebyla podepsána,“ řekl jednatel společnosti Karel Chvostek.

Podle Libora Slavíka jsou ale ne všichni majitelé nyní připraveni stavbě vyhovět. „Někteří s tím mají problém a jejich výkup není vyřešený. Věřím ale, že zvítězí zdravý rozum a stavbu to nezablokuje,“ uvedl starosta. Marek Illiaš k tomu řekl, že informace o průběhu jednání s vlastníky pozemků není oprávněn poskytovat.

Podle loňských plánů se má stavět v roce 2020 a náklady se odhadují v řádech stovek milionů Kč. Podjezd by měl být určen jen pro chodce, osobní dopravu a cyklisty. Ještě předtím proto musí být zajištěn odklon nákladní dopravy po nové silnici. Generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda odhadl loni náklady na stavbu zhruba na 700 milionů Kč.

Na současném přejezdu ve Studénce závory v roce 2015 postupně uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. O několik měsíců dříve ale na přejezdu uvízl polský řidič vezoucí těžké plechy. Z přejezdu neodjel a do jeho kamionu narazil vlak Pendolino. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení. Od června zde bude instalováno nové světelné zařízení, které by podobným nehodám mělo zabránit.

(čtk)

Foto: Wikimedia Commons/Vojtěch Dočkal

spinner