Snižování hluku zůstává velkým úkolem železnice

Snižování hluku zůstává velkým úkolem železnice

9.5. - Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER/SEŽ uspořádalo počátkem května konferenci, jejímž hlavním cílem bylo prozkoumat možnosti dalšího snižování hluku na nákladní železnici. Význam akce zvýraznila evropská dopravní komisařka Violeta Bulcová jako jedna z hlavních přednášejících.

Hlukové znečištění zůstává velkým environmentálním zdravotním problémem v Evropě. Podle Evropské agentury pro životní prostředí má problémy s nadměrným hlukem jeden ze čtyř občanů EU. Je to po znečištění vzduchu druhý nejzávažnější zdraví ohrožující faktor. Hluk je vedlejším efektem všech nejrozšířenějších druhů dopravy. Pro obyvatelstvo žijící v blízkosti dopravní infrastruktury je nejen obtěžující, ale také velmi rizikový.

Železnice patří mezi nejekologičtější druhy dopravy, hluk produkovaný během provozu nákladních vlaků však zůstává nepřehlédnutelným zdrojem místního hlukového znečištění. Hluk na železnici je poslední velkou environmentální výzvou pro evropský železniční sektor, je proto považovaný za prioritní úkol.

CER ve spolupráci s Evropskou komisí zorganizovala dvě panelové diskuse: První panel se zaměřil na regulační právní rámec, zejména na technické standardy a hlukové normy. Zatímco Matthew Baldwin z generálního ředitelství DG MOVE ve svém příspěvku shrnul přístup Evropské komise, Sylvie Charlesová (Rail & Intermodal, SNCF Logistics), Jürgen Wildel (DB Cargo), Ferdinand Schmidt (Rail Cargo Austria) a Jan Kilström (Green Cargo) se zaměřili na zkušenosti železničních podniků z praxe.

Snižování hluku na železnici je nákladné. Druhý panel byl proto věnován finančním aspektům protihlukových opatření. Harald Ruijters (Oddělení pro investice, inovace a trvale udržitelou dopravu na DG MOVE), Michael Cramer (poslanec Evropského parlamentu) a Constance Kannová (Evropská investiční banka) hovořili o celoevropském pohledu. Geert Pauwels (Lineas) a Nicolas Perrin (SBB Cargo) se zaměřili na potřeby sektoru.

Evropská dopravní komisařka Violeta Bulcová ve svém vystoupení uvedla: „Poptávka po mobilitě soustavně roste, zvyšuje se tím i celková hlučnost. To má negativní dopad na lidské zdraví. Situaci dokážeme řešit je společným, koordinovaným úsilím. Vyžaduje to od nás všech komplexní přístup zahrnující společné plánování a organizaci akcí. Jádrem je péče o koridory a nalezení modelů pro spolufinancování. Musíme snížit hlučnost železnice při současném udržení její konkurenceschopnosti.“

Výkonný ředitel CER Libor Lochman dodal: „Železniční sektor podporuje strategii snižování hlučnosti, které míří přímo ke zdroji. Výměna hlučných brzdových systémů za tišší je nejefektivnějším opatřením, je však nutné zlepšit systém státní finanční podpory. Dotace z veřejných zdrojů by měly odpovídat cílům, které jsou na politické úrovni dlouhodobě deklarovány. Optimální a efektivní regulační právní rámec musí jít ruku v ruce s rozsáhlou podporou opatření na snižování hlučnosti. Nic z toho nesmí ohrozit konkurenceschopnost železnice.

(tj)

spinner