Soutěže jsou nejlepší cestou ke kvalitnějším a levnějším službám

Soutěže jsou nejlepší cestou ke kvalitnějším a levnějším službám

Během roku 2018 se chystá řada krajů vypsat výběrová řízení na dopravce, kteří by měli provozovat regionální železniční dopravu po roce 2019, kdy skončí smlouvy s Českými drahami. Jedním z dopravců chystajících se na účast v soutěžích je i společnost ARRIVA TRANSPORT ČR, která zatím provozuje vlaky na své podnikatelské riziko. Podle jejího ředitele Daniela Adamky přinesou soutěže pro kraje lepší služby za nižší cenu.

Arriva momentálně provozuje vlakovou dopravu na třech tratích. Jak se vám na jednotlivých tratích daří? Připravujete nějaké změny v rozšíření či zúžení nabídky na těchto tratích?

Dál rozšiřujeme servis na lince z Prahy přes Trenčín do Nitry, je to naše klíčová linka, kde máme velké množství pravidelných cestujících. Na podzim jsme na tuto trasu vysílali v nejfrekventovanější časy i tři jednotky spojené do jednoho vlaku. Naopak mírně omezujeme provoz našeho expresu z Prahy do Českého Krumlova a Nové Pece, budeme sem jezdit až od letní sezony. Státem dotovanému expresu Praha – Český Krumlov, který jede hodinu před námi, se konkuruje špatně, když jedeme za své. Mimo sezonu tu není prostor pro dva dopravce v tak blízké časy.

Kraje chystají v příštích měsících vypsání výběrových řízení na provozovatele regionálních vlaků. Máte v plánu zúčastnit se všech soutěží ve všech krajích, nebo jsou pro vás některé kraje prioritní?

Soutěže jednoznačně vítáme a budeme mít zájem se jich účastnit. Pro kraje je to nejlepší cesta, jak dosáhnout na lepší službu za menší peníze. Ukazuje se to všude, kde se soutěžilo. Tam, kde soutěže nejsou, se postupně konzervuje železnice v současné podobě a dominantního dopravce nic nenutí něco výrazně zlepšovat. Na konkurenci tak vydělávají hlavně cestující. A také samozřejmě krajský rozpočet, protože kraj zaplatí za ujeté kilometry vysoutěžených vlaků méně peněz.

Zejména nákladní dopravci si v poslední době stěžují na nedostatečnou kapacitu dopravní cesty a na to, že jejich vlaky musejí dávat přednost osobní dopravě. Jak to vnímáte vy jako zástupce osobní dopravy?Máte problémy s přidělováním kapacity dopravní cesty ve vámi požadovaných časech?

Jsme na železnici nákladní i osobní dopravce, takže to známe z obou stran. Je pravda, že v některých místech mají kvůli silné osobní dopravě náklady problém projet, typický je pro to třeba úsek Kolín – Choceň. Jsme ale rádi, že si lidé hledají cestu na železnici a že vlaky na hlavních tratích využívají víc než dřív. I pro nás je to podnikatelská příležitost. Spíš je třeba hledat cesty, jak posilovat železniční infrastrukturu a dlouhodobě do ní investovat, aby se tratě nerozpadaly a nemusely se zavádět pomalé jízdy, které stojí čas i obrovské peníze na energiích, které tu vlaky spotřebují. Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2019 mě děsí. Seznam tratí, kde se kvůli jejich špatnému stavu může už za rok sáhnout k zásadnímu snížení rychlosti, je dlouhý a může postihnout velkou část republiky. V době, kdy se máme všichni snažit, aby lidé i zboží využívali koleje místo přetížených silnic, je to zoufalá zpráva o tom, jak to v Česku vedeme.

Jaké máte cíle pro letošní rok, uvažujete o nových komerčních spojích, nebo se chcete soustředit spíše na rozvoj stávajících spojení?

Soustředíme se především na rozvoj existujících linek.

Základ vašeho vozového parku tvoří zrekonstruované starší německé motorové jednotky. Je možné, že se na vašich spojích objeví i nová vozidla?

Určitě ano. Chceme se hlásit do výběrových řízení a tady bychom rádi nabízeli i nová vozidla. Bude vždy záležet na tom, co přesně bude objednatel poptávat.

Plánujete v této souvislosti zúčastnit se výzev MD na nákup nových vozidel z evropských peněz?

V tento okamžik mohou výzvu využít dopravci, kteří mají už zavřenou s objednatelem smlouvu. Ale podmínky říkají, že tyto výkony, kde by se objevila vozidla spolufinancovaná z této výzvy, musí být objednatelem na období po roce 2023 vysoutěženy, a o účast v takových soutěžích rozhodně budeme mít zájem.

Některé kraje či města uvažují o zřízení vlastních autobusových dopravců. Budou pro vás konkurencí? Jak se díváte na tento proces?

Na železnici je dobře vidět, že soukromí dopravci jsou efektivnější než ti, kteří jsou ve státních rukou. Mají nižší náklady, jsou operativnější a musí zvládnout poprat se se všemi ekonomickými aspekty provozu sami. Bude takto efektivní dopravce, který bude vlastněn městy nebo kraji a bude za sebou mít jistotu veřejného rozpočtu? Já nevím, nechci předjímat, ale zpravidla to tak nebývá.

Prakticky všichni dopravci mají problém dnes sehnat nové řidiče i další zaměstnance. Jak jste na tom vy, čím lákáte potenciální řidiče autobusů? Týká se tento problém i vlakového personálu?

Největší problém je opravdu sehnat řidiče i šikovné chlapy do dílny. Ekonomice se daří, zaměstnanost je neuvěřitelně vysoká a sehnat lidi za volant například v Praze a okolí je pro všechny dopravce obrovský problém. Zaměřujeme se hodně na řidičky a na profese, které by třeba o řízení neuvažovaly, protože mají oprávnění řídit jen osobní auto. Dnes už jim řidičské oprávnění na autobus sami zaplatíme a řidiče si z nich vychováme. Natočili jsme spoty, pustili je na youtube, udělali i nějaké billboardy, připravili náborové dny otevřených dveří… Od 1. 7. jsme získali ke čtyřem stovkám kontaktů na lidi, kteří by uvažovali o práci u Arrivy, a 200 z nich už nastoupilo. Za celý rok 2017 jsme přijali v Česku 330 nových lidí. Ale bohužel skoro stejným tempem nám na druhé straně odcházejí lidé do důchodu. Pořád platí, že bychom okamžitě přijali 150 řidičů. Zaměřujeme se proto také na lidi ze zahraničí, už jsou u nás první řidiči ze Srbska. Snažíme se přilákat lidi z Ukrajiny, ale tam narážíme na extrémně dlouhé administrativní procedury a ti, kteří by sem šli jezdit, dají přednost často rychlejším Slovákům. Snad se to s novým ministrem zahraničí změní, už o tom nejednou mluvil, že tohle je potřeba změnit.

Tomáš Johánek

spinner