​Soukromí dopravci rozhýbali český železniční trh

​Soukromí dopravci rozhýbali český železniční trh

Po vstupu nových železničních dopravců v roce 2011 na trh došlo k dynamickému nárůstu počtu cestujících v dálkové dopravě. Je to z důvodu kvalitnějších a levnějších služeb, které začali všichni dopravci včetně státních Českých drah poskytovat. „Nárůst počtu cestujících na lince Praha-Ostrava je přitom tak velký, že neznamenal žádný zásadní odliv cestujících od Českých drah,“ řekl ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka.

Podle jeho slov se tak v České republice podařil unikátní krok, kdy lidé začali ve velkém využívat v klíčových relacích opět železnici a kdy začal růst také objem přepravního výkonu v železniční dopravě. „Mají na tom svůj podíl soukromí dopravci, kteří trh rozhýbali a přišli s novými službami, nižšími cenami a silným marketingem, který oslovil další zákazníky. Ale je potřeba říct, že je to také rostoucím počtem cestujících v příměstské dopravě. Třeba v Praze a Středočeském kraji je možné sledovat každoroční nárůst počtu cestujících i objednaných výkonů,“ uvedl dále Jiří Nálevka.

Vnímání železnice ze strany cestujících se výrazně změnilo

Díky aktivitám soukromých dopravců, zlepšující se železniční infrastruktuře, nasazování modernějších vozidel u všech dopravců a také silnému marketingu všech, kteří se na trhu pohybují – včetně objednatelů, kteří chtějí do svých objednaných vlaků také přilákat cestující – se vnímání železniční dopravy podle Jiřího Nálevky mění a stává se pro cestující opět atraktivní. „Myslím ale, že mohu mluvit i za ostatní soukromé dopravce, když řeknu, že je cítit, že dálkové vlaky, provozované na vlastní komerční riziko soukromých dopravců, jsou v Česku vlastně tak trochu nechtěné. Věříme, že se objednatelé konečně už rozhoupou a začnou si opravdu vybírat dopravce v soutěžích – že to povede ke zvýšení komfortu a nižším nárokům na státní peníze, je bez diskuse,“ dodal.

Regionální vlaky do Benešova, dálkové až na Slovensko

Arriva vlaky v současné době zajišťuje osobní železniční dopravu na třech základních linkách – v pracovní dny jde o spěšné vlaky Praha – Benešov u Prahy, o víkendech pak dálkové expresy Praha – Český Krumlov – Nová pec a zpět a každý den jezdí vlaky tohoto dopravce na klíčové lince Praha – Trenčín – Nitra. Pro zajištění dopravy na těchto pěti linkách má Arriva k dispozici pět modernizovaných motorových jednotek řady 845. „Nejzajímavější obraty cestujících registrujeme na lince z Prahy do Nitry. Loni jsme začínali s víkendovým spojením Prahy z Trenčína, dnes je to plnohodnotné každodenní spojení do Nitry a v pátek a sobotu (zpět v sobotu a neděli) jsme zavedli z Prahy na Slovensko ještě druhý vlak, abychom uspokojili rostoucí poptávku cestujících,“ informoval ředitel společnosti Arriva vlaky. Pokud jde o vlaky do Benešova, snaží se Arriva stále o jejich zařazení do systému Pražské integrované dopravy, aby mohli cestující jezdit i těmito vlaky na integrované jízdenky. „Je to i jedna z nejčastějších připomínek, které ze strany cestujících slýcháme – je vidět, že spěšné vlaky mají na této trati své místo a že o ně lidé stojí, ale vytrácí se tu výhoda integrovaného systému, když cestující musí na jedné trati řešit, s kterým dopravcem jet může na integrované jízdné, a se kterým ne,“ doplnil Jiří Nálevka. Středočeský kraj však zatím o zařazení této linky do systému PID a tedy o s tím spojenou dotaci linky z krajského rozpočtu neuvažuje, jednání ale dále probíhají.

Tomáš Johánek

spinner