​Společný podnik Shift2Rail je perspektivou do budoucnosti

​Společný podnik Shift2Rail je perspektivou do budoucnosti

Podnik Shift2Rail je nyní, stejně jako výzkumný program Horizon 2020, ve druhé polovině své činnosti. To je nejen čas na hodnocení, které v obou aktivitách proběhlo, ale také čas na zamyšlení se, co bude následovat za několik málo let.

Vyhodnocení činnosti Shift2Rail bylo provedeno skupinou expertů, která vyjádřila svůj názor, že je příliš brzy od vzniku společného podniku na zhodnocení kvality a účinnosti jakýchkoli výsledků. Bylo však poznamenáno, že společný podnik vypracoval výzkumný program, který silně podporuje dopravní politiku EU. Jak vedení, tak členové společného podniku jsou vysoce kompetentní, a tak je s jistotou možné očekávat, že výsledky výzkumu budou vysoce kvalitní.

Mělo by se rozšířit pokrytí výzkumu v železničním systému

Nicméně expertní skupina se shodla na několika návrzích na zlepšení, mimo jiné aby společný podnik rozšířil pokrytí výzkumu v celém železničním systému, který v současné době ovládá několik silných výrobců – zakládajících členů společného podniku. To lze učinit rozšířením poradenství poskytovaného společnému podniku zvnějšku prostřednictvím expertních skupin při vytváření strategického železničního výzkumu. Skupina odborník zejména oceňuje vznik, dosažené cíle a počáteční fungování společného podniku S2R. Je třeba doplnit, že předseda Skupiny zástupců členských států (v současnosti Miroslav Haltuf) byl expertní skupinou požádán o stanovisko, které bylo v mnoha případech do hodnocení začleněno.

Během formování S2R bylo rozhodnuto, že společný podnik bude řídit veškerý železniční výzkum financovaný EU. Experti se shodli na tom, že to zpochybňuje do budoucna úlohu Evropského poradního výboru pro železniční výzkum železnic (ERRAC). Je otázkou, zda ERRAC může sehrát zásadní roli při vytváření dlouhodobého strategického pohledu na železniční výzkum, pokud nebude reformován a nebude mít silné členy, zcela nezávislé na S2R a všech aktérech železničního trhu.

České firmy si nevedou vůbec špatně

V rámci společného podniku jsou aktivní i některé české firmy a nevedou si vůbec špatně. Celkově Česká republika vyčerpá zhruba tři miliony €, z toho asi dvě třetiny v projektech otevřených výzev. A právě tato část patří malým a středním podnikům (SME). Tento dobrý výsledek a významné zastoupení v jednotlivých orgánech společného podniku otevírá výbornou výchozí pozici pro Českou republiku ve vyjednáváních o dalším pokračování Shift2Rail po roce 2020. Tento záměr se začíná diskutovat právě nyní, společně s přípravou 9. rámcového programu výzkumu, podle jehož rámce by měl společný podnik fungovat i nadále.

Pravděpodobně se změní financování i finanční zdroje

Jaké změny by mohly přijít? S ohledem na hodnocení zmíněné na začátku orgány Shift2Rail JU povedou diskusi na úrovni Evropské komise, Evropské rady a Evropského parlamentu především o:

změně financování (z ročního na víceleté), což umožní lépe alokovat finance na jednotlivé projekty

změně finančních zdrojů, kde by se měly zohlednit synergie s jinými programy (nap. CEF, EFSI a dalšími)

změně některých pravidel výběru zakladatelů a asociovaných členů – zde bude asi diskuse velmi obtížná, protože smyslem společného podniku je spolupráce soukromého a veřejného sektoru s cílem zajistit co nejvyšší úroveň inovačního potenciálu a uvedení výsledků projektů rychle a efektivně do praxe

vzájemném vyšším propojení dopravců a manažer infrastruktury s železničním průmyslem tak, aby byly pro celý sektor vytvořeny podmínky pro jeho konkurenceschopnost, efektivitu, interoperabilitu a udržitelný rozvoj

vyšším zapojení členských stát do podpory Shift2Rail JU tím, že na národní úrovni budou vytvářeny doplňkové finanční zdroje pro návazné národní projekty jak inovační, tak především implementační. To by mělo být zajištěno podpisem Memoranda o porozumění (MoU) mezi Společným podnikem a členským státem nebo také „regionem“ (což může být i více členských států nebo jen některé jejich části).

Výčet novinek není samozřejmě úplný, nebo další jednání teprve přijdou. V oblasti podpisu MoU já osobně preferuji jeho podpis na úrovni České republiky s tím, že podepsat MoU by měl Úřad vlády, nebo se jedná o průřezovou aktivitu.

Pro příští rok je připravena další sada projektů

Dne 20. září se v Bruselu konalo v pořadí již 7. řádné zasedání Skupiny zástupců států společného podniku Shift2Rail (SRG). SRG ve svém doporučení navrhlo Správní radě (Governing Board) přijmout a vyhlásit roční pracovní plán (Annual Work Plan – AWP) na rok 2018. V AWP 2018 je připravena další sada projektů jak pro členy společného podniku, tak pro otevřenou výzvu. Po oficiálním vyhlášení AWP 2018, které se předpokládá v první polovině listopadu, bude zájemcům z České republiky rozeslána pozvánka na v pořadí již 3. Regionální workshop k projektům vypisovaným pro rok 2018, který se tentokrát uskuteční 4. prosince ve Vídni. Bude se konat v rozšířeném složení, nebo skupina tří členských stát EU (Rakousko, Slovensko a Česká republika) se dohodla na rozšíření o Švýcarsko, které se znovu v březnu tohoto roku vrátilo do Programu H 2020 a tedy i do Shift2Rail. Švýcarský železniční průmysl a švýcarský železniční systém bude jistě pro firmy v regionu a především v ČR přínosným obohacením. Za vedení společného podniku se předpokládá účast jeho výkonného ředitele Carla Borghiniho, odpovědět na dotazy k dalšímu rozvoji Shift2Rail budou také připraveni zástupci v SRG, kteří workshop organizují.

Kromě přípravy projektů se v SRG mluví také o strategické spolupráci v rámci celé Evropy. SRG navrhuje jednat o partnerství s iniciativou SEESARI (South East European Alliance for Railway Innovation), která sdružuje železniční průmysl a železniční podniky z jihovýchodní části Evropy

Na závěr mi dovolte vyjádřit poděkování všem institucím, organizacím a firmám za vysokou podporu a dobře odvedenou práci. Mým osobním přáním je, aby se v příštím období do Shift2Rail zapojilo ještě více českých firem a aby byly úspěšné, protože jen společnou aktivní účastí dokážeme vytvořit v Evropě efektivní a konkurenceschopný, moderní železniční systém 21. století.

Miroslav Haltuf, předseda Shift2Rail SRG

spinner